خبرگزاری کار ایران

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری:

اقتضای زمان حال حاضر در کشور تجاری‌سازی علم است

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۶۸۰

با وجود رشد علمی زیاد در ایران هنوز با قله‌های هدف گذاری شده فاصله داریم و اقتضای زمان حال تجاری‌سازی علم است.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری گفت: با وجود رشد علمی زیاد در ایران هنوز با قله‌های هدف گذاری شده فاصله داریم و اقتضای زمان حال تجاری‌سازی علم است.
به گزارش ایلنا از زنجان سعداله نصیری، در مراسم تجلیل از نخبگان دانشگاه پیام‌نور زنجان، گفت: برای انسان که از سایر مخلوقات خداوند متمایز است بهترین مسیر راه علم است که انسان در آن قدم بگذارد، زیرا از نظر مادی و معنوی منفعت فراوانی برای انسان دارد.
وی اظهار کرد: کسانی که در مسیر خلاقیت و نوآوری قدم برمی‌دارند وظیفه جاری کردن چشمه علم به جامعه را دارند که اگر این وظیفه انجام نشود، بخشی از فعالیت ناقص می‌ماند، لذا دهه چهارم انقلاب، دهه تجاری‌سازی علم نامیده شده است.
نصیری به حضور نخبگان و دانشمندان ایرانی در اقصی نقاط جهان اشاره و به لزوم برقراری ارتباط میان دانشگاه‌ها و دانشگاهیان و پژوهشگران ایرانی با این فرهیختگان تاکید کرد.
وی افزود: این دانشمندان می‌توانند از دو طریق حضور در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور و یا برقراری ارتباط با دانشگاهیان و اساتید ایران نقش خود را در سازندگی جمهوری اسلامی ایفا کنند.
معاون حقوقی و پارلمانی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری افزود: هم‌اکنون یک میلیون دانشجوی کاردانی، دو میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجوی کار‌شناسی، ۴۱۰ هزار دانشجوی کارشناسی‌ارشد و ۴۰ هزار دانشجوی دکتری در ۲ هزار و ۵۰۰ موسسه آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند که در مقایسه با قبل از انقلاب، ۲۴ برابر رشد داشته است.
نصیری‌قیداری خاطرنشان کرد: ایران در دهه اول انقلاب درگیر ترور و جنگ بود و بخش قابل توجهی از سرعت اولیه رشد علم در اوایل شکل‌گیری انقلاب گرفته شد. دهه دوم مختص توسعه کمی و دهه سوم توسعه کیفی بود، لذا توجه به تجاری‌سازی در دهه چهارم انقلاب باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: لذا مسوولیت بزرگی بر گردن دانشگاهیان است تا قانون‌های موجود به فعل تبدیل شود، البته نباید فراموش کرد که تمرکز روی یک هدف ما را از اهداف دیگر غافل کند و همچنان باید در کنار تجاری‌سازی به تولید علم نیز توجه شود.
این مقام مسئول یادآور شد: بر طبق اظهار مجله نیچر، ایران رتبه اول سرعت علمی و چین رتبه دوم را داشته و بر اساس آمار موجود ۲۲.۴ درصد تعداد مقالات دنیا توسط کشور آمریکا، ۱۰.۴ درصد مقالات توسط چین و ۶.۶ درصد مقالات توسط انگلیس تولید می‌شود و این نشان می‌دهد که ایران با وجود داشتن سرعت بالا در تولید علم هنوز حجم مقالات پایینی دارد و باید فعالیت‌های خوبی برای جبران این عقب ماندگی انجام شود.
وی با اشاره به اینکه تنها داشتن مقالات زیاد نشان دهنده برتری و اعتبار نیست چرا که آمار ارجاعات به مقالات نشان دهنده کیفیت و اعتبار آن است، بیان کرد: آمریکا به لحاظ تولید علم رتبه نخست را دارد ولی از نظر ارجاعات رتبه بسیار پایینی دارد در حالی که ایران با رتبه ۱۸ در تعداد مقالات رتبه ۳۶ ارجاع قرار دارد که در این جدول پس از سوئیس که رتبه ۱۷ را داراست و رتبه اول ارجاعات را دارد.
معاون حقوقی و پارلمانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به اینکه کشورهای غربی تصور می‌کنند اسلام نیز مانند مسیحیت و کلیساست که در گذشته مانع از پیشرفت علم بود، عنوان کرد: در کشور هیچ وزیر و مسئولی به اندازه مقام معظم رهبری به کسب علم تاکید نکرده است.
لازم به ذکر است در پایان‌ایم مراسم معاون حقوقی و پارلمانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ساختمان‌های دانشگاه پیام نور مرکز زنجان که در سال‌های اخیر احداثشده‌اند بازدید کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز