خبرگزاری کار ایران

یک مقام کارگری در بندر امام:

وظیفه وصول حق بیمه از کارفرما به دوش کارگران مناطق آزاد افتاده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۷۰۴

چکیده: «سازمان تامین اجتماعی مسئولیت وصول ۴ درصد حق بیمه‌ ایام اشتغال در کار‌های سخت و زیان آور را به صورت غیر قانونی به کارگران پیمانکاری مشمول واگذار کرده است».

یک مقام کارگری در منطقه بندر امام گفت: سازمان تامین اجتماعی در این نقطه از کشور همچنان از انجام تعهدات قانونی خود در قبال کارگران پیمانکاری شاغل در مشاغل سخت و زیان آور خودداری می‌کند.

«فرخ شهنی» با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: به موجب قوانین مربوط به مشاغل سخت و زیان آور، کارفرمایان باید در زمان بازنشستگی کارگر مبلغی را مازاد بر حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی واریز کند.

این عضو مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران بابیان اینکه مبلغ یاد شده معادل ۴ درصد حق بیمه‌ ایامی است که کارگر مورد نظر در مشاغل سخت و زیان آور فعالیت داشته است، ادامه داد: طبق قانون وظیف وصول این مبلغ بر عهده سازمان تامین اجتماعی بوده و از این بابت هیچ مسئولیتی متوجه کارگران بیمه شده نیست.

به گفته این مقام کارگری با وجود تاکید صریح قانون، سازمان تامین اجتماعی در منطقه بندر امام در مورد کارگران پیمانکاری مسئولیت وصول مبلغ مذکور را برعهده کارگر گذاشته است.

وی با یادآوری اینکه از زمان متداول شدن فعالیت شرکت‌های پیمانکاری تامین خدمات نیروی انسانی بخش قابل توجهی از کارگران این منطقه را نیروهای پیمانی تشکلی می‌دهند، گفت: این کارگران حد اقل در ۲۰ سال گذشته برای چندین پیمانکار کار کرده‌اند.

شهنی ادامه داد: امروز که این کارگران به استناد سوابق سخت و زیان آور خود در آستانه بازنشستگی قراردارند، سازمان تامین اجتماعی صدور حکم بازنشستگی و برقراری مستمری آن‌ها را منوط به وصول ۴ درصد حق بیمه اضافی کرده‌ است.

این مقام کارگری بابیان اینکه کارگران برخلاف سازمان تامین اجتماعی از دسترسی به ابزارهای قانونی برای وصول مطالبات محروم‌اند، گفت: با این اقدام در عمل کارگران پیمانکاری از حق بازنشستگی خود محروم شده‌اند.

شهنی با تاکید بر اینکه در یک سال گذشته پیگیری‌ها برای وادار کردن مسئولان تامین اجتماعی به اجرای قانون بی‌نتجیه بوده است، گفت: با توجه به تغییرات به وجود آمده از مدیران جدید سازمان تامین اجتماعی توقع داریم که کارکنان خود را به اجرای قانون فراخوانند و بدین ترتیب مانع از اجرای قانون نشوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز