خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا به مناسبت هفته سلامت؛

خانواده و فرهنگ خاستگاه یک عمر سلامتی با خود مراقبتی است

asdasd
کد خبر : ۱۶۳۰۱۷

امروزه تنقلات فاقد ارزش غذایی بالا و مفید، فست فودهای با ارزش غذایی کم وغذاهای آماده وغیره جایگزین وعدههای غذایی کامل، سالم و با ارزش غذایی موثرو مفید شدند.

رئیس اداره غذای دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: اضافه وزن و چاقی افراد، در کشور رو به گسترش است.

به گزارش خبرنگار «ایلنا» مهرداد حمیدی، با اشاره به تغییر سبک زندگی و فرهنگ رژیم غذایی در ایران اظهار داشت: خانواده‌ها در این سبک غلط رژیم غذایی دارای نقش اساسی هستند.

حمیدی با بیان اینکه فرهنگ استفاده از غذا‌های ناسالم و بدور از مواد غذایی با ارزش غذایی بالا، استرس‌ها و عدم صرف وقت کافی برای تغذیه رابطه کاملی با امراض وبیماری‌ها در جامعه دارد، افزود: زمان غذا خوردن هر ایرانی بنا به دلایلی در سال‌های اخیر به میانگین نصف معمولی رسیده است.

رییس دانشکده داروسازی استان زنجان، با اشاره به وعده غذایی صبحانه به‌عنوان وعده غذایی مهم و کامل در بین خانواده‌ها و کودکان، تصریح کرد: کودکان فاقد وعده غذایی صبحانه دچار اختلالاتی از قبیل پرخاشگری و غیره هستند.

وی، در ادامه با اشاره به تغییر فرهنگ رژیم غذایی سالم در سالهای اخیر در ایران، افزود: با گسترش مشکلات اقتصادی و فرهنگی و تغییر سبک زندگی خانواده‌ها در جامعه شاهد فقر غذایی، غذاهای مفید و سالم در جامعه خواهیم بود.

حمیدی، با بیان اینکه در جوامع امروزی دچار افراط و تفریط در رژیم غذایی افراد هستیم، اظهار داشت: امروزه تنقلات فاقد ارزش غذایی بالا و مفید، فست فودهای با ارزش غذایی کم وغذاهای آماده وغیره جایگزین وعدههای غذایی کامل، سالم و با ارزش غذایی موثرو مفید شدند.

رییس دانشکده داروسازی استان زنجان، در بخشی از سخنان خود تغییر سبک زندگی خانواده‌ها وافراد جوامع امروز را با صنعتی شدن جوامع دارای رابطه مستقیم دانست وافزود: این مسائل در بین جوانان ونوجوانان بیشتر ازبقیه دیده می‌شود.

حمیدی با اشاره به فرآورده‌های مواد غدایی، داروهای بهداشتی و آرایشی قاچاق وتنقلات وغیره در این زمینه بعنوان نیمه پنهان کوه یخی در رژیم غذایی امروزه افراد جامعه، گفت: در جامعه شاهد حذف وعده‌های غذایی سالم ومفید با مواد غذایی مورد نیاز بدن را در بین آحاد مردم هستیم که سلامتی نسل جوان امروزرا تهدید می‌کند.

رییس دانشکده داروسازی استان زنجان، خود مراقبتی را مجموعه‌ای از این دانش‌ها ومهارت‌ها در این زمینه در زندگی افراد عنوان کرد وگفت: مدیریت افراد در این زمینه موثر خواهد بود.

دگزامتازون درصدر اقلام پر مصرف دارویی زنجان قرار دارد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان، دراین خصوص مصرف بی‌رویه وخود سرانه دارو‌ها را تیغ دولبه ودو دهنه در این زمینه بیان کرد وگفت: دارو یک وسیله درمان است که اگر درست به موقع مصرف نشود می‌تواند مخاطرات جبران ناپذیر برای سلامت فرد داشته باشد.

وی در این زمینه افزود: آمپول دگزامتازون بسیار خانمانسوز بوده و عوارض جبران ناپذیری در زندگی افراد جامعه دارد و این دارو در کشورهای توسعه یافته با احتیاط خیلی بیشتری از کشور‌های در حال توسعه وتازه توسعه یافته تجویز می‌شود.

حمیدی، با اشاره به برخی موارد در این خصوص خاطر نشان کرد: متاسفانه مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک و کورتون‌ها در جامعه موجب شده تشخیص بیماری‌ها جدی گرفته نشود و افراد به درمان مقطعی رسیدند ودر ‌‌نهایت بعد از شروع بیماری مجدد فرد، بیمار با علایم پیشرفته تری به پزشک و متخصص مربوطه مراجعه می‌کند.

حمیدی با بیان اینکه افراد دراین زمینه فکرمی کنند، داروی که باعثبهبود بیماری آن‌ها شده است می‌تواند در دیگران هم‌‌ همان بهبودی را حاصل شود، افزود: عدم مصرف منطقی دارو‌ها علاوه بر عوارض ناخوشایند آن مخاطرات متعددی را در طول بازده زمانی در افراد بر جای می‌گذارد.

وی در ادامه مصرف انواع آنتی بیوتیک‌ها به ویژه ضد درد‌ها در این استان روبه فزونی بیان کرد ویادآورشد: در این حوزه با وجود اطلاع رسانی لازم و کافی موفقیت‌های کمتری حاصل شده است.

حمیدی، همچنین تاکید کرد: ارزان بودن کالای قاچاق به معنای کیفت بالای آن کالا‌ها در جامعه نیست بیشتر این اقلام در بازارهای غیر رسمی با قیمت پایین تقلبی هستند و مردم باید با آگاهی بیشتر نسبت به سلامتی خود حساس باشند.

این مسئول درحوزه بهداشت درمان استان زنجان، با بیان اینکه تحقیقات انجام گرفته نشان می‌دهد ۳۰ درصد پیوندهای کلیه در اثرعوارض جانبی دارو‌ها رخ می‌دهد و مردم به این موضوع کمتر توجه می‌کنند، گفت: بیماریهای کبدی، فشار خون وغیره در اثر عوارض مصرف دارو‌ها در افراد است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، در ادامه دوپینگ ورزشکاران را مهم ارزیابی کرد وگفت: کشور ما در این راستا به شدت در حال تهدید است وجوانان ونسل آینده را بسیار آسیب پذیر در این زمینه عنوان کرد.

مصرف آنتی بیوتیک درایران را بسیار بالا ست

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان، همچنین مصرف آنتی بیوتیک درایران را بسیار بالا برشمرد وتصریح کرد: فرهنگ وزیر ساخت‌ها ی فرهنگی وخانواده‌ها رامهم ارزیابی کرد.

حمیدی در این خصوص فرهنگ وزیر ساخت‌ها ی فرهنگی وخانواده هارا متاثر از پدیدار‌شناسی مشکلات وآسیب‌های ونحوه تغییر سبک زندگی افراد در جوامع امروزی بسیار حائز اهمیت عنوان کرد وگفت: در حوزه درمان ودارو پدیدار‌شناسی فرهنگ مشکل دارد.

وی، در این زمینه لزوم و ضرورت پیوست فرهنگی را نظام سلامت مهم دانست وگفت: در حوزه سلامت باید حساس بود وکار اساسی انجام داد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، در مورد سونامی استفاده از گیاهان دارویی نیز اظهار داشت: امروزه گیاهان دارویی دارای فضای مسمو م وتوام با تبلیغ افراطی وایده برخی افراد برای درمان همراه با سوء استفاده از محبوبیت گیاهان دارویی از طرف برخی افراد سود جو قرار دارد.

رئیس دانشکده دارو سازی استان زنجان، خود مراقبیتی را در این زمینه با شعار یک عمر سلامتی با خودمراقبتی را بسیار دارای اهمیت در زندگی افراد دانست.

اضافه وزن و چاقی افراد، در کشور روبه گسترش است

سعیده نهاوندی، دراین زمینه، اظهار داشت: هم اکنون الگوی تغذیه‌ای مردم به سمت غذاهای آماده، پرنمک و پر کالری تغییر یافته و این موضوع مهم عوارض و مشکلات متعددی را در جامعه موجب می‌شود..

رییس اداره غذای دانشگاه علوم پزشکی زنجان استفاده از فست فو‌ها وعدم مصرف سبزی ومیوجات و کم تحرکی و، ورزش را در بروز مشکلات چاقی در جامعه مهم و اساسی برشمرد.

نهاوندی در این زمینه افزود: آمارهای جهانی نشان می‌دهد هم اکنون یک میلیارد نفر در دنیا دارای اضافه وزن و ۳۰۰ میلیون نفر نیز مشکل چاقی دارند که این روند در کشور روبه رشد است.

این مسئول حوزه سلامت و بهداشت دراستان زنجان، در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: شش الگوی تغذیه‌ای از سوی کار‌شناسان و متخصصان برای اقشار مختلف مردم توصیه شده که در این میان پنچ گروه اصلی بیشتر مورد توجه قرار افراد گرفته است.

رییس اداره غذای معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، نان و غلات، سبزی و میوه‌ها را سه گروه اصلی الگوی تعذیه‌ای عنوان کرد و گفت: مصرف لبنیات کم چرب، حبویات، گوشت و تخم مرغ در رده‌های بعدی قرار دارند.

نهاوندی در این زمینه خاطر نشان شد: قند‌ها و چربی‌ها دررده‌های پایین الگوی تعذیه‌ای قرار دارند که مصرف زیاد آن‌ها عوارض نامطلوبی برای افراد در جامعه به همراه دارد.

رییس اداره غذای دانشگاه علوم پزشکی زنجان، افزود: بسیاری از مردم چربی‌ها حیوانی و اشباع شده را مورد مصرف قرار می‌دهند که این اقدام نیز عوارض متعددی برای افراد جامعه به همراه دارد.

فروشگاه‌های عرضه گیاهان دارویی در زنجان نظارت می‌شوند

علیرضا حقیقت نیزدر ادامه بابیان اینکه تبلیغات در سطح جامعه باعثروی آوردن برخی از افراد به مواردی می‌شود، افزود: متاسفانه افرادی با تبلیغ و عرضه برخی گیاهان دارویی دست سازمصرف آن‌ها را معجزه عنوتن می‌کنند افزود: اغلب این افراد بدنبال فریب مردم هستند.

مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان، گفت: تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای و سایتهای اینترنتی و غیره با شگفت انگیز قلمداد کردن این دارو‌ها باعثشده‌اند که مردم گرایش به خرید این دارو‌ها داشته باشند که متاسفانه در جامعه هیچ گونه نظارتی هم بر عرضه این محصولات وجود ندارد.

حقیقت با بیان خطرات این دارو‌ها در بین افراد جامعه افزود: بر خلاف تصور مردم گیاهان دارویی که دست ساز بوده و توسط شبکه‌های ماهواره‌ای وغیره تبلیغ می‌شوند خطرناک هستند و برای استفاده از آن‌ها باید توسط مراجع رسمی این اقلام تایید شوند و سپس مردم نسبت به خرید آن‌ها اقدام کنند.

مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان، ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته اکثر داروهای عرضه شده در این موارد قاچاق و حاوی ترکیبات مخدرو زیان آورهستند.

وی در زمینه نظارت بر فعالیت اماکن در استان زنجان، یاد آورشد: طی سال گذشته و با همکاری شورای هماهنگی مواد مخدر استان زنجان، نظارت‌ها وهمکاری‌ها در این حوزه با جدیت بیشتری اعمال می‌شود.

حقیقت خاطر نشان شد: با همکاری دستگاه قضایی، نیروی انتظامی، مجمع امورصنفی و معاونت غذا و دارو، به فروشگاههای عرضه کننده گیاهان دارویی در زنجان نظارت می‌شود.

مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان، در پایان افزود: برنامه‌های آموزشی و توجیهی برای متصدیان فروشگاههای عرصه گیاهان داروی در استان زنجان با هدف ارتقا بخشی و آگاهی تشکیل شده است.

گزارش از: زهرا ملابابائی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز