خبرگزاری کار ایران

صادقی در گردهمایی سالروز تصویب قانون کار:

دولت‌ها دم از اصلاح قانون کار می‌زنند اما به دنبال تخریب‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۶۵۳

«مجلس فعلی حامی سرمایه‌داران است. نمایندگان زمانی که می‌خواستند رای بیاورند شعار کارگری می‌دادند، اما در حال حاضر دست‌شان در جیب مستضعفان است.»

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در جمع هزاران کارگری که به مناسبت سالروز تصویب قانون کار گرد آمده بودند، ضمن مخالفت با طرح دولت و مجلس برای تغییر قانون کار گفت «مجلس فعلی حامی سرمایه داران است. نمایندگان زمانی که می‌خواستند رای بیاورند شعار کارگری می‌دادند، اما در حال حاضر دست‌شان در جیب کارگران و مستضعفان قرار دارد.»

به گزارش خبرنگار ایلنا، «حسن صادقی» درمراسم گرامیداشت بیست و چهارمین سالروز تصویب قانون کارکه صبح امروز(پنج شنبه ۲۹ آبان) در ورزشگاه شهید معتمدی تهران برگزار شد، گفت: بزرگ‌ترین اجتماع کارگران در اولین سال پس از انقلاب همزمان با روز جهانی کارگر رقم خورد. کارگران آن زمان شعار می‌دادند «نباید کارگر اخراج گردد، حقوق کارگر باید پرداخت گردد».

او افزود: اولین پیش‌نویس قانون کار بر اساس همین شعار نوشته شد یعنی بر اساس امنیت شغلی کارگران و تامین معیشت این قشر شریف از جامعه اما این پیش نویس هنگام تصویب با مشکلات متعددی مواجه شد و از شورای نگهبان سر درآورد.

این فعال کارگری در ادامه بیان کرد: رفت و برگشت‌های این پیش نویس میان مجلس، دولت و شورای نگهبان به تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام منجر شد، نهادی که هم ‌اکنون نقش مهمی در رفع نزاع‌های میان دولت، مجلس و شورای نگهبان دارد.

معاون امور شهرستان‌های خانه کارگر گفت: قانون کار قانونی است برای حمایت حداقلی از حقوق کارگران بنابراین شاغلان باید در صف اول دفاع از این قانون باشند و بازنشستگان در مرحله بعدی آنان را حمایت کنند اما این رویه در حال حاضر بر عکس شده است.

او در جمع کارگران با اشاره به یک برنامه مناظره تلویزیونی که چندی پیش با موضوع اصلاح قانون کار از شبکه یک سیما پخش شد، تاکید کرد: مناظره صدا و سیما درباره تغییر قانون کار شویی تبلیغاتی بود. مجری، دو نماینده مجلس و دو کارفرما که در واقع همگی کارفرما بودند، مقابل یک نماینده کارگری قرار گرفته بودند تا به خیال خودشان، زمینه روانی تغییر این قانون را فراهم کنند.

صادقی تصریح کرد: فرض کنید قانون کار نباشد. ماده ۲۷ نباشد و کارگران به راحتی اخراج شوند. آن وقت می‌خواهند چه چیزی به کارگران بدهند؟ دم از اصلاح می‌زنند اما به دنبال تخریب هستند. این اصلاح نیست، تغییر است آن هم تغییری یک سویه. اصلاح یعنی بهتر شدن، یعنی امنیت شغلی، افزایش دستمزد‌ها و آزادی اعتراض و اعتصاب.

او ادامه داد: اگر این حقوق را به ما می‌دهند حاضر به مذاکره برای اصلاح قانون کار هستیم در غیر این صورت با تغییر قانون در پوشش اصلاح مخالفیم.

صادقی افزود: موضوع تغییر قانون کار جدی است و تنها به این دولت باز نمی‌گردد بلکه همه دولت‌ها از اوایل دهه هفتاد چه اصولگرا، چه اصلاح‌طلب و حالا هم اعتدالی‌ها به دنبال تغییرش بوده و هستند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در پایان گفت: مجلس فعلی حامی سرمایه‌داران است. نمایندگان زمانی که می‌خواستند رای بیاورند شعار کارگری می‌دادند، اما در حال حاضر دست‌شان تا انتها در جیب کارگران و مستضعفان قرار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز