خبرگزاری کار ایران

مروری بر زندگی کلامی؛

شاعری که ۳۰ سال، شاه بیت حسینیه اعظم زنجان را سرود

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۰۷۶

کلامی، در سال ۱۳۵۳ به عنوان سرباز به آبادان و از آنجا به بندر عباس اعزام شد و در طول ۲ سال، چند بار به جرم تشکیل جلسات عزاداری و سرودن اشعار مذهبی، مورد خشم ماموران پهلوی قرار گرفته و گاهی به زندان رفت و از‌‌ همان جا مسیر حرکت وی مشخص شد.

مداح و شاعر اهل بیت، استاد ولی الله کلامی فرد، فرزند مرحوم حاج علی؛ در سال ۱۳۳۳ در خانواده‌ای متوسط چشم به جهان گشود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، نام خانوادگی وی قبلا «اوجاقلو» بوده است و به علت اینکه در کودکی توسط جد مادری خود «آقا سید کلام میری» با مبانی دین و مجالس اهل بیت آشنا شدند، به پیشنهاد بزرگان تخلص خود را «کلامی» انتخاب کرده همچنین نام خانوادگی خود را تغییر دادند.

وی، دوره ابتدایی و متوسطه را در دبستان شاهپور و مدرسه راهنمایی توفیق گذراندند ولی به دلایلی ترک تحصیل کرده و به شغل آزاد «پیراهن دوزی» مشغول شدند.

*استاد کلامی و جنگ تحمیلی

استاد کلامی، در سال ۱۳۵۳ به عنوان سرباز به آبادان و از آنجا به بندر عباس اعزام شد و در طول ۲ سال، چند بار به جرم تشکیل جلسات عزاداری و سرودن اشعار مذهبی، مورد خشم ماموران پهلوی قرار گرفته و گا‌ها به زندان رفت و از‌‌ همان جا مسیر حرکت وی مشخص شد.

پس از آن ایام، او مجددا در زادگاه خود(زنجان) به شغل خیاطی مشغول و بعد به صنف کتابفروشان پیوست.

در دوران پهلوی به همراه دوستان دیگر به سرودن اشعار حماسی و تنظیم شعارهای تظاهرات می‌پرداختند که برخی از آن‌ها هنوز هم بر سر زبان‌ها جاری است.

حاج کلامی ابتدا همراه لشگر علی بن ابی طالب از قم، بعد لشگر عاشورا از تبریز و سپس لشگر نجف از اصفهان و در ‌‌نهایت تیپ مستقل انصار المهدی(زنجان) در مناطق مختلف حضورداشته‌ است.

در این دوران هشت ساله، برخی از افراد خانواده وی از جمله برادر، دایی، پسر عمو، برادر خانم و چندین تن دیگر به درجه شهادت نائل آمدند.

این استاد نامی کشور به این نکته که شهرتش در سطح کشور و به ویژه جامعه ترک زبانان را مدیون شهدا هستند، اذعان داشته و دارند.

*مداحی برای اهل بیت

حاج آقا کلامی فرد از ۷ سالگی قریحه شعری را در نهاد خوید حساس کرده و تا ۱۳ سالگی از کثرت حجب وحیا جرأت اظهارش را نداشتند.

در‌‌ همان ایام با شرکت در «کانون شعرا» با شخصیت‌های ممتازی چون «مرحوم استاد حبیب الله منطقی» و «زین العابدین امیدی» «استاد وافد» فرزند شاعر فاضل فقید سعیدعاصم زنجانی و دیگر اساتید آشنا شدند. راهنمایی آن بزرگواران و تشویق مستمر مداحان و نوحه خوانان بزرگ، به ویژه: «حاج اصغر گنج خانلو»، «حاج اصغرصنایعی»، «حاج سید عزت حری» فرزند شاعر وارسته «زنده یاد اقبالی زنجانی» و «حاج محمد تقی شریعتی» فرزند مرحوم «آیت الله حاج شیخ فیاض زنجانی» بنیانگزار هیأت حسینی زنجان و همچنین تاسیس «مکتب نوحه خوانان» به سرپرستی استاد «حاج غلامرضا عینی فرد شاعر ومداح معروف» گام مؤثری در معرفی ایشان یرداشتند.

*آثار منتشر شده استاد کلامی

تا به حال ۳۴ جلد از سروده‌های این شاعر و مادح آل عبا(ع) منتشر شده است که۲۶ جلد عرض ارادت به اهل بیت و ۴ جلد راجع به انقلاب(ترکی و فارسی) و ۲ جلد دیوان فارسی و ۱جلد فهرست آثا رچاپ شده است.

به دنبال سفر پر برکت رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه‌ای به زنجان در سال ۸۲، ایشان در محضر معظم له در گردهمایی «ایثارگران و نخبگان زنجان» چند غزل قرائت کرد که مورد تحسین حاضرین و عنایت خاص رهبر بزرگوار قرار گرفت و ایشان فرمودند: «کلامی را کلام از دل برآید…». به همین خاطر دیوان دوم فارسی استاد به نام «کلام دل» عنوان گرفت.

*گپ و گفت‌و‌گو با استاد کلامی

ماه محرم و ایام عزاداری برای امام حسین(ع) فرصتی شد تا این بار از نزدیک با استاد کلامی گفت‌و‌گو کنم، مصاحبه‌ای که برای نخستین بار برایم فراهم شده بود، شب نشینی با بزرگان واقعا عالمی دارد. دیشب برای من از آن شب‌ها بود چرا که فرصتی فراهم شد، برای چند دقیقه با استاد کلامی گپ و گفتی داشته باشم.

با بدعت‌های موجود در عزاداری‌ها چگونه باید مقابله کرد؟

استاد کلامی گفت: اگر مجالس روحانی محور باشد از خرافات مصون خواهد ماند، البته درست است که در برخی از مجالس خرافه گرایی وجود دارد، ولی نهضت سیدالشهدا مثل سیل خروشان است و بدعت‌ها مانند خس و خاشاک هستند که سیل خروشان آن‌ها را از بین می‌برد.

وی با بیان اینکه از شهادت امام حسین(ع)، حرارتی به وجود آمده که همیشگی است، اضافه کرد: این حرارت تا قیامت خاموش نمی‌شود، ولی بدعت‌ها از بین نمی‌روند.

این مسئول با تاکید بر اینکه شعر‌ها باید روحانی محور باشد، تصریح کرد: نوحه خوان باید بداند، تکلیفش چیست.

نحوه انتخاب تک بیت‌های حسینیه اعظم زنجان

استاد کلامی توضیح داد: هر سال که می‌گذرد، علائم ظهور حضرت ولی عصر(عج) در ماه محرم مشاهده می‌شود و سرودن اشعار در ماه محرم با ماه‌های دیگر فرق دارد.

این شاعر اهل بیت که ۳۰ سال است، شاه بیت حسینیه اعظم می‌سراید، سرودن این اشعار را عنایت حضرت ابوالفضل عنوان می‌کند.

وی می‌افزاید: با الهام گرفتن از دستورات جدید و بصیرت دهی مقام معظم رهبری این اشعار سروده و انتخاب می‌شود، ماه همه ابزار هستیم، اهل بین خودشان کمک می‌کنند که این اشعار سروده شوند.

این مداح اهل بیت عوامل حسینیه اعظم زنجان را به شاه کلید تشبیه کرده و می‌گوید: کارخانه برق جای دیگر است، ما همه وسیله هستیم.

استاد کلامی با اشاره به اینکه توسل و اخلاص در نیت تاثیر بسزایی در سرودن اشعار دارد، اضافه کرد: دلیل پایداری نوحه‌های حسینیه اعظم زنجان همین امر است.

این مداح اهل البیت با اشاره به شرایط کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تصریح کرد: روزگار ما پس از انقلاب در مسیر بصیرت گام برداشته است و این‌ها همه به برکت علم و عمل بوده است.

*حسینیه اعظم زنجان الگو برای کل کشور شده است

از عوامل تاثیرگذار برای باشکوه‌تر شدن دسته عزاداری می‌پرسم، اشک ریزان ادامه می‌دهد: در مجموعه حسینیه اعظم زنجان، ارادت همراه با عمل است، حسینیه اعظم در حال حاضر در کل کشور مطرح شده و همه جا از آن الگو برداری می‌کنند.

وی دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان را به کربلا تشبیه کرده، و با‌‌ همان بغض قبلی ادامه می‌دهد: صاحب عزای، عزاداری امام حسین(ع) امام زمان(عج) است و همیشه و هر سال ایشان به ما کمک کرده‌اند که دسته با این عظمت و شکوه برگزار شود.

لحظه‌ها چه زود گذشتند، پایان مصاحبه من با استاد کلامی، تک بیت ایشان در وصف حضرت ابوالفضل(ع) بود که به زبان شیرین محلی ترکی توسط ایشان خوانده شد.

هانسی گروهین بل مولاسی وار، شیعه‌لرین حضرت عباسی وار.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز