خبرگزاری کار ایران

متخصص مرمت تزئینات میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان:

بزرگترین گنبد ارگ سلطانیه زنجان مزین به بزرگترین کتیبه های قرآنی است

asdasd
کد خبر : ۱۵۷۳۵۰

در گنبد بزرگ وتاریخی ارگ سلطانیه استان زنجان، سوره انبیا به خط ثلثو سوره بقره به خط کوفی تزئینی نگارش شده است.

متخصص مرمت تزئینات میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: بزرگ‌ترین کتیبه‌های قرآنی در بنای تاریخی گنبد سلطانیه زنجان قرار دارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، متخصص مرمت تزئینات میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، گفت: در گنبد بزرگ وتاریخی ارگ سلطانیه استان زنجان، سوره انبیا به خط ثلثو سوره بقره به خط کوفی تزئینی نگارش شده است.
پروانه عسگری، متخصص مرمت تزئینات میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در گفتگو با خبرنگار ایلنا در زنجان، گفت: بزرگ‌ترین کتیبه قرآنی به خط کوفی تزئینی و خط ثلثدر ارگ و مجموعه گنبد بزرگ سلطانیه زنجان قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه گنبد سلطانیه زنجان به سوره انبیاء و سوره بقره مزین شده است، یادآور شد: سوره انبیا به خط ثلثو سوره بقره به خط کوفی تزئینی نگارش شده است.
این متخصص ادامه داد: عبداله مستوفی نگارنده این آیات قرآنی است که در قالب دو نسخه یکی به سلطان مصر بر روی کاغذ و دیگری به سلطان محمد خدابنده برای تزئین بنای گنبد هدیه شده است.
به گفته عسگری، این کتیبه قرآنی که بزگ‌ترین کتیبه در سطح دنیا و در نوع خود منحصر بفرد است یکی از آثار تاریخی گنبد سلطانیه زنجان محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ارتفاع آیات در خط کوفی تزئینی این کتیبه به چهار متر می‌رسد، خاطرنشان ساخت: ارتفاع آیات در خط ثلثنیز به سه متر و ۲۰ سانتی متر می‌رسد.
متخصص مرمت تزئینات میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اظهار داشت: به جهت ارتفاع بلند گنبد سلطانیه و اینکه مورد دید نظاره گران از پایین گنبد باشد این کتیبه‌ها در ابعاد بزرگ نگارش شده است.
عسگری در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون دو هشتم این کتیبه‌ها مرمت شده است و مابقی نیز در دست بازسازی و مرمت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز