خبرگزاری کار ایران

۲۷۶۷ معلول کم بینا و نابنیا تحت حمایت بهزیستی استان زنجان هستند

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۳۷۴۹

مدیرکل بهزیستی استان زنجان، با اشاره به اینکه موانع شهری نه تنها راه را برای توان‌خواهان و سالمندان دشوارتر می‌کند، بلکه حقوق شهروندی را نیز نقض می‌کند، گفت: ۲۷۶۷ معلول کم بینا و نابنیا تحت حمایت بهزیستی استان زنجان هستند.

به گزارش ایلنا از زنجان، محمد محمدی قیداری، مدیرکل بهزیستی استان زنجان ، در جمع خبرنگاران با اشاره به شعار امسال با عنوان « دنیای بهتر برای نابینایان با آموزش همگانی، رفع موانع مشارکت و اجرای قوانین»  اظهار کرد: ۲ هزار ۷۶۷ نفر از افراد کم بینا و نابینا تحت پوشش بهزیستی هستند و از این تعداد یک هزار و ۲۱۶ نفر مستمری بگیر و مابقی از سایر خدمات بهزیستی بهره مند هستند.

محمدی با اشاره به فعالیت ۶۰ نفر از این افراد در رشته های مختلف ورزشی و کسب مدال و عناوین قهرمانی بیان کرد: افراد دارای معلولیت بینایی می توانند در بسیاری از فعالیتهای ورزشی مانند دو و میدانی، شنا، شطرنج، ژیمناستیک، بدن سازی و ورزش های زمستانی مثل اسکی، ورزش های آبی مثل قایق سواری ورزش های رزمی مثل کشتی، تکواندو، جودو، همچنین به ورزش گلبال که مخصوص نابینایان و یکی از اصلی ترین رشته های ورزشی آنان و به صورت تیمی است بپردازند.

وی افزود: ارایه خدمات آموزشی و توانبخشی در قالب مراکز تخصصی و خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه، پرداخت کمک هزینه معیشتی و تحصیلی، اجرای برنامه ‌های توانمندسازی به صورت فعالیت‌های آموزشی، هنری و ورزشی و آموزش مهارت‌ های شغلی و تسهیل فرایند اشتغال افراد نابینا و کم بینا بخشی از خدمات بهزیستی به  افراد کم بینا و نابینا است.

این مسئول افزود:  بسیاری از نابینایی ها قابل پیش گیری هستند؛ زیرا نابینایی و کم بینایی، یا ارثی است یا غیرارثی که هر کدام، پیش گیری و درمان مخصوص به خود را دارد.

وی خاطرنشان کرد: از آن جایی که نابینایی و کم بینایی، در بسیاری از موارد به دلیل عدم دسترسی اطلاعات دقیق و عدم شناخت علل آن‌ها از سوی مردم، به ویژه مردم روستاهای دورافتاده و محروم است، اطلاع رسانی مردم از طریق رسانه ها، مطبوعات، مراکز بهزیستی و خانه‌های بهداشت روستاها اهمیت بیش تری دارد؛ از این رو شایسته است مسئولان و فرهیختگان جامعه مردم را به یادگیری این مسائل ترغیب کنند؛ زیرا هزینه پیشگیری برای دولت و خانواده ها، بسیار کم‌تر از هزینه خدمات بعدی به نابینایان و کم بینایان خواهد بود.

مدیر کل بهزیستی با اشاره به غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال گفت: بخشی از نابینایان به دلیل عیوب انکساری، ضعیف شدن چشم در کودکی، آب سیاه، آب مروارید و ... دچار نابینایی شده‌اند که می‌توان با معاینات مکرر در سنین پایین و غربالگری از آسیب جدی به این افراد جلوگیری کرد.

وی افزود: در سال گذشته بیش از ۳۷ هزار کودک در طرح غربالگری بینایی شرکت کردند که از این تعداد ۳۳۰ کودک مشکوک به اختلالات بینایی شناسایی و برای ۱۱۷ کودک نیز کمک هزینه ی عینک پرداخت شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز