خبرگزاری کار ایران

یک نویسنده مطرح کرد:

تعادل بین تکنیک و مضمون مهم ترین عامل موفقیت یک داستان است

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۳۳

نویسنده مطرح کشور تعادل بین تکنیک و مضمون را از جمله مهم ترین عامل موفقیت یک داستان عنوان کرد و گفت: ملاک اصلی انتخاب آثار برتر نخستین جایزه ادبی " شهید ابراهیم اصغری " این دو عامل مهم است.

زنجان: یک نویسنده گفت: با توجه به اینکه داستانک یک قالب نوپایی در ادبیات معاصر کشور محسوب می‌شود لذا هنوز آنطور که باید در بین نویسندگان جا نیفتاده و از میان آثار ارسالی تعداد اندکی از آن‌ها ساختار و ویژگی‌های اصلی این قالب هنری را داشتند.

به گزارش ایلنا از زنجان، علی الله سلیمی، نویسنده و عضو هیئت داوران نخستین جایزه ادبی «شهید ابراهیم اصغری» اظهار داشت: آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره از سطح کیفی بالایی برخوردار بود.

وی با بیان اینکه نخستین جایزه ادبی شهید ابراهیم اصغری جشنواره موفقی بود، افزود: با توجه به اینکه این جشنواره در سطح منطقه‌ای برگزار شده است اما آثار قابل تاملی از نویسندگان استانهای مختلف به دبیرخانه ارسال شده که می‌توانند در سطح کشور مطرح شوند.

این نویسنده زنجانی با اشاره به اینکه دو محور در این جشنواره ملاک اصلی هیئت داوران برای بررسی آثار بود، افزود: مضمون داستان که حول محور دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و شهدای هسته‌ای بود و همچنین ساختار و تکنیک‌های استفاده شده در داستان نیز از جمله مولفه‌های مهم داوری آثار بود.

وی با اشاره به آثار برگزیده در بخش داستانک این جشنواره، ابراز کرد: با توجه به اینکه داستانک یک قالب نوپایی در ادبیات معاصر کشور محسوب می‌شود لذا هنوز آنطور که باید در بین نویسندگان جا نیفتاده و از میان آثار ارسالی تعداد اندکی از آن‌ها ساختار و ویژگی‌های اصلی این قالب هنری را داشتند.

سلیمی با بیان اینکه باید در داستانک نیز ویژگی‌های اصلی داستان کوتاه از جمله حس برانگیزی و شخصیت‌پردازی رعایت شود، ادامه داد: بیشتر آثار به سبک خاطره نویسی یا نقل قول نگارش شده بود.

وی در ادامه به آثار برگزیده در بخش داستان کوتاه اشاره کرد و بیان داشت: در این بخش، داستان کوتاه «شناسنامه» با داشتن ویژگی‌های مهمی از جمله حس برانگیزی قوی و تکنیک بالا در کنار بهره گیری از مضامین قوی مانند شهدای غواص و مفقود الاثر یکی از آثار شاخص این جشنواره بود.

این نویسنده برجسته کشور همچنین با اشاره به زاویه دید متفاوت داستان کوتاه «تقدیم به گل‌های مریم» عنوان کرد: استفاده از زاویه دید متفاوت در داستان «تقدیم به گلهای مریم» از جمله نقاط قوت این داستان بوده و تعادل بین تکنیک و مضمون در این اثر به خوبی قابل درک است.

وی ادامه داد: از جمله عوامل موفقیت و جذابیت یک داستان در خدمت هم بودن تکنیک و مضمون است در حالی که در بعضی از آثار ارسالی به جشنواره یکی از این دو عامل مهم ضعیف ارائه شده بود.

سلیمی در ادامه به دلایل انتخاب نشدن رتبه‌های اول تا سوم در بخش داستان بلند اشاره کرد و بیان داشت: تعداد کم آثار و عدم تطبیق مضمون داستان‌ها با محورهای جشنواره از جمله دلایل این امر بود و همچنین سوژه و طرح برخی از آثار ظرفیت پرداختن در داستان بلند را نداشتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برگزاری کارگاه‌های داستان نویسی در طول سال و ارتباط مستمر با نفرات برگزیده این جشنواره تاثیر بسزایی در ارتقاء سطح دانش نویسندگان جوان استان دارد، افزود: دائمی شدن دبیرخانه جایزه ادبی شهید ابراهیم اصغری باعثجا افتادن محور‌ها و مضامین اصلی جشنواره در ذهن نویسندگان شده و این امر بر سطح کیفی آن می‌افزاید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز