خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده:

نرخ پایین مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی از واقعیت‌های امروز جهان است

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۵۲۲

نرخ پایین مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی، دستمزد نابرابر آنها نسبت به مردان در شرایط کاری یکسان، نرخ بالای بیکاری زنان و سهم ناچیز زنان در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و سیاسی اکنون از واقعیت‌های امروز جهان است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به وضعیت کارآفرینی زنان در کشور گفت: در میان زنان نوعی هراس از ریسک‌ اقتصادی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهیندخت مولاوردی در کنفرانس کارآفرینی زنان در کشور‌های اسلامی گفت: در نیمه دوم قرن بیستم توجه از جنبه‌های اقتصادی توسعه به سرمایه‌های اجتماعی معطوف شد اما تنها در سال‌های آخر آن قرن بود که شاخص‌های جنسیتی توسعه انسانی تدوین شده و پرده از واقعیت موقعیت زنان در جامعه برداشته شد.

وی ادامه داد: هنگامی که مشخص شد که از یک میلیارد و ۳۰۰ هزار انسانی که در فقر زندگی می‌کنند ۷۰ درصد زنان هستند، چهره زنانه فقر آشکار شد. نرخ پایین مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی، دستمزد نابرابر آنها نسبت به مردان در شرایط کاری یکسان، نرخ بالای بیکاری زنان و سهم ناچیز زنان در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و سیاسی اکنون از واقعیت‌های امروز جهان است.

معاون رئیس جمهور گفت: این واقعیت نیز قابل انکار است که نابرابری جنسیتی در عرصه فعالیت‌های انسانی خسارت چشم‌گیری را به کلیت توسعه پایدار و رشد اقتصادی جامعه در حال و آینده وارد می‌کند. به همین دلیل است که تلاش برای کاهش نابرابری‌های جنسیتی با افزایش نقش زنان در فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی به عنوان عاملان و ذی‌نفعان توسعه انسانی همراه است.

مولاوردی گفت: در مسیر دستیابی به توسعه پایدار، پیوستگی و فراگیری رشد و پیشرفت در تمامی ابعاد اقتصادی، انسانی و زیست محیطی ایجاب می‌کند که زنان همانند مردان از آموزش کارآمد حرفه‌ای و درآمد مناسبی برخوردار باشند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار بانک جهانی زنان به طور میانگین ۱۰ الی ۳۰ درصد کمتر از مردان درآمد کسب می‌کنند گفت: شاخص توانمندی جنسیتی از جمله شاخص‌هایی است که در میزان تحقق‌پذیری توسعه پایدار مورد بررسی قرار می‌گیرد. از میان معرف‌های سه‌گانه این شاخص معرف میزان شرکت زنان در مشاغل مدیریتی حرفه‌ای و تکنیکی و نیز معرف قدرت مالی زنان نشانگر اهمیت فعالیت اقتصادی زنان برای نیل به توسعه پایدار است.

وی ادامه داد: کارآفرینی و اشتغالزایی به عنوان یکی از مهمترین عرصه‌هایی است که کسب درآمد بر اساس فعالیت اقتصادی را برای زنان ممکن می‌سازد و نرخ مشارکت اقتصادی آنان را در روند توسعه پایدار ارتقا می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در میان کشورهای اسلامی زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی از آمادگی و تمهیدات لازم برخوردار نیست. بررسی‌های شاخص‌های جنسیتی مانند نرخ امید به زندگی در بدو تولد، باسوادی و… بیانگر تفاوت فاحش کشورهای مسلمان با کشورهای توسعه یافته است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: همچنین می‌توان گفت بازدارندگی قانون، ویژگی‌های فرهنگی و عدم آمادگی بخش عمومی در این کشورها برای برعهده گرفتن بخشی از سه وظیفه اصلی خانه‌داری زنان یعنی نگهداری از اعضای خانواده نظافت و آشپزی نیز از جمله موانعی است که در راه فعالیت اقتصادی زنان وجود دارد.

مولاوردی به توانمندی شخصیت زنان در اتخاذ ریسک‌های اقتصادی و گسترش دامنه‌های فعالیت حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: در میان زنان نوعی هراس از ریسک‌های اقتصادی وجود دارد، چنانکه ترجیح می‌دهند یا به استخدام سازمان و نهادهای خصوصی و دولتی درآیند و یا خود را محدود به یک فعالیت اقتصادی کوچک خانگی و یا محلی کنند.

مولاوردی تصریح کرد: در سند چشم انداز بیست ساله، ایران کشوری با دانش پیشرفته و متکی بر نیروی انسانی در نظر گرفته شده است که این مساله مستلزم تغییر رویکرد برنامه‌ریزان است که در تمامی محورهای این تغییر رویکرد زنان کارآفرین می‌توانند حضور داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز