خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان هشدارداد:

۱۵ / ۸۸ درصد از مردم استان زنجان کمتر از میزان ۵ واحد میوه را در طول روز مصرف می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۷۰۴

متاسفانه در دنیای ماشینی امروز گرایش خانواده‌ها بالاخص کودکان و نوجوانان به غذاهای این چنینی افزایش یافته است که زنگ خطری برای خانواده هاست.

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان گفت: طی بررسیهای انجام شده در سال ۹۰ بیش از ۴۳ درصد از مردم استان زنجان به عارضه اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند. متاسفانه در دنیای ماشینی امروز گرایش خانواده‌ها بالاخص کودکان و نوجوانان به غذاهای این چنینی افزایش یافته است که زنگ خطری برای خانواده هاست.
به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، محمدرضا صائینی، رئیس مرکز بهداشت استان زنجان امروز(۳۰ آذر) در جمع خبرنگاران به تشریح برنامه‌های هفته بسیج آموزش تغذیه با شعار «پیش بسوی سلامتی با کاهش مصرف نمک و روغن» که از(۱۴ تا ۲۱ دی) سالجاری نامگذاری شده است پرداخت و اظهار داشت: مصرف بی‌رویه نمک و روغن بیماریهای متعددی از جمله فشار خون و بیماریهای قلبی را در پی دارد.
وی با اشاره به نامگذاری ایام هفته بسیج آموزش تغذیه خاطرنشان ساخت: زندگی شهری به جهت وجود تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته تحرک را از افراد سلب کرده است و وجود رژیم غذایی نامناسب و سرشار از نمک و روغن بسیاری از بیماری‌ها را در پی داشته است.
صائینی با اشاره به اینکه فشار خون بالا و دیابت یکی از عوارض و نشانه‌های مصرف نمک و روغن اضافی است، یادآور شد: خانواده‌ها بالاخص مادران نقش مهمی در رژیم غذایی سالم بازی می‌کنند.
وی به غذاهای فست فود و چربی بالا نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه در دنیای ماشینی امروز گرایش خانواده‌ها بالاخص کودکان و نوجوانان به غذاهای این چنینی افزایش یافته است که زنگ خطری برای خانواده هاست.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان به میزان مصرف روزانه نمک در کشورمان اشاره کرد و با بیان اینکه استاندارد جهانی مصرف روزانه نمک ۵ گرم است، ادامه داد: طبق بررسیهای انجام شده که در کشور ایران این میزان ۱۵ گرم در روز است.
این مقام مسئول میزان فشار خون در استان زنجان را ۵/۱۵ درصد اعلام کرد و گفت: این رقم در برآورد کشوری ۴/۱۶ درصد است و مطالعات انجام شده برای بررسی میزان فشار خون برروی افزاد ۳۰ تا ۶۰ سال انجام شده است.
صائینی به تشریح چربی‌ها با اسید چرب بالا و پایین و نحوه نگهداری و استفاده از روغنهای گیاهی و حیوانی پرداخت و خاطرنشان ساخت: همواره مصرف روغنهای مایع به خانواده‌ها توصیه می‌شود.
این مقام مسئول به ارائه توصیه‌های بهداشتی در زمینه نحوه نگهداری روغن‌ها و نمک اشاره کرد و افزود: باید این مواد را در ظروف مات دربسته و دور از نور آفتاب نگه داشت.
رئیس مرکز بهداشت استان زنجان همچنین به میزان مجاز اسیدهای چرب ترانس نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: میزان مجاز اسیدهای چرب ترانس در روغنهای سرخ کردنی ۲ درصد و روغنهای غیرسرخ کردنی ۵ درصد است.
وی در ادامه به ارائه آماری از مطالعات انجام شده در خصوص بهداشت مردم استان زنجان در سال ۹۰ اشاره کرد و افزود: در این بررسی مشخص شد ۴۳ درصد از مردم استان مبتلا به عارضه چاقی هستند.
این مقام مسئول همچنین مصرف یکبار ماهی در هفته توسط شهروندان زنجان را ۶۹ درصد اعلام کرد و گفت: این مطالعه نیز در سال ۸۶ انجام شده است.
به گفته صائینی ۱۵ / ۸۸ درصد از مردم استان زنجان کمتر از میزان ۵ واحد میوه را در طول روز مصرف می‌کنند.
وی در پایان به برنامه‌های این هفته اشاره کرد و گفت: در همین راستا توزیع کارت‌های تغذیه بین والدین، تهیه انیمشن‌های اضافه وزن و چاقی، پخش تیز برای اولیا و کودکان، اختصاص حداقل یک روز برای ترویج میان وعده سالم در مهدهای کودک، آموزش طبخ ماهی در استان با حداقل نمک، اصلاح شیوه الگوهای مصرف مواد غذایی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای مربیان مهدهای کودک و برگزاری جلسات هم اندیشی در شهرستان‌ها از جمله این برنامه‌هاست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز