خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری در خوزستان هشدار داد:

آلودگی هوا سلامت ۱۵ هزار کارگر مناطق نفتی را تهدید می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۴۶۵

چکیده: «نتیجه‌ی نصب نشدن دستگاهای تصفیه در پالایشگا‌ها و واحد‌های پتروشیمی، آلودگی‌ها در منطقه منتشر می‌شوند و عموم مردم بخصوص کارگرانی که در محیط باز از این هوا استنشاق می‌کنند در معرض انواع بیماری‌های تنفسی قرار گرفته‌اند.»

یک فعال کارگری در خوزستان نسبت به تهدید سلامت بیش از ۱۵ هزار کارگر شاغل در مناطق نفتی آبادان، خرمشهر و اروند کنار به دلیل وجود انواع آلاینده‌های معلق در هوای محل کارشان، هشدار داد.

«مصطفی نظری» نماینده محوری کانون شوراهای اسلامی کار در شهرستانهای آبادان و خرمشهر در تشریح جزئیات این خبر به ایلنا گفت: علت اصلی آلودگی این مناطق وجود پالایشگاه‌های نفتی و گازی و فعالیت انواع شرکتهای پتروشیمی است که گازهای آلاینده آن بدون تصفیه خارج و در هوای تنفسی کارگاه معلق می‌شوند.

این فعال کارگری با تاکید بر اینکه ذرات معلق سلامتی ۱۵ هزار کارگر شاغل در این مناطق را تهدید می‌کند، با ذکر مثالی از بی‌توجه‌ای برخی واحد‌های آلاینده به محیط زیست و به تبع آن کارگران، افزود: به عنوان مثال پالایشگاه آبادان واقع در مرکز شهر آبادان که یکی از واحد‌های قدیمی در این صنعت به شمار می‌رود به دلیل استفاده نکردن از فیلتر‌های تصویه هوا، سلامتی کارگران و ساکنین شهر را به خطر انداخته است.

او در خصوص اهمیت نصب فیلتر و سایر دستگاه‌های تصفیه هوا در واحد‌های آلاینده همانند پالایشگاه‌ها و واحد‌های پتروشیمی گفت: در نتیجه‌ی نصب نشدن دستگاهای تصفیه در پالایشگا‌ها و واحد‌های پتروشیمی، آلودگی‌ها در منطقه منتشر می‌شوند و عموم مردم بخصوص کارگرانی که در محیط باز از این هوا استنشاق می‌کنند در معرض انواع بیماری‌های تنفسی قرار گرفته‌اند.

این فعال کارگری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بوی نامطبوع ناشی از مواد شیمیایی در نقاط مختلف شهر به مشام می‌رسد، گفت: فعالیت حداقل ۴۰ واحد پتروشیمی در شهرستان آبادان و بندر امام و سایر نقاط نفت‌خیز به آلودگی‌های زیست محیطی افزوده است.

نظری با اظهار تأسف از اینکه علی‌رغم آلودگی هوا، تا کنون مسئولان چاره‌ای برای حل این مشکلات زیست محیطی نیاندیشیده‌اند، افزود: اخیرا بارش باران‌های اسیدی به عنوان یکی دیگر از عوامل مهم تهدید کننده سلامتی نیروی کار شاغل در فضای باز مطرح شده است که عامل بسیاری از بیماریهای پوستی وریوی شده است.

نماینده محوری کانون شوراهای اسلامی کار در شهرستانهای آبادان، خرمشهر در ادامه اثرات بارانهای اسیدی را بر کارگران شاغل در واحد‌های شاغل در دریا‌ها و نزدیک سواحل بیشتر دانست و در مورد سایر آلایند‌های تهدید کننده سلامتی نیروی کار، تصریح کرد: ورود میلیون‌ها لیتر نفت خام به دریا‌ها بر اثر حوادثمختلف دریایی، تخلیه صد‌ها هزار لیتر زایدات نفتی ناشی از تردد وسایل نقلیه زمینی، دریایی و هوایی به محیط زیست، آلودگیهای ناشی از فعالیت صد‌ها پالایشگاه و مراکز صنعتی وابسته، حجم عظیم پساب‌های صنایع و عوامل متعدد دیگر، همه از عوامل تهدید سلامت نیروی کار در این مناطق به شمار می‌روند.

او در ادامه اضافه کرد: سال‌هاست که در کنار توجه به گسترش فعالیت‌های صنعتی و بالا بردن ظرفیت‌های تولید، از مدیران خواسته شده که به مسائل زیست محیطی و سلامت کارگران شاغل توجه ویژه‌ای کنند اما مسئولان در این زمینه غفلت کرده‌اند.

نظری در خاتمه گفت: امروزه در حالی شاهد افزایش نگرانی‌های نیروی کار در واحد‌های آلاینده هستیم که توجه و تدبیری از سوی مسئولان در خصوص رفع مشکلات بوجود آمده نمی‌شود، با اینحال این کارگران که دچار انواع بیماریهای ناشی از همین بی توجه‌ای‌ها شده‌اند ناچارند هزینه های زیادی را بابت مداوای بیماری خود و نزدیکانشان بپردازند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز