خبرگزاری کار ایران

از سوی معاون رئیس جمهور در امور زنان عنوان شد؛

عدم دستیابی به فرصت‌های برابر در عرصه سیاست و اقتصاد؛ چالش جدی در حوزه زنان

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۰۳۱

در انتخابات اخیر که گفتمان اعتدال با شعار تدبیر و امید مورد اقبال دختران و زنان قرار گرفت شاهد فصل جدیدی از کتاب زندگی زنان هستیم / باید نشان دهیم که موضوعات مربوط به زنان موضوعات مجزایی نیستند بلکه جنبه هایی فراموش شده هستند.

ایلنا: معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده چالش جدی در حوزه زنان را عدم دستیابی به فرصت‌های برابر در عرصه سیاست و اقتصاد عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " شهین دخت ملاوردی " در آیین تودیع و معارفه معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده که در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد گفت: مدتهای مدیدی است که هدف اصلی نظریه پردازان علوم انسانی از طرح مفاهیمی چون حقوق بشر و دموکراسی، یافتن راه‌هایی برای عینیت بخشیدن به آن‌ها است.

وی به نقش زنان در تحقق این آرمان‌ها اشاره کرد و افزود: زنان با داشتن مرزهای چندگانه در حوزه‌های توسعه بهداشت امنیت جهانی، محیط زیست و دموکراسی نقش پیشگام دارند و منظور این است که تنها نباید به آنچه به مسائل حوزه زنان مربوط می‌شود توجه کنیم.

ملاوردی خاطرنشان کرد: باید نشان دهیم که موضوعات مربوط به زنان موضوعات مجزایی نیستند بلکه جنبه‌هایی فراموش شده هستند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تأکید براینکه بدون مشارکت و توانمندی زنان نمی‌توان راه حل‌هایی برای مشکلات جوامع پیدا کرد افزود: میزان حضور زنان و نحوه مشارکت آن‌ها از شاخص‌های توسعه انسانی است.

ملاوردی با بیان اینکه میزان توسعه و عدالت جویی دولت‌ها با میزان توجه آن‌ها به عرصه زنان گره می‌خورد افزود: به رغم پیشرفت‌هایی که در حوزه زنان شده اما هنوز کارهای زیادی در زمین مانده است.

وی با اشاره به اینکه زنان با شیوه‌هایی آشکار با تبعض و حاشیه راندن‌ها مواجه هستند افزود: زنان در تولید سهم برابری ندارند و هنوز در جهانی نابرابر زندگی می‌کنند.

ملاوردی جهان اسلامی را از این قائده کلی مستثنا ندانست و افزود: قوانین ناعادلانه و تبعیض آمیز از جدی‌ترین موضوعات در جوامع اسلامی است.

ملاوردی به مطالعات انجام شده در حوزه زنان در جوامع اسلامی در ۱۵۰ سال اخیر اشاره کرد و افزود: زن و اسلام از دغدغه‌های مهم روشنفکری دینی است و بازخوانی متون مقدس و شریعت و اندیشمندان تحول خواه روزنه‌ای را به سمت ما می‌گشاید.

وی بر ارتقای حمایت و حفظ حقوق زنان و براساس موازین اسلام تأکید کرد و افزود: با وقوع انقلاب اسلامی و بعد از آن مجموعه رویکرد‌ها تحت تأثیر شرایط حاکم بر جامعه در حوزه زنان اتخاذ شد که مجموعه این رویکرد‌ها جایگاه دوگانه‌ای را برای زنان ترسیم کرد.

وی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی در بحثآموزش زنان بسیاری از موانع برطرف شد گفت: در شاخص‌های بهداشتی و آموزشی زنان ما از زنان منطقه و برخی از کشور‌ها وضعیت بهتری دارند. اما در سایر حوزه‌ها از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیستیم.

ملاوردی چالش جدی در حوزه زنان را عدم دستیابی به فرصت‌های برابر در عرصه سیاست و اقتصاد دانست و افزود: در انتخابات اخیر که گفتمان اعتدال با شعار تدبیر و امید مورد اقبال دختران و زنان قرار گرفت شاهد فصل جدیدی از کتاب زندگی زنان هستیم.

وی با اشاره به اینکه در دهه‌های اخیر زنان ما پوست اندازی کردند و تحولاتی را به خود دیده‌اند افزود: انتظار می‌رود زمینه‌های تحقق حقوق زنان متناسب با این تغییرات و تحولات فراهم شود.

ملاوردی با تأکید براینکه زاویه نگاه به نهادهای مدنی نیز باید تغییر پیدا کند و از حالت رقیب به رفیق درآید افزود: نهادهای مدنی باید در کنار دولت نگریسته شود که البته لازمه آن این است که نگاه‌هایی که به دولت در میان نهادهای مدنی وجود دارد نیز مورد بازنگری قرار گیرد و سوءظن‌ها باید برداشته شود.

به گفته وی با توجه به نقشی که نهادهای مدنی در تحقق مطالبات عمومی مردم دارند به حمایت از دولت نیازمندند و دولت نیز برای پیشبرد کارهای خود به نهادهای مدنی نیاز دارند.

ملاوردی همچنین بر همگرایی بین گروه‌های مختلف زنان تأکید کرد و افزود: به شدت به همگرایی نیازمندیم و تمام زنان ایرانی را از هر دسته و گروه به مشارکت می‌طلبیم و دست نیاز خود را به سوی همه آن‌ها دراز می‌کنیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در خاتمه از زهرا شجاعی، شیرین سلطان خواه، شهلا حبیبی، زهره طبیب‌زاده، مریم مجتهدزاده، تشکر و قدردانی کرد و همچنین یاد و خاطره مریم بهروزی و فریده ماشینی را گرامی داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز