خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو هم‌زمان با نهمین سفر کاروان دولت تدبیر و امید به استان زنجان خبر داد:

بهره‌برداری از سد تالوار در دهه فجر امسال

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۸۴۹

امسال همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی، سد تالوار در استان زنجان به بهره برداری می‌رسد.

وزیر نیرو گفت: استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی موجب شده تا با ادامه این روند شاهد خشک شدن چاه‌های منطقه باشیم و برای برداشتن این مشکل از سد راه نیازمند همکاری مردم هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، حمید چیت چیان، وزیر نیرو، همزمان باسفر کاروان دولت تدبیر و امید به استان زنجان، در جمع مردم خرمدره، با بیان اینکه در استان زنجان۳ سد کینه ورس، تهم و گلابر در تامین آب استان نقش دارند، گفت: با پایان کار سدهای پاوه رود، مراش مشکلی در تامین منابع آب شرب، کشاورزی و صنعت نخواهیم داشت.

وی، راه اندازی شبکه‌های آبیاری و زه کشی در پایین دست سد‌ها را یادآور شد و افزود: انتقال آب از سد کینه ورس در تامین منابع آبی شهرستان‌های ابهر و خرمدره تاثیرگذار خواهد بود تا در تامین آب شرب به چاه‌ها وابسته نباشیم. امید داریم، با همکاری آبفای استان و آب منطقه‌ای اوایل سال آینده آب سد کینه ورس به تصفیه خانه شهرستان‌ها انتقال یابد.

به گفته مقام عالی وزارت نیرو، با راه اندازی این طرح تا۲۰ سال آینده مردم این دو شهرستان در تامین آب باکیفیت مشکلی نخواهند داشت.

وزیر نیرو، درباره موقیعت شهرستان خرمدره در بخش کشاورزی با ابراز تاسف گفت: استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی موجب شده تا با ادامه این روند شاهد خشک شدن چاه‌های منطقه باشیم و برای برداشتن این مشکل از سد راه نیازمند همکاری مردم هستیم.

وی، با تاکید بر اینکه دولت به تنهایی نمی‌تواند نسبت به کنترل چاه‌های غیرمجاز اقدامی کند، متذکر شد: به دلیل محدودیت منابع آبی نباید به ذخیره استاتیک چاه‌ها دست بزنیم که ماحصل آن فقیر شدن سفره آب‌های زیرزمینی و کاهش آبدهی خواهد بود.

چیت چیان، تبدیل آب شیرین و گوارا به شور را جزو نتایج برداشت بی‌رویه آب عنوان کرد و ادامه داد: علاوه بر این پایین آمدن کیفیت و تخریب خاک را شاهد خواهیم بود که شرایط برای توسعه بخش کشاورزی از دست خواهد رفت.

وی، کاهش۲۷ متری افت آب در برخی مناطق را هشداری برای حیات بشری دانست و بر لزوم جدی گرفتن رسیدن به مرز بحران از سوی مردم را یادآور شد.

چیت چیان، با اعلام اینکه اکنون۱۲۰۰ مورد چاه در شهرستان خرمدره وجود دارد، گفت: کنترل این تعداد چاه در سایه همکاری شوراهای دولتی و تشکل‌های غیردولتی می‌سر خواهد بود.

وزیر نیرو، گرایش به سمت آبیاری تحت فشار و کشت گلخانه‌ای را در مدیریت مصرف آب یادآور شد و افزود: با یک سوم مصرف آب‌‌ همان محصول تولید خواهد شد و با کشت گلخانه‌ای تا ۱۰ برابر تولید افزایش خواهد یافت. وی، در صحبت‌هایش استفاده از فن آوری‌های جدید را در مدیریت منابع آبی مهم دانست.

چیت چیان، پیدا کردن راهکارهای توسعه در مناطق و فعال کردن روند حرکت دستگاه‌ها و بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: تلاش دولت بر این است که در سایه همکاری مردم با تمام توان برای اعتلای پیشرفت کشور قدم برداریم.

وی، زنجان را دارای ظرفیت‌های بالقوه در زمینه‌های مختلف اقتصادی و کشاورزی اعلام کرد که استعدادهای بالقوه‌ای برای توسعه دارد.

وزیر نیرو، با نگاهی به تاریخ درخشان خرمدره در عرصه‌های علم و فرهنگ یادآور شد: علمای بزرگ این دیار از جمله اثیرالدین ابهری و حکیم هیدیجی، ده‌ها عالم بزرگ این دیار برگ زرینی در تاریخ این منطقه رقم زده‌اند که نشان از عمق آگاهی مردمان است.

مقام عالی وزیر نیرو، گامهای برداشته شده در بخش صنعت این منطقه را متذکر شد و گفت: هنوز در آغاز راه سرمایه گذاری در خرمدره هستیم تا فراهم شدن بسترهای سرمایه گذاری زمینه برای برچیدن بیکاری از بطن خانواده‌ها فراهم شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز