خبرگزاری کار ایران

ترویج انواع مهارتهای زندگی از نیازهای اصلی جوانان کشور است

کد خبر : ۱۳۷۳۲۹

پژوهش‌ها و مطالعات جوانان در برنامه ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های این حوزه باید نقش آفرین و تاثیر گذار باشند / مددکاری عمدتاً در حوزه‌ فعالیت‌های تفریحی، هنری، نمایش، موسیقی، ورزش و فعالیت‌های فیزیکی اجرا می‌شود.

ایلنا: عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: پرورش قوه ابتکار جوانان یکی از برنامه‌هایی است که در اتحادیه اروپا انجام می‌شود. متاسفانه در کشور ما این خلا وجود دارد. ترویج انواع مهارت‌های زندگی از نیاز‌های اصلی جوانان کشور است که باید برطرف شود.

به گزارش ایلنا، " محمود شهابی " با اشاره به رویکردهای پژوهشی تحقیقات جوانان در اروپا گفت: نوع دوم برنامه‌های اروپا پروژه‌های جوانان است. این پروژه‌ها به نوعی در صدد فراهم کردن شرایطی برای مصونیت جوانان از رفتارهای پرخطر و افزایش شانس زندگی برای آن‌ها هستند. ایجاد برنامه‌های توانمندسازی در دستور کار سیاستگذاران قرار گرفته تا از طریق برنامه‌های تفریحی، فرصت‌های رهبری گروه، برنامه‌های ویژه دختران و پسران، برنامه‌های مهارت‌های زندگی، فرصت‌ مشارکت‌های مدنی و مشاوره‌های فردی بتوانند این قابلیت‌ها را در جوانان ایجاد کنند.

وی افزود: این برنامه‌ها از طریق سازمان‌های غیرانتفاعی در اروپا اجرا می‌شود و جوانان زیر ۲۵ سال را به عنوان گروه‌ هدف در نظر می‌گیرند. اقداماتی هم تحت عنوان مددکاری جوانان انجام می‌شود که تأثیر فعالیت‌های جوانان را بر روی زندگی این افراد مورد مطالعه قرار می‌دهد. مددکاری عمدتاً در حوزه‌ فعالیت‌های تفریحی، هنری، نمایش، موسیقی، ورزش و فعالیت‌های فیزیکی اجرا می‌شود. اقدامات و برنامه‌ها به طور مرتب از طریق تحقیقات، ارزشبیابی و کنترل می‌شوند تا در مرحل بعد بتوان از نتایج این تحقیقات و تجربیات حاصله به صورت گسترده استفاده کرد.

سرپرست اسبق پژوهشکده ملی مطالعات جوانان سازمان ملی جوانان سابق رویکردهای پژوهشی در تحقیقات جوانان در اروپا را در چهار بخش طبقه بندی کرد: توصیفی و همبستگی، ‌ مطالعه فرهنگی جوانان، فردی شدن در زندگی جوانان و‌ اجرای تحقیقات ارزیابی و تحقیقات کاربردی.

وی با اشاره به بهترین تجارب بین المللی در توسعه پژوهش جوانان، شرایط تحقیقات در ایران را مورد بررسی قرار داد و گفت: پژوهش‌ها و مطالعات جوانان در برنامه ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های این حوزه باید نقش آفرین و تاثیر گذار باشند. ما در کشور حوزه جوانان را یک حوزه بین رشته‌ای، می‌ان‌رشته‌ای، فرارشته‌ای تعریف کردیم که از ابعاد مختلف به موضوع جوان بپردازیم. موضوعات حوزه جوانان در دپارتمان‌ها و دانشگاه‌های متعدد، سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف مورد تحقیق قرار می‌گیرد.

این جامعه‌شناس و محقق مطالعات فرهنگی افزود: بحثی که سه دهه است در ایران وجود دارد، بحثمیان عام‌گرایی، شمول‌گرایی، و استثناگرایی است. استثناگرایی را هم در مورد جوانان و هم دیگر اقشار جامعه می‌بینیم. افراد معمولا خود را جدا از جامعه می‌دانند. در سیر تحولات اجتماعی هم خود را متفاوت از جهان می‌دانیم و فکر می‌کنیم که تحولات و تاثیر آن‌ها بر مسائل مختلف اجتماعی متفاوت از دیگر نقاط جهان است؛ در حالی که اینطور نیست. این استثناگرایی چندان به نتیجه نرسیده است و باید نگاه‌ها را تغییر دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز