خبرگزاری کار ایران

دبیر ائتلاف اسلامی زنان در گفتگو با ایلنا:

رسیدگی به امور زنان سرپرست خانوار متولی ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۷۳۶

سلامت جسمی، جنسی، روانی و عاطفی زنان مورد تهدید قرار می‌دهد / ریشهٔ همه مشکلات، جایگاه فرودست زن در جامعه و خشونت نسبت به زنان است / نا‌برابری و خشونت در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خودش را نشان می‌دهد.

ایلنا: دبیر ائتلاف اسلامی زنان گفت: همانگونه که متولی برای سلامت خانواده نداریم، متولی برای رسیدگی به امور زنان سرپرست خانوار هم نداریم.

توران ولی مراد، دبیر ائتلاف اسلامی زنان، درمورد بیکاری ۸۰ درصدی زنان سرپرست خانوار به خبرنگار ایلنا؛ گفت: در ابتدا باید متولی مسائل مربوط به زنان سرپرست خانوار مشخص شود، سپس آن متولی از از ابعاد مختلف به مسئله زنان سرپرست خانوار بپردازد. شاید مهم‌ترین بعد مساله زنان سرپرست خانوار بعد اقتصادی آن باشد اما این مسئله در بعد اقتصادی خلاصه نمی‌شود. باید در دو جهت رفع مشکلات این گروه از زنان وپیشگیری از مشکلات بیشتر اقدام شود.

وی افزود: زنان سرپرست خانوار باید دسته بندی شوند، تعدادی از آن‌ها خانم‌های سالمند بیوه هستند، تعدادی دختران جوان سرپرست خانوار هستند که ازدواج نکرده‌اند و تعدادی هم زنان بیوه هستند که ممکن است فرزند داشته باشند. همینطور باید زنانی که شوهر دارند اما سرپرست خانوار خودشان هستند را هم در نظر بگیریم. ممکن است این زنان طلاق عاطفی گرفته، یا همسرانشان معتاد و یا ناتوان در اداره امور اقتصادی منزل باشند.

ولی مراد ادامه داد: با شرایطی که اکنون در جامعه ما وجود دارد، اگر درحال حاضر آمار زنان سرپرست خانوار ۱۲ درصد است، در آینده نزدیک به ۲۵ درصد خواهد رسید. ما در ارتباط با تحکیم سلامت خانواده هیچ برنامهٔ اجرایی و راهبردی نداریم. امروزه دید زنان نسبت به خودشان و همینطور، دید جامعه نسبت به زنان تغییر کرده است. اما مشکل اصلی آن است که مسئولان ما اعم از سیاستگذاران، قانونگذاران و… کاری در این زمینه انجام نمی‌دهند. همانگونه که متولی برای سلامت خانواده نداریم، متولی برای رسیدگی به امور زنان سرپرست خانوار هم نداریم.

دبیر ائتلاف زنان گفت: درمورد مساله زنان سرپرست خانوار باید به جنبه‌های مختلف مانند مشکلات فرزندانشان هم توجه شود، زیرا این بچه‌ها نیازهایی دارند که ممکن است به طور کامل برطرف نشود و فشار این موضوع به زنان سرپرست خانوار بیاید.
ولی مراد افزود: سلامت جسمی، جنسی، روانی و عاطفی این زنان مورد تهدید قرار دارد. ریشهٔ همه این مشکلات، جایگاه فرودست زن در جامعه ما و خشونتی است که در برابر آن‌ها وجود دارد و طبیعی است که این نا‌برابری و خشونت در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خودش را نشان می‌دهد.

این فعال حقوق زنان در مورد ارتباط افزایش آمار طلاق با بهبود وضعیت زنان سرپرست خانوار گفت: اگر راه‌هایی برای حل مشکلات زنان سرپرست خانوار تعبیه شود بر آمار طلاق تأثیر می‌گذارد و بسیاری از زنان ترجیح می‌دهند که طلاق بگیرند. اما باید توجه داشت که این مساله؛ علت طلاق نیست. این زنان طلاق می‌گیرند زیرا از زندگیشان ناراضی هستند.

وی ادامه داد: بالارفتن آمار طلاق به دلیل ناسالم بودن خانواده‌ها است. حق همه اعضای خانواده اعم از زن و مرد و بچه، داشتن امنیت است. اگر زنان امنیت نداشته باشند، طبیعی است که ادامه زندگی برایشان دشوار می‌شود.

دبیر ائتلاف اسلامی زنان گفت: برای نمونه اکنون امنیت اقتصادی در خانواده برای زنان وجود ندارد زیرا هرچه زن کار کند به خانه بیاورد متعلق به مرد تلقی می‌شود مگر آنکه مرد خودش چیزی را به او بدهد. زنان ما فعالیت اقتصادی می‌کنند و پول به خانواده می‌آورند اما به رسمیت شناخته نمی‌شوند زیرا قانون می‌گوید همه بار اقتصادی برعهدهٔ مرد است. در حالی که زنان نقش اقتصادی پررنگی دارند هم جهیزیه می‌آورند؛ هم کار می‌کنند و اگر این‌ها نباشد فشار زیادی به مرد وارد می‌شود.

ولی مراد افزود: قوانین موجود، در ارتباط با زنان عقب است و همخوانی با جامعه امروز ندارد. این قوانین زمینه‌ساز بسیاری از تنش‌ها و کشمکش‌ها در زندگی خانوادگی می‌شوند و اختلافات بسیاری را بین یک زوج موجب می‌شوند.

وی ادامه داد: دلایل متعدد دیگری نیز برای در خواست طلاق از سوی زنان وجود دارد برای نمونه ۶۰ درصد از علل درخواست طلاق از سوی زنان به دلیل نبود رضایت جنسی است، این امر نشان می‌دهد جامعه ما به لحاظ آموزش مسائل زناشویی نیز دچار مشکل است. بنابراین ما نه تنها در ابعاد حقوقی بلکه در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سلامت روابط اجتماعی نقص داریم، که همهٔ این معضلات؛ خودش را در خانواده نشان می‌دهد و نتیجه‌ آن است که زن و مردی که از هم طلاق گرفتند و همینطور فرزندانشان قربانی طلاق و دیگر معضلات اجتماعی می‌شوند اما باید توجه داشت که گناه آن بر گردن مسولان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز