خبرگزاری کار ایران

رئیس حوزه هنری استان زنجان خبرداد:

چاپ کتاب «روایت طرح و نقش» به همت حوزه هنری استان زنجان

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۷۲۴

رئیس حوزه هنری استان زنجان گفت: کتاب " روایت طرح و نقش " هنرهای اسلامی با تاکید بر تزئینات معماری مسجد جامع قروه در حوزه هنری استان زنجان چاپ شد.

زنجان _ ایلنا: رئیس حوزه هنری استان زنجان گفت: مسجد جامع روستای قروه یکی از آثار تاریخی با ارزش است که کمتر مورد توجه قرار گرفته لذا این کتاب با هدف پرداختن به آثار تاریخی استان چاپ شده است.

به گزارش ایلنا از زنجان، حمیدرضا اسماعیلی، رئیس حوزه هنری استان زنجان با اعلام این خبر گفت: کتاب «روایت طرح و نقش» هنرهای اسلامی با تاکید بر تزئینات معماری مسجد جامع قروه به کوشش اسداله اجاقلو به چاپ رسیده است.

وی با اشاره به اهداف چاپ کتاب روایت طرح و نقش، تصریح کرد: مسجد جامع روستای قروه یکی از آثار تاریخی با ارزش است که کمتر مورد توجه قرار گرفته لذا این کتاب با هدف پرداختن به آثار تاریخی استان چاپ شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه آثار به جامانده از دوره‌های مختلف بیانگر جایگاه تزئین در هنر ایرانی اسلامی است، خاطر نشان کرد: پژوهش‌های مرتبط با دوره سلجوقی و بویژه هنرهای وابسته به معماری بسیار مورد بی‌مهری واقع شده و همواره جای خالی آن در میان موضوعات پژوهشی احساس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روستای قروه از توابع بخش مرکزی شهرستان ابهر در استان زنجان است، افزود: مسجد جامع قروه علی رغم ناشناخته ماندن آن یکی از مهم‌ترین بناهای سده‌های اولیه اسلام است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بنای این مسجد دارای نقوش تزئینی بسیار متنوع و زیبایی است که با مهارت خاصی کار شده است، اظهار کرد: هنر معماری یکی از شاخصه‌های مهم تمدن بشری با قدمتی به درازای حیات بشری است.

وی ادامه داد: تزئینات معماری علاوه بر زیبایی و نمود بصری تبلوری است از اعتقادات و باورهای مردم هر عصر که به کمک مصالح و امکانات گوناگون بروز پیدا کرده‌اند.

رئیس حوزه هنری استان زنجان در ادامه با اشاره به اینکه خوشنویسی اولین هنر تقدیس شده مسلمانان بود که به عنوان هنری تزئینی وارد مساجد شد، ابراز کرد: از نظر توسعه هنر‌ها، عهد سلجوقی یکی از دوره‌های درخشان هنری است که علیرغم گذشت بیش از هزار سال از آن دوران بناهای برجا مانده نشان دهنده مهارت و استادی هنرمندان آن دوران است.

وی در پایان یادآور شد: کتاب «روایت طرح و نقش» هنرهای اسلامی با تاکید بر تزئینات معماری مسجد جامع قروه استان زنجان با تیراژ ۱۱۰۰ جلد در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز