خبرگزاری کار ایران

رییس شورای اسلامی استان زنجان و عضو شورای شهر زنجان:

توسعه اقتصادی باید اولویت برنامه‌های میراثفرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان باشد

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۱۲۴

رییس شورای اسلامی استان زنجان گفت: توسعه اقتصادی باید اولویت برنامه‌های میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان باشد.
به گزارش ایلنا از زنجان، سعید خدادادی روزگذشته در پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی استان که با حضور معاون عمرانی استاندار و مدیر کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان برگزار شد افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر مشکلات اقتصادی و بیکاری معضل مبتلا به در جامعه است هر برنامه‌ای برای توسعه استان باید در جهت توسعه اقتصادی باشد.
وی خاطر نشان کرد: استان زنجان ظرفیت‌های بلا استفاده بسیاری در زمینه صنایع دستی، گردشگری و میراثفرهنگی دارد که باید شناسایی و مورد بهره برداری بهینه قرار بگیرد.
رییس شورای اسلامی استان زنجان و عضو شورای شهر زنجان گفت: متاسفانه استان زنجان علی رغم برخورداری از موقعیت مناسب جغرافیایی به انداز سایر استان‌ها موفق به معرفی آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری و نیز جذب گردشگر نشده است.
خدادادی تصریح کرد: باید غذاهای محلی، جاذبه‌های گردشگری و صنایع دستی استان را به مردم بشناسانیم و آن را به جاذبه‌ای شناخته شده تبدیل کنیم.
وی خاطر نشان کرد: برخی خوراکی‌های زنجان قابلیت برند شدن دارند و می‌توانند در جذب گردشگر موثر واقع شوند.
عضو شورای شهر زنجان یادآور شد: صنایع دستی زنجان باید متناسب با بازار روز تقویت وشود همچنین صنایع دستی پرفروش باید به مردم به ویژه روستاییان آموزش داده شود تا علاوه بر پر کردن اوقات فراغت به اشتغالزایی آن‌ها کمک کند.
خدادادی ابراز کرد: با توجه به اینکه سهم استان زنجان از اشتغال در حوزه صنایع دستی و گردشگری ناچیز است باید هر هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای بهبود وضع موجود انجام شود.
رییس شورای اسلامی استان زنجان در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات پیش روی شورای استان پرداخت و افزود: کارکردهای مهم شورای استان مستلزم حمایت واقعی نهادهای مختلف است.
خدادادی ناشناخته بودن جایگاه شورای استان برای مسئولان، کمبود اعتبارات و نبود فضای مناسب برای دبیرخانه این شورا را از مشکلات پیش روی شورای استان زنجان برشمرد.
حسین فرامرزلو دیگر عضو شورای اسلامی استان نیز گفت: اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان باید با همکاری سایر نهاد‌ها نسبت به معرفی جاذبه‌های گردشگری استان تلاش کند.
وی خاطر نشان کرد: نصب تابلوهای راهنمای گردشگری، برگزاری تورهای گردشگری، فعال کردن انجمن‌های دوستدار میراثفرهنگی، احداثمحل‌های اقامتی و تکمیل سرویس‌های بهداشتی نیمه تمام از جمله اقداماتی است که باید هر چه سریع‌تر عملی شود.
در کشور مشکلی به نام کمبود اعتبار نداریم
مدیر کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز در ادامه با بیان اینکه در این کشور مشکلی بنام کمبود اعتبار نداریم بر لزوم مدیریت صحیح منابع مالی و انسانی موجود تاکید کرد.
یحیی رحمتی در جمع اعضای شورای اسلامی استان زنجان گفت: درصورتیکه اعتبارات با مدیریت صحیح و رویکردی مشخص و متعالی هزینه گردد بسیاری از مشکلات موجود مرتفع می‌شود.
وی با اشاره به تخصیص حدود ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار به نهاد متبوعش طی شش سال گذشته اظهار کرد: علی رغم تخصیص این رقم بالا اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بدهی‌های جاری و بدهی به پیمانکاران و پروژه‌های نیمه تمام بسیاری به مدیریت جدید تحویل داده شد.
مدیر کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه استان زنجان دارای زیر ساخت‌های گردشگری بسیار مناسبی از جمله بهترین بزرگراه‌های کشور است ابراز کرد: متاسفانه همین زیر ساخت‌ها به جای جذب گردشگر موجب افزایش سرعت عبور مسافر از این استان شده‌اند.
رحمتی خاطر نشان کرد: گرچه تعداد جاذبه‌های گردشگری زنجان اندک است اما اینجاذبه‌ها از نظر کیفیت در دنیا تراز اول هستند.
وی گنبد آجری سلطانیه، غار آهکی کتله خور، رختشویخانه، بازار سرپوشیده و مردان نمکی را از بی‌بدیل‌ترین جاذبه‌های گردشگری در دنیا برشمرد.
معاون سابق سازمان صنایع دستی کشور ادامه داد: استان زنجان در زمینه صنایع دستی فلزی از جمله مس، ملیله و چاقو جزو استان‌های تراز اول است.
رحمتی تصریح کرد: اشتغالزایی در حوزه صنایع دستی کم هزینه‌تر از سایر بخش هاست و می‌توان با ۲۰۰ میلیون ریال اشتغالزایی داشت اما باید باز تضمینی نیز فراهم شود.
وی در خصوص آموزش‌های صنایع دستی در استان نیز گفت: متاسفانه تاکنون آموزش‌ها برای پر کردن اوقات فراغت بوده و و کیفیت مطلوبی نداشته اما از این پس مقرر شده تعداد محدودی از افراد نزد اساتید برجسته در قالب احیای آموزش‌های استاد شاگردی آموزش‌های لازم را سپری کنند و برای اشتغالزایی نیز مورد حمایت قرار بگیرند.
مدیر کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان یادآور شد: متاسفانه طی سال‌های گذشته تعداد زیادی از افراد در دوره‌های آموزشی صنایع دستی شرکت کرده و نام آن‌ها درسامانه رصد اشتغال ثبت شده است بدون اینکه به معنی واقعی شاغل باشند و این موضوع به وجود آمار اشتباه دامن زده است.
رحمتی یادآور شد: زمانیکه هنرمندان واقعی شناسایی شوند تسهیلات و حمایت‌ها نیز در مسیر مناسب هزینه می‌شود.
نقشه جامع سرمایه گذاری نداریم
وی با اشاره به توزیع جاذبه‌های گردشگری در استان گفت: سرمایه گذاری گردشگری در استان نامتوازن است به گونه‌ای که علی رغم وجود ۲۷ درصد جاذبه‌های گردشگری در شهرستان ابهر بیش از ۶۰ درصد سرمایه گذاری‌های گردشگری در این منطقه انجام شده است.
مدیر کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: متاسفانه نقشه جامع گردشگری در استان وجود ندارد.
ضرورت تغییر نگاه به گردشگر
رحمتی با تاکید بر ضرورت تغییر نگاه‌ها نسبت به گردشگر اظهار کرد: در زنجان گردشگرهمواره به عنوان مه‌مان تلقی می‌شود در حالیکه گردشگر یک مشتری است و ما باید نحوه برخورد با مشتری را بیاموزیم.
مدیر کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان خاطر نشان کرد: نوروز امسال با همکاری شورای شهر و شهرداری سلطانیه چهره جدید از این شهر به نمایش گذاشته می‌شود.
رحمتی افزود: حضور گروه‌های عشایر، اسب سواران، عرضه غذاهای محلی و صنایع دستی در گنبد سلطانیه و چمن سلطانیه از برنامه‌های نوروز امسال است.
وی خطاب به اعضای شوراهای شهر گفت: شورا‌ها می‌توانند زمینه سرمایه گذاری گردشگری و ترویج آموزش‌های لازم در حوزه صنایع دستی را شناسایی و با همکاری متقابل به ارتقا جایگاه شهر خود کمک کنند.
رحمتی در پایان تصریح کرد: مردم زنجان و نماینده‌های آن‌ها باید مطالبه‌گری خود را برای توسعه روز افزون استان افزایش دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز