خبرگزاری کار ایران

رییس شورای اسلامی استان و عضو شورای اسلامی شهر زنجان:

رویکرد اجتماعی صحیح در شورا و شهرداری می‌تواند بسیاری از مشکلات شهر را رفع کند

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۸۴۵

متاسفانه شهروندان به عنوان سرمایه های اجتماعی مغفول واقع شده اند و به نحو شایسته ای از ظرفیت آن ها در جهت توسعه همه جانبه شهر استفاده نشده است.

رییس شورای اسلامی استان و عضو شورای اسلامی شهر زنجان گفت: محور فعالیت های شورا باید رویکرد اجتماعی داشته باشد.

به گزارش ایلنا از زنجان, سعید خدادادی روز شنبه با بیان این مطلب افزود: شوراها تا کنون همه توجه خود را به بعد سخت افزاری شهرداری و امور عمرانی معطوف کرده اند در پرداختن به مسائل فرهنگی آموزشی و اجتماعی نیز به اعطای کمک های نقدی و مالی به برخی نهادها بسنده کرده اند حال آنکه شورا و شهرداری در کنار هم و با تعامل سایر نهادهای ذی ربط می توانند با رویکرد اجتماعی صحیح بسیاری از مشکلات شهر را رفع کنند.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه شهروندان به عنوان سرمایه های اجتماعی مغفول واقع شده اند و به نحو شایسته ای از ظرفیت آن ها در جهت توسعه همه جانبه شهر استفاده نشده است.

خدادادی تصریح کرد: باید این ذهنیت را که شهرداری نهادی عریض و طویل است و همه فعالیت های آن در ارائه خدماتی همچون رفت و روب، صدور مجوز ساخت و دریافت عوارض و ارائه خدمات فیزیکی و کالبدی خلاصه می شود از بین برد.

وی تاکید کرد: شهرداری و شورا با اتخاذ رویکرد اجتماعی می تواند ظرفیت های بالقوه جامعه را فعال کنند و از آن در جهت تامین منافع عمومی بهره مند شوند.

رییس شورای اسلامی استان زنجان متذکر شد: گرچه طی ادوار مختلف شوراییان بر توسعه و تقویت جایگاه تشکل های مردم نهاد، توجه به ایده و پیشنهادات و انتقادات شهروندان و در نظر گرفتن منافع جمعی تاکید کرده اند اما آنچه به واقع مشاهده می شود عدم تحقق این شعارهاست.

خدادادی گفت: باید شوراها به عنوان نماینده همه اقشار جامعه شرایطی را فراهم کنند که گروه های مختلف جامعه با اعتماد به وعد ه های آن ها در برنامه ریزی و اجرای برنامه های مربوط به شهر خود مشارکت داشته باشند.

وی تصریح کرد: با جلب اعتماد عمومی می توان توام با دادن حقوق قانونی شهروندان به آن ها وظایفی را نیز در جهت منافع عمومی به آن ها محول کرد.

خدادادی یادآور شد: باید با آموزش و برقراری ارتباط گسترده با جامعه آن ها را نسبت به ظرفیت ها و ضعف های موجود، امکانات و کاستی ها آگاه کرد تا آن ها با آگاهی از شرایط و در نظر گرفت سود جمعی مطالبات خود را بیان و در راستای دست یابی به آن تلاش کنند.

وی خاطر نشان کرد: باید با جلب اعتماد عمومی از طریق ارائه عملکرد مناسب از فکر، ایده و توان شهروندان در راستای توسعه همه جانبه شهر تلاش کرد، شهروندان باید نسبت به مسائل پیرامون خود به صورت منطقی حساس شوند.

خدادادی گفت: مادامی که شهروندان با حقوق و وظایف خود به صورت منطقی مواجه نشوند نمی توان انتظار رفع مشکلاتی از جمله بی تفاوتی، بی اعتمادی، تخریب اموال عمومی، استفاده از رانت در جهت کسب منافع شخصی، تجاوز به حقوق دیگران و و ندالیسم را داشت.

این عضو شورای اسلامی شهر زنجان اظهار کرد: در وهله نخست باید مردم، شوراها و مدیران شهری در این زمینه احساس نیاز کنند، سپس فارغ از گرایش های شخصی و گروهی ظرفیت های موجود را شناسایی و به نفع عموم برای بهره برداری از آن به دست مردم و برای مردم با تاکید بر ممانعت از ایجاد رانت استفاده کنند.

خدادادی در ادامه متذکر شد: متاسفانه پرداختن به مسائل فرهنگی و اجتماعی که اساس توسعه در سایر ابعاد است به دلیل پیچیدگی، بی توجهی به این مقوله و بی بهره بودن از الگو و برنامه مورد غفلت واقع شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از شوراییان و مدیران به راحتی در مقوله های فرهنگی و اجتماعی اظهار نظر می کنند اما هیچ یک از ما برنامه ای مناسب و دارای خروجی مثبت ارائه و اجرا نمی کنیم.

خدادادی تاکید کرد: زمان آن فرارسیده که به فکر کردن ارج نهیم تا از خروجی آن برای انتفاع جمعی و در پی آن نفع شخصی بهره مند شویم.

وی در پایان اظهار کرد: گرچه در شورای شهر و بسیاری نهادها کمیته ها و جلسات متعددی برای تقویت ابعاد فرهنگی اجتماعی جامعه تشکیل می شود اما متاسفانه ایده ای نو و عملیاتی در پی ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز