خبرگزاری کار ایران

آهنگساز این قطعه موسیقی:

قطعه موسیقی " اختیار ناله " برگرفته از نوحه‌های اصیل آذری است

asdasd
کد خبر : ۱۶۷۰۷۳

قطعه موسیقی «اختیار ناله» برگرفته از مرثیه‌ها و نوحه‌هایی است که در مناطق آذری زبان کشور برای ائمه(ع) به ویژه امام حسین(ع) خوانده می‌شود.

آهنگساز قطعه موسیقی «اختیار ناله» با اشاره به اینکه این قطعه موسیقی برگرفته از نوحه‌های اصیل آذری است، گفت: این قطعه موسیقی در راستای ترویج فرهنگ عاشورایی ساخته شده است.
به گزارش ایلنا از زنجان، سعید قاصدی، امروز در این زمینه اظهار کرد: قطعه موسیقی «اختیار ناله» برگرفته از مرثیه‌ها و نوحه‌هایی است که در مناطق آذری زبان کشور برای ائمه(ع) به ویژه امام حسین(ع) خوانده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه این قطعه موسیقی در دستگاه «سه‌گاه» اجرا شده است، افزود: در ساخت این قطعه سعی شده از ساز‌ها و آلات موسیقی که در دسته‌های عزاداری از جمله طبل، سایدرام و سنج استفاده شود.
این هنرمند زنجانی با یادآوری اینکه ملودی این قطعه موسیقی بیشتر با دستگاه سه‌گاه سنخیت دارد، اظهار کرد: این اثر بیشتر جنبه آئینی و عاشورایی دارد به طوری که در اواسط کار، بیتی به صورت نوحه اصیل زنجانی توسط علی اصغر قربانلو در دستگاه مخالف سه‌گاه خوانده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه قطعه موسیقی «اختیار ناله» ارتباط بسیار نزدیکی با نوحه‌ها و مرثیه‌های اصیل آذری دارد، از تکنیک‌های موسیقی امروزی نیز در راستای تلفیق موسیقی عاشورایی و آئینی با موسیقی روز کشور بهره گرفته شده است.
قاصدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در این قطعه موسیقی اعضای گروه با بهره گیری از تکنیک‌های نوحه خوانی سعی کردند موسیقی از حالت عاشورایی خارج نشود، اظهار کرد: قطعه موسیقی «اختیار ناله» بسیار متفاوت‌تر از دو قطعه تولید شده قبلی «همای رحمت» و «جان جهان» ساخته شده است.
یادآور می‌شود قطعه موسیقی «اختیار ناله» سومین اثر هنری تولیدی گروه موسیقی هونواک حوزه هری استان زنجان است که به سرپرستی علی اصغر قربانلو، آهنگسازی سعید قاصدی و شعری از محمود ژولیده ساخته شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز