خبرگزاری کار ایران

استاندار زنجان:

در‌آمد روستائیان زنجان ۹ درصد بیشتر از میانگین کشوری است

asdasd
کد خبر : ۱۹۳۸۰۵

۳۷ درصد جمعیت این استان را روستاییان تشکیل می‌دهند و این رقم ۹ درصد بالا‌تر از میانگین کشوری است.

استاندار زنجان گفت: در حال حاضر روند کار به گونه‌ای است که تردید جدی در مشارکت مردم وجود دارد چرا که بحثانتفاع از سهام عدالت برای روستائیان هنوز هم مورد ابهام بوده که باعثایجاد دل زدگی برای مشارکت در طرح‌های جدید دولت شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، جمشید انصاری متوسط درآمد و هزینه خالص سالانه یک خانوار روستایی کشور را به ترتیب ۱۲۰ و ۱۲۹ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: میزان درآمد و هزینه سالانه خانوارهای روستایی این استان نیز به ترتیب ۱۲۳ و ۱۳۹ میلیون ریال اعلام شده است.

وی ابراز کرد: میزان درآمد خانوارهای روستایی زنجانی به علت دسترسی بهتر به منابع آب و خاک مناسب بیشتر از میانگین کشوری است.

انصاری با بیان اینکه هزینه خانوارهای روستایی زنجان در سال ۹۲ نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: درآمد روستائیان زنجانی در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱‌، افزایش ۲۰ درصدی داشته است.

استاندار زنجان با یادآوری اقدامات متعدد انجام شده در حوزه روستایی کشور گفت: حجم بالایی از اعتبارات کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در روستا‌ها صرف شده اما نتوانسته مانع مهاجرت روستاییان به شهر‌ها شود.

وی با اشاره به کاهش هزینه خانوارهای روستایی در زنجان خاطرنشان کرد: این امر نشان می‌دهد اقدامات دولت در کنترل تورم در زندگی روستائیان بیشترین تاثیر را داشته است.

استاندار زنجان درباره طرح‌های مشارکتی که از سوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور مطرح شد، عنوان کرد: در حال حاضر روند کار به گونه‌ای بوده که تردید جدی در مشارکت مردم وجود دارد. چرا که بحثانتفاع از سهام عدالت برای روستائیان هنوز هم مورد ابهام بوده که باعثایجاد دل زدگی برای مشارکت در طرح‌های جدید دولت شده است.

وی بهره گیری از تجارب گذشته و بازنگری در برنامه ریزی‌های انجام شده برای آینده را اقدامی ضروری به منظور توسعه مناطق روستایی برشمرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور هم در این جلسه با بیان اینکه عزم جدی در دولت تدبیر و امید برای خروج رکورد اقتصادی در کشور وجود دارد گفت: شرط خروج از رکود اقتصادی فعال کردن اقتصاد روستایی است.

رضوی گفت: از۳۱ استان کشور، درآمد روستایی تنها در ۶ استان کشور بیشتر از هزینه‌شان است و این نشان دهنده ضعف شدید روستائیان از نظر بنیان اقتصادی هستند.

وی با اذعان به اینکه کسانی که برای توسعه روستایی باید برنامه ریزی می‌کردند و برای توسعه درآمد روستایی فکری می‌کردند اقدامی در این زمینه‌ها انجام ندادند ادامه داد: در طرح‌های مختلف که روستائیان بتوانند به راحتی آن را اجرا کنند دولت تدبیر و امید برنامه ریزی صورت داده است.

رضوی به اراده جدی دولت یازدهم در زمینه مقاوم سازی مسکن روستایی اشاره کرد و با بیان اینکه تا به امروز تنها ۴۰ درصد مسکن روستایی کشور مقاوم سازی شده‌اند افزود: تمام روستاهای که برای مشارکت‌های اقتصادی قدم بردارند قطعا همه زیرساخت‌های این روستا‌ها فراهم خواهد شد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور درآمد ۲۵ روستای کشور را منفی اعلام کرد و افزود: در حال حاضر تمامی خانوارهای روستایی کشور یارانه نقدی از دولت دریافت می‌کند که محاسبه درامدی روستاهای کشور به غیر از دریافت یارانه است.

رضوی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در قالب شعار سال گفت: مقام معظم رهبری تاکید ویژه بر بالا رفتن سهم مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی دارند.

رضوی گفت: درآمد خانوار روستایی در استان زنجان منفی است.

وی با ابراز تاسف از اینکه نرخ مهاجرت روستایی در کشور بیش از نرخ تثبیت جمعیت روستایی است افزود: متاسفانه سالانه ۲ تا ۳ درصد از جمعیت روستایی مهاجرت می‌کنند.

معاون عمرانی استاندار زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه تقویت مناطق روستایی در سطح کشور نیازمند مشارکت بیش از پیش مردم است، گفت: برای تحقق این هدف برنامه ریزی و ایجاد تغییر در روستا‌ها لازم و ضروری است.

جواد رحمتی افزود: با وجود افزایش امکانات رفاهی، مهاجرت از روستا‌ها افزایش یافته است.

به گفته وی توجه به عناصر توسعه از قبیل کشاورزی، دامداری و ایجاد صنایع کوچک روستایی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان اهمیت بسزایی دارد.

رحمتی تاکید کرد: تقویت مشارکت مردم در روستا‌ها راهکاری مهم در تحقق برنامه‌های دولت به شمار می‌رود.

معاون عمرانی استاندار زنجان گفت: توسعه موفقیت آمیز روستا‌ها نیازمند اجرای برنامه‌های مشارکتی و اقدامات هدفمند مسوولان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز