خبرگزاری کار ایران

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد استان زنجان:

در استان زنجان برای عملیاتی کردن طرح «تقدم پیشگیری بر درمان» اقدامات قابل توجهی انجام گرفته است

asdasd
کد خبر : ۱۶۸۱۰۲

اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح برای هر فرد ۵۰۰ هزار ریال بود که این میزان هزینه کرد شامل ویزیت توسط پزشک عمومی، هزینه آزمایش و تهیه اقلام بهداشتی متناسب با گروه هدف بوده است.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد استان زنجان, گفت: این طرح با توجه به پارامترهایی نظیر امکان سنجی مراکز درمانی در شهرستان، ظرفیت و پتانسیل موجود در شهرستان برای اجرای طرح، اولویت مددجویان شهرستان نسبت به سایر شهرستانها و… بصورت پایلوت در شهرستان ابهر اجرایی شده است.

به گزارش ایلنا از زنجان، کمال حسنی معاون حمایت و سلامت کمیته امداد استان زنجان, امروز با بیان اینکه امداد یکی از چهار بیمه پایه کشور بوده و در بحثرسیدگی به امور بهداشتی و خدمت پیشگیرانه و عملیاتی نمودن اصل «تقدم پیشگیری بر درمان» اقدامات بسیاری را انجام داده است، گزارشی از نمونه ای از طرحهای ابتکاری بهداشتی استان زنجان در سال جاری ارائه کرد.

حسنی با اشاره به اینکه یکی از خدمات قابل ارائه توسط این نهاد مداخلات بهداشتی برای دختران در شرف ازدواج و باز مانده از ازدواج تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) است، اضافه کرد: بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده تعداد ۳۹۴ نفر از افراد جامعه هدف در مناطق محروم و روستائی(ایجرود، زرین رود، سلطانیه) از بسته خدمتی تعریف شده در این زمینه بهره مند شدند.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد استان زنجان با اشاره به ویزیت و معاینه اولیه بیمار توسط پزشک عمومی و ارائه نتایج توسط پزشک، برگزاری جلسات توجیهی اولیه و آموزش به افراد و انجام آزمایشات FBS، RH، BG، CR، BUN، CBC اضافه کرد: هزینه صرف شده برای اجرای طرح مذکور ۷۸ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال میباشد.

این مسئول در ادامه با ارائه آمار تفکیکی از مددجویان بهره مند شده از طرح مذکور تشریح کرد: از تعداد افراد گروه هدف در شهرستان ایجرود ۹۵ نفر، شهرستان خدابنده ۲۴۲ نفر و در سلطانیه ۶۲ نفر به ترتیب با ۳۴،۲ درصد، ۴۷،۸ درصد و ۴۱،۳ درصد در این طرح شرکت‌کرده‌اند که بر این اساس بیشترین مشارکت در شهرستان خدابنده و کمترین در شهرستان ایجرود بوده است.

حسنی اجرای این طرح را به صورت پایلوت اعلام کرد و گفت: در نظر است پس از بررسی و برگزاری جلسات کارشناسی و تخصصی با عوامل اجرائی دانشگاه علوم پزشکی ضمن بررسی نتایج حاصل از اجرای طرح و رضایتمندی دریافت کنندگان خدمت و… نسبت به اجرای آن در سایر شهرستانهای استان اقدام شود.

وی در ادامه از دیگر اقدامات انجام شده توسط این نهاد را غربالگری زنان تحت حمایت با اولویت سرپرست خانوار مدیریت شهرستان ابهر از نظر دیابت عنوان کرد و افزود: این طرح با توجه به پارامترهایی نظیر امکان سنجی مراکز درمانی در شهرستان، ظرفیت و پتانسیل موجود در شهرستان برای اجرای طرح، اولویت مددجویان شهرستان نسبت به سایر شهرستانها و… بصورت پایلوت در شهرستان ابهر اجرایی شده است.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد استان زنجان توضیح داد: با توجه به اینکه این طرح توسط دانشگاه علوم پزشکی در روستاهای استان اجرا می شود، به صورت ترجیحی گروه هدف از زنان سرپرست خانوار شهری انتخاب و هماهنگی لازم به منظور غیر تکراری بودن افراد با مرکز بهداشت شهرستان انجام پذیرفته است.

این مسئول گروه هدف این طرح را مددجویان از گروه سنی ۳۰ تا ۶۰ سال اعلام کرد و گفت: تعداد کل افراد واجدین شرایط مدیریت شهرستان ابهر از نظر آماری در حدود ۹ هزار و ۹۰۰ نفر برآورد شده بود که باید به صورت انتخابی ۲۰۰ نفر که از اولویت بالاتری نسبت به بقیه دارند انتخاب شوند.

حسنی ادامه داد: ملاک انتخاب مواردی مانند سابقه بیماری در خانواده، مددجویانی که تمایل و رغبت بیشتری به انجام طرح دارند، موقعیت جغرافیایی و سهولت دسترسی به مراکز درمانی، وجود دانش آموز یا دانشجو در منزل که بتواند محتویات بسته آموزشی ارائه شده توسط امداد را به اعضاء خانواده انتقال دهد و… بوده است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه آموزش‌های اولیه به منظور تبیین اهداف طرح و اهمیت آن در خانواده با استفاده از کارشناسان مرکز بهداشت شهرستان و ارائه بسته های آموزشی در نظر گرفته شده انجام گرفت تا ضمن اثربخش نمودن طرح از مقاومت افراد و یا مشکلات آتی خانواده ها پیشگیری شود، بیان کرد: اعتبار در نظر گرفته شده برای هر فرد ۵۰۰ هزار ریال بود که این میزان هزینه کرد شامل ویزیت توسط پزشک عمومی، هزینه آزمایش و تهیه اقلام بهداشتی متناسب با گروه هدف بوده است.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد استان زنجان در ادامه مجموع هزینه صرف شده برای اجرای این طرح را ۱۰۰ میلیون ریال عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس نتایج به عمل آمده مقرر شده تا گروه‌های پره دیابت(مرحله پیش دیابت) و دیابت به طور ویژه به پزشکان خانواده و یا کلینیک دیابت شهرستان معرفی تا نسبت به فرایند کنترلی یا درمانی اقدام کنند که بر اساس نتایج به دست آمده ۷۸ درصد افراد برابر با ۱۵۶ نفر سالم، ۱۱ درصد برابر با ۲۳ نفر پره دیابت و ۱۱ نفر برا بر با ۲۱ نفر نیز مبتلا به دیابت بوده اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز