خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره جنگل‌کاری منابع طبیعی استان اعلام کرد:

امسال روند بیمه شدن طرح های زراعت چوب در زنجان چشمگیر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۸۶۲

رئیس اداره جنگلکاری منابع طبیعی استان، با اعلام اینکه زنجان به عنوان یکی از استانهای تامین کننده نیاز سلولوزی کشور استعداد فراوان در توسعه صنعت زراعت چوب دارد.

زنجان _ ایلنا: رئیس اداره جنگلکاری منابع طبیعی استان زنجان درباره روند بیمه شدن درختان صنوبر گفت: با پیگیری‌های به عمل آمده و برگزاری جلسات متعدد راهکارهایی برای بیمه طرحهای زراعت چوب استان در حال انجام است که امسال روند بیمه شدن طرح‌های زراعت چوب در زنجان چشمگیر می‌شود.

به گزارش خبرنگا رایلنا از زنجان، مجید معانی، رئیس اداره جنگلکاری منابع طبیعی استان، امروز گفت: برای در امان ماندن صنوبرکاران از خسارت‌های احتمالی طرح بیمه صنوبر ضروریست.

معانی ادامه داد: استقبال کشاورزان، باغداران و کشاورزان از کاشت صنوبر به دلیل صرفه اقتصادی مطلوب بوده و امیدواریم این روند ادامه یابد. البته آگاه شدن روستائیان و فرهنگسازی در این رابطه بی‌تاثیر نبوده است.

رئیس اداره جنگلداری منابع طبیعی استان اظهار کرد: در زمینه فرهنگسازی و ترویج زراعت چوب در استان زنجان و استانهای همجوار اقدامات مطلوبی انجام پذیرفته که در همین زمینه جلسه هم اندیشی و ارائه راهکار پیرامون چگونگی و روند بیمه شدن طرح‌های زراعت چوب در کشور با حضور نماینده صندوق بیمه کشاورزی و نمایندگان ادارات کل منابع طبیعی استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان و نیز مسئول اجرایی زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در اردبیل برگزار شد که نتایج آن به زودی در فرآیند نتیجه گیری طرحهای زراعت چوب بکار گرفته می‌شود.

وی با اعلام اینکه میزان جنگلهای دست کاشت استان ۱۷ هزار و هشتصد هکتار است که امیدواریم در برنامه پنجم توسعه این میزان تا سقف ۲۵ هزار هکتار افزایش یابد، درباره حمایت‌هایی منابع طبیعی از صنوبرکاران گفت: هر سال برای معرفی به بانک برای دریافت تسهیلات را اداره کل دنبال می‌کند، حتی ما نهال رایگان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم که موجب شده تا درتوزیع نهال با کمبود روبه رو شویم. علاوه بر این کار‌شناسان اداره کل در امر راهنمایی و مشاوره‌های فنی باغداران و صنوبرکاران گام برمی دارند.

معانی با بیان اینکه استقبال در زنجان، ابهر، خرمدره و ماهنشان از طرح صنوبرکاری بیشتر بوده ادامه داد: صنوبر در مقایسه با سایر درختان جنگلی از رشد سریع‌تر و دوره بهره‌برداری کوتاه‌تری برخوردار است. این درختان به عنوان منبع تامین چوب مورد توجه قرار گرفته است.

وی درباره این درخت سودآور گفت: چوب سفید، یکدست و رشد سریع ویژگی‌های این درختان بوده و به سادگی با قلمه تکثیر می‌شود. از طرف دیگر به لحاظ اقتصادی نیز طول مدت زمان برگشت سرمایه آن‌ها کوتاه بوده و درآمد حاصل از صنوبر نیز قابل توجه بوده و به همین دلیل یک صنوبرکار می‌تواند با کاشت گونه‌های پرمحصول و رعایت نکات فنی تولید، درآمد خود را تا دو برابر افزایش دهد.

این گونه درختی یکی از منابع مهم تولید چوب کشور بوده و در صنایع کاغذسازی، ساختمان‌سازی، کبریت‌سازی، نئوپان و سلولزی کاربرد دارد و به جهت دارا بودن این اهمیت در چند سال‌ گذشته در استان مورد کشت قرار گرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز