خبرگزاری کار ایران

مدیر کل میراثفرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان زنجان تاکید کرد:

استان زنجان در بحثصادرات صنایع دستی در حد صفر عمل کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۷۸۰

در بحثصادرات صنایع دستی استان زنجان هیچ اتفاق قابل بازگویی نیفتاده است.

مدیر کل میراثفرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: در حوزه صنعت ملیله استان زنجان ۱۳۶ نفر صنعتگر شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا ازنجان، یحیی رحمتی، مدیر کل میراثفرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، امروز در گفتگو با خبرنگار ایلنا در زنجان، با اشاره به ضرورت تقویت جایگاه صنایع دستی استان زنجان و نقش آن در توسعه اقتصاد استان زنجان گفت: صنایع دستی استان زنجان می‌تواند پتانسیل مطلوب در این زمینه باشند.

رحمتی با بیان اینکه صنایع دستی استان زنجان می‌تواند پتانسیلی مطلوب در جهت صادارت استان دارای نقش اساسی و حائز اهمیت در توسعه اقتصاد استان زنجان داشته باشند تاکید کرد: استان زنجان هنوز فاقد ظرفیت تولید بر اساس کارگاه‌هاست.

وی در این زمینه با اشاره به صنعت ملیله در استان زنجان گفت: در حوزه صنعت ملیله استان زنجان ۱۳۶ نفر صنعتگر شناسایی شده است.

رحمتی در ادامه با بیان اینکه میراثفرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، در زمینه پرداخت تسهیلات برای ایجاد اشتغال به متقاضیان در این بخش فقط موفق به پرداخت ۶۶میلیون تومان در مقایسه به دیگر دستگاه‌های اجرایی بوده است یادآور شد: این میزان در این حوزه با توجه به اختصاص این مبلغ کم اعتبار به این مجموعه بسیار ناچیز بوده است.

وی در این راستا تصریح کرد: این در حالی‌ست که استان زنجان در بحثصادرات صنایع دستی استان در حد صفر عمل کرده است.

مدیر کل میراثفرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، در این زمینه عنوان کرد: در بحثصادرات صنایع دستی استان زنجان هیچ اتفاق قابل بازگویی نیفتاده است.

رحمتی با بر شماری ظرفیتهای مناسب در این خصوص یاد آور شد: یکی از پتانسیل‌های استان زنجان بحثچاقو سازی است که دارای قدمتی طولانی در بخش صنایع دستی کشور و استان شمرده می‌شود.

وی در بخشی از سخنان خود در زمینه ۶هزار و۵۰۰ شی تاریخی در مخازن و انبار‌ها ی استان زنجان را ظرفیت بسیار مطلوب برشمرد وگفت: برخی از این اشیاء نیازمند مرمت هستند که با برنامه ریزی مرمت واحیاء خواهند شد.

رحمتی با بیان اینکه رتبه اول ترین‌های دنیا از آن استان زنجان است افزود: طولانی‌ترین غار، بناء تاریخی رختشویخانه، طولانی‌ترین بازار مسقف، بی‌نظیر‌ترین مردان نمکی وتن‌ها معبد بودایی(داش کسن) ایران در زنجان است.

مدیر کل میراثفرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان زنجان خاطر نشان کرد: روستای سهرورد زنجان بعنوان زادگاه شیخ شهابدین سهروردی «شیخ اشراق» دارای اهمیت اساسی برای مشتاقان در سطح ملی و بین المللی است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت نامطلوب حمام و بنای چلبی اوقلی در شهرستان سلطانیه گفت: استان زنجان دارای بناهای تاریخی متعدد است که از این میان ۷۰-۶۰درصد آن‌ها ثبت جهانی و ملی شده است.

این مقام مسئول در استان زنجان بی‌نظیر‌ترین آثار تاریخی زنجان را مردان نمکی در زنجان عنوان کرد و افزود: ما فاقد سند تاریخی از لباس دوران هخامنشی دوره «مردان نمکی» در ایران که نیازمند کار تخصصی در این زمینه هستیم.

رحمتی با بیان اینکه پاپوش مردان نمکی از ۲هزارو ۷۵۰سال پیش کاملا منطبق با کفش‌های امروزی است تصریح کرد: با کشف این مردان به همراه چاقو، تاریخ چاقو سازی زنجان وایران به ۲هزارو و۷۵۰سال پیش برده شده است افزود: زنجان دارای پیشینیه تاریخی بسیار بالاست که برای توسعه محصولات تولیدی وصنایع دستی باید به صورت تخصصی در زنجان کارشود.

مدیر کل میراثفرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در پایان افزود: سرمایه گذاری در این زمینه می‌تواند در توسعه اقتصاد استان بسیار حائزاهمیت باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز