خبرگزاری کار ایران

سرفصل‌های رشته «مطالعات زنان و خانواده» تصویب شد

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۶۶۷

تمام فارغ‌التحصیلان این رشته باید بتوانند با تسلط بر مبانی فکری اسلام در مورد زن و خانواده، تفکر غیردینی در مورد زن و خانواده را به چالش بکشانند.

سرفصل‌های رشته «مطالعات زنان و خانواده» در نود و چهارمین جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصویب شد.

به گزارش ایلنا، گزارش کارگروه «مطالعات زنان و خانواده» در مورد دوره دکترای مطالعات زنان و خانواده، در گرایش «حقوق زن در اسلام» ارائه شد.

در این گزارش که با در نظر گرفتن نظرات اعضای شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی که در جلسات گذشته ارائه شده بود، مورد بازنگری قرار گرفته است، مواردی مانند اهداف از این رشته، شرایط اشخاصی که می‌توانند وارد این رشته بشوند، سرفصل‌ها و منابع این رشته و ضرورت گفتمان‌سازی پیرامون حقوق زن و خانواده در اسلام مورد اشاره قرار گرفته است.

پس از ارائه این گزارش غلامعلی حداد عادل طی سخنانی گفت: تمام فارغ‌التحصیلان این رشته باید بتوانند با تسلط بر مبانی فکری اسلام در مورد زن و خانواده، تفکر غیردینی در مورد زن و خانواده را به چالش بکشانند.

اعضا نیز پیرامون این گزارش به موارد ذیل اشاره کردند: توجه بیشتر به نظریات فقهای شیعه در حوزه زن و خانواده، در نظر گرفتن حقوق و تکالیف متقابل زن در خانواده و جامعه و تدوین سرفصل‌های این رشته طبق ساختار مورد تأیید وزارت علوم.
پس از ارائه این گزارش، سرفصل‌های رشته مذکور از تصویب اعضای شورای تحول و ارتقا علوم انسانی گذشت.

حداد عادل که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: تمامی اعضای این شورا که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شده‌اند، با توجه به نیازهای تحول و ارتقا در علوم انسانی به عضویت این شورا درآمده‌اند.

وی افزود: به همین منظور از همه اعضای شورا درخواست می‌کنم تا حضور در جلسات را جدی‌تر گرفته و بطور منظم در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی فعالیت کنند.

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: تبیین دقیق مفهوم و معنای «اسلامی ‌شدن علوم انسانی» و رفع ابهام‌های احتمالی از این مفهوم، از اهم برنامه‌های شورای تحول و ارتقای علوم انسانی است و گزارش طرح تحقیقاتی انجام شده پیرامون این موضوع در این جلسه ارائه خواهد شد.

در ادامه جلسه، گزارش طرح تحقیقاتی انجام گرفته پیرامون موضوع «اسلامی شدن علوم انسانی» توسط یکی از اعضا ارائه شد.

در این گزارش و در تشریح سرفصل‌های «اسلامی شدن علوم انسانی» به مواردی مانند نقد مبانی غیرالهی علوم انسانی رایج، تبیین فلسفه علوم انسانی از منظر اسلام، تعریف موضوعات اصلی علوم انسانی از منظر اسلام، نگارش تاریخ علوم انسانی در تمدن اسلامی، توجه به تعریف «انسان تراز اسلام» به عنوان هسته اصلی علوم انسانی اسلامی و تدوین متون علمی و منابع لازم در هر یک از رشته‌های علوم انسانی با توجه به استاندارد‌ها و معیارهای تدوین متون علمی، اشاره شد.

پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: «روش‌شناسی به عنوان محور و اصل در اسلامی شدن علوم انسانی»، «در نظر گرفتن علوم انسانی اسلامی که ریشه در تمدن اسلامی دارند مانند فقه»، «تبیین دقیق چهارچوب نظری مفهوم «علوم انسانی اسلامی» قبل از ترسیم نقشه راه»، «تعریف مباحثبین رشته‌ای به منظور کارآمدسازی متعارف مانند واژه «پارادایم»»، «تفاوت در منابع تولید معرفت در نظام فکری اسلام با نظام‌های فکری مادی»، «پذیرش اختلاف نظر متفکرین در چهارچوب نظام معرفتی دین و توجه به تفاوت بین مبانی معرفت و ابزار معرفت در نظام فکری اسلام» و «توجه به تفاوت بین مبانی معرفت و ابزار معرفت در نظام تفکر اسلامی».

حداد عادل هم در این مورد طی سخنانی گفت: گزارش ارائه شده در جلسه گستره‌ای فرا‌تر از تغییر سرفصل‌ها و تغییر متون درسی علوم انسانی را در برمی‌گیرد.

وی افزود: مباحثمطرح شده و اختلاف نظرهای موجود طبیعی است ولی می‌توان گفت که همه نظرات مطرح شده در راستای نیل به یک هدف مشترک و مشخص است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برخی از مباحثطرح شده در گزارش با یکدیگر همپوشانی داشته و می‌توانند ذیل یک عنوان و مبحثمعین قرار گیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز