خبرگزاری کار ایران

مانع‌تراشی ادارات دولتی اهواز در راه بازنشستگی کارگران «فارسیت»

asdasd
کد خبر : ۱۹۲۳۷۰

«بر اساس آزمایشهای انجام شده از سوی کار‌شناسان سازمان محیط زیست و مرکز بهداشت استان خوزستان درسال جاری، میزان پراکندگی آزبست در محیط کارخانه فارسیت اهواز ۹ برابر استانداردهای جهانی است.»

نماینده کارگران کارخانه فارسیت اهواز از خودداری اداره کار و اداره تامین اجتماعی اهواز از اجرای قانون بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان آور در مورد کارگران این واحد تولیدی انتقاد کرد.

این کارگر که نخواست نامش فاش شود در این باره به ایلنا گفت: از سال ۹۰ در پی سیاست‌های محدود کننده و بازدارنده از طرف سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بهداشت و درمان در تولید و فروش محصولات سرطان‌زای «آزبستی» از چرخه تولید، اداره تامین اجتماعی و اداره کار اهواز از پذیرش سوابق سخت و زیان آور کارگران این واحد خوداری می‌کنند.

او با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۳۰۰ کارگر فارسیت اهواز مشمول بازنشسگی با مشاغل سخت و زیان آور هستند افزود: تامین اجتماعی و اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی اهواز مدعی‌اند که چون از دو سال پیش مواد آزبستی از تولید این شرکت حذف شده‌اند، کارگران نمی‌تواند از مزایای قانونی مشاغل سخت زیان آور در این مدت‌زمانی استفاده کنند.

این شرایط در حالی از سوی این دو نهاد دولتی برای کارگران به وجود آمده است که کارگران بین ۱۸ تا ۲۰ ساله در تولید محصولات آزبستی فعال بوده‌اند و هم اکنون نیز محصولات آزبستی که سال‌ها پیش در این واحد تولید شده‌اند در این کارخانه وجود دارند و کارگران به سفارش مشتریان بر روی این محصولات کارهای پردازش و تراش انجام می‌دهند.

وی در ادامه گفت: بر اساس آزمایشهای انجام شده از سوی کار‌شناسان سازمان محیط زیست و مرکز بهداشت استان خوزستان درسال جاری، میزان پراکندگی آزبست در محیط کارخانه فارسیت اهواز ۹ برابر استانداردهای جهانی است.

این کارگر همچنین یاد آور شد: پیش از ممنوعیت تولید محصولات آزبستی از مجموع ۷۰۰ کارگر این کارخانه حدود سه چهارم کارگران به شیوه رایج با مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شدند اما از سال ۹۰ تامین اجتماعی و اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی از پذیرش سختی کار کارگران خوداری می‌کنند.

او با بیان اینکه هم اکنون این ۳۰۰ کارگر رسمی کارخانه با تشکیل پرونده در تامین اجتماعی آماده بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت وزیان آور هستند افزود: اما با وقفه‌هایی که در پرداخت حق بیمه‌شان وجود دارد، امکان بازنشسته شدن ندارند.

ماهیت کار با آزبست سخت وزیان آور است

در این رابطه «مصطفی نظری» نماینده محوری شوراهای اسلامی کار شهرستانهای آبادان و خرمشهر ضمن تایید ادعای کارگران فارسیت اهواز در زمینه بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان آور، از اداره تامین اجتماعی و اداره کار اهواز خواست به مطالبات کارگران رسیدگی کنند.

او با بیان اینکه سالهاست این کارگران باماده «آزبست» که خطرات ثابت‌شده‌ای را برای سلامتی دارد کار کرده‌اند، به سوابق ۲۰ ساله کارگران در کار با آزبست اشاره کرد و افزود: سرطان زا بودن ترکیبات آزبست بر هیچ کس پوشیده نیست و تمام کشورهای دنیا اذعان دارند افرادی که به طور مداوم با آزبست و ترکیبات حاوی این کانی در تماس هستند، دچار عوارض و بیماری‌های لاعلاجی مانند سرطان می‌شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز