خبرگزاری کار ایران

فاطمه راکعی؛

شعر سفارش‌پذیر نیست

asdasd
کد خبر : ۱۹۶۰۲۸

شاعر واقعی دغدغه‌های اجتماع را در فرصت مناسب در قالب شعر بیان می‌کند.

شاعر زنجانی گفت: عدم نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی موجب شده تا کتاب‌های شعر در تیراژ بالا چاپ نشود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، فاطمه راکعی در حاشیه رونمایی از کتاب «فرصت آفتابی» در جمع خبرنگاران اظهارداشت: جریان شعر ایران پویا و فعال است و در قالب نحله‌های شعری شاعران خوبی می‌درخشد.

وی تنوع در حوزه شعر را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: به دلیل گسترش ارتباطات، سرعت تحولات افزایش یافته و این تحولات موجب تغییر زبان شعر و ارائه آن به سبک‌ها و زبان‌های مختلف شده است.

نوآوری‌های بسیاری در حوزه شعر وجود دارد

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در حال حاضر نوآوری‌ها و خلاقیت‌های بسیاری در حوزه شعر وجود دارد، خاطرنشان کرد: شعرا می‌کوشند از قالب‌های مختلف شعری استفاده کنند.

استاد دانشگاه و شاعر زنجانی با اشاره به وظیفه شاعر اجتماعی خاطرنشان کرد: آنچه در جهان شعر می‌گذرد بستگی به تعهد اجتماعی شاعر دارد.

راکعی با بیان اینکه مرگ، عشق و حقیقت فنا ناپذیر و فارغ از زمان و مکان است که شاعر به آن می‌پردازد، خاطرنشان کرد: اما شاعران متعهد در کنار توجه به چنین مسائلی به مسائل اجتماعی تاکید بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه پرداختن به شعر اجتماعی بستگی به این موضوع دارد که شاعران چقدر به دین خود در برابر مسائل اجتماعی متعهد باشند، تصریح کرد: شعر اجتماعی جایگاه مهمی را در شعر جهان و ایران دارد، اگر شاعر درگیر مسائل اجتماعی نباشد، نمی‌تواند شعر خوب در این زمینه بسراید.

شاعر اجتماعی باید تعهد لازم را داشته باشد

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در کشور ما شاعران توانمند و متعهدی فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: شاعر اجتماعی باید تعهد لازم را داشته باشد.

استاد دانشگاه و شاعر زنجانی با بیان اینکه اکثر شعرای امروز دارای تعهد اجتماعی هستند، ادامه داد: ‌ هنوز فرهنگ کتابخوانی به ویژه در حوزه شعر آنگونه که لازمه یک کشور انقلابی، متحول و فرهنگی است، در کشور رونق نیافته است.

وی با اشاره به فعالیت انجمن‌های ادبی از دیرباز در ایران خاطرنشان کرد: عدم نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی موجب شده تا کتاب‌های شعر در تیراژ بالا چاپ نشود.

این استاد دانشگاه برگزاری شب‌های شعر را در کیفیت بخشی به اشعار شاعران تاثیرگذار دانست و افزود: باید در چنین مراسم‌هایی منتقدان نیز نظرات خود را ارائه کنند.

شعر سفارش‌پذیر نیست

راکعی همچنین در پایان در خصوص شعر سفارشی نیز گفت: شعر سفارش‌پذیر نیست، شاعر واقعی دغدغه‌های اجتماع را در فرصت مناسب در قالب شعر بیان می‌کند.

وی با بیان اینکه شعر سفارشی نمی‌تواند تاثیرگذاری لازم را داشته باشد، تصریح کرد: باید شعر دارای روح و قالب مطلوب باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز