خبرگزاری کار ایران

دانلود کتاب زمینه روانشناسی هیلگارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۷۴۰۹

امکان دانلود کتاب زمینه روانشناسی هیلگارد با ترجمه فارسی فراهم شد.

امکان دانلود کتاب زمینه روانشناسی هیلگارد با ترجمه فارسی فراهم شد.

این کتاب شامل نسخه کامل کتاب زمینه روانشناسی هیلگارد و اتکینسون ترجمه رضا ابراهیمی با کیفیت بسیار بالا است که با فرمت پی دی اف به زبان فارسی در حجم ۱۶۷۴ صفحه با کیفیت عالی در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.

دانلود کتاب

فصل ۱. ماهیت روانشناسی

خواندن دریچه تعلیم و ترقی را به روی انسان باز می‌کند. بهترین روش برای تشویق کودکان به مطالعه چیست؟ یک رستوران پیتزا فروشی زنجیره‌ای آمریکایی معتقد است که «به بچه‌ها» برای خواندن پاداش دهید. معلمان کودکان و نوجوانان اهداف مطالعه ماهانه را (از نظر کتاب یا صفحات خوانده شده) تعیین می‌کنند و هنگام رسیدن به اهداف، به آن‌ها گواهینامه جایزه پیتزا می‌دهند. کودکی که به یک رستوران شرکت کننده محلی گواهی می‌آورد یک پیتزا رایگان دریافت می‌کند. والدین و معلمان می‌گویند این برنامه مومثر است (این باعث می‌شود بچه‌های آن‌ها بیشتر بخوانند). از طریق این برنامه، نزدیک به بیست سال بچه‌ها برای خواندن در سراسر ایالات متحده پیتزا می‌گرفتند.

کتاب زمینه روانشناسی هیلگارد دست دوم

اما آیا این برنامه از نظر روانشناسی درست است؟ بیایید ببینیم تحقیقات چه می‌گوید شاید از قبل از یکی از اصول اساسی تئوری یادگیری آگاه باشید: وقتی پاداش یک رفتار را دنبال می‌کند، آن رفتار تقویت می‌شود. در فصل ۷ خواهید دید که این تأثیر قدرتمند پاداش، «قانون اثر» نامیده می‌شود. وقتی بچه‌ها با خواندن پیتزا پاداش می‌گیرند، بیشتر می‌خوانند. به نظر می‌رسد یک موفقیت بزرگ است، درست است؟

نتایج دیگر را در نظر بگیرید (مانند احساسی که بچه‌ها از خواندن دارند و اینکه آیا پس از پایان برنامه پیتزا به ادامه خواندن ادامه می‌دهند). ده‌ها آزمایش روانشناسی، که بسیاری از آن‌ها در کلاس‌های مدرسه انجام شده است، به این سوالات پرداخته است. در یک آزمایش کلاسیک (گرین، استرنبرگ و لپر، ۱۹۷۶)، روانشناس از معلمان خواسته‌اند که چندین بازی جدید ریاضی را به دانش آموزان خود معرفی کنند و سپس به مدت دو هفته به سادگی مشاهده کنند که بچه‌ها چقدر برای آن‌ها بازی می‌کنند. در هفته سوم، بچه‌های بعضی از کلاس‌ها بخاطر انجام همین بازی‌های ریاضی پاداش می‌گرفتند و بچه‌های کلاسهای دیگر این جایزه را نمی‌گرفتند. همانطور که انتظار می‌رفت، جوایز زمان بازی بچه‌ها در بازی‌های ریاضی را افزایش می‌داد. اما چند هفته بعد با قطع جوایز چه اتفاقی افتاد؟ بچه‌هایی که پاداش دریافت کرده بودند ناگهان علاقه خود را به بازی‌های ریاضی از دست دادند و به سختی وقت خود را صرف این بازی‌ها کردند. در مقابل، کسانی که هرگز پاداش دریافت نمی‌کردند به طور منظم بازی‌های ریاضی را انجام می‌دادند.

این آزمایش نشان می‌دهد که چگونه گاهی پاداش‌ها نتیجه معکوس می‌دهند و علاقه ذاتی بچه‌ها به فعالیت‌هایی مانند خواندن و ریاضیات را تضعیف می‌کنند. وقتی افراد می‌بینند که رفتار آن‌ها به دلیل برخی عوامل موقعیتی (مانند یک پیتزای رایگان) ناشی می‌شود، هر عامل شخصی و درونی را تخفیف می‌دهند (مانند لذت بردن از فعالیت خود). بنابراین وقتی بچه‌ها از خود می‌پرسند چرا مطالعه می‌کنند، می‌گویند این برای پیتزا است. و وقتی دیگر پیتزا نخورد، آن‌ها دلیل خاصی برای خواندن نخواهند دید.

حتی اگر آن‌ها از خواندن لذت می‌بردند، پاداش‌ها بیشتر می‌شد. این تأثیر تضعیف کننده پاداش‌ها، تأثیر بیش از حد توجیه است (فراتر رفتن از حد و توضیح رفتار خود با تأکید بیش از حد بر دلایل برجسته موقعیتی و تأکید کافی بر علل شخصی).

کتاب زمینه روانشناسی هیلگارد pdf

ممکن است فکر کنید نمرات دانشگاه یا دانشگاه نیز پاداش یادگیری است. آیا آن‌ها به همان شیوه دریافت پیتزا برای مطالعه نتیجه عکس می‌دهند؟ نه دقیقا. یک تفاوت مهم این است که نمره‌ای که در یک دوره دانشگاه می‌گیرید به عملکرد شما بستگی دارد. تحقیقات نشان داده است که پاداش‌های احتمالی عملکرد به میزان کمتری باعث کاهش علاقه می‌شوند (و حتی در برخی مواقع می‌توانند علاقه را افزایش دهند) زیرا به شما می‌گویند در یک فعالیت مهارت دارید (تانگ و هال، ۱۹۹۵). حتی در این صورت، تمرکز روی نمرات می‌تواند علاقه زیادی را که ممکن است به یک موضوع داشته باشید تحت الشعاع قرار دهد. مفید است که به خود یادآوری کنید که دو دلیل برای مطالعه کار دوره ای می‌تواند در کنار هم وجود داشته باشد: کسب نمره خوب و لذت بردن از مطالب. این می‌تواند «هم-و» باشد، نه «یا-یا».

خوشبختانه، اکثر دانشجویان روانشناسی را جذاب می‌دانند. ما نیز چنین می‌کنیم و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این جذابیت را در صفحات این کتاب به شما منتقل کنیم. روانشناسی مردم را مورد توجه قرار می‌دهد، زیرا سوالاتی را می‌پرسد که تقریباً همه جنبه‌های زندگی ما را لمس می‌کند: نحوه تربیت والدین شما چگونه بر تربیت فرزندان خود تأثیر می‌گذارد؟ بهترین درمان برای وابستگی به دارو چیست؟ آیا مرد می‌تواند به اندازه توانایی زن از کودک مراقبت کند؟ آیا می‌توانید یک تجربه آسیب‌زا را با جزئیات بیشتر تحت هیپنوتیزم به یاد بیاورید؟ چگونه باید نیروگاه هسته‌ای طراحی شود تا خطای انسانی را به حداقل برساند؟ استرس طولانی مدت چه تاثیری بر سیستم ایمنی بدن دارد؟ آیا روان درمانی در درمان افسردگی موثرتر از دارو است؟ روانشناسان در حال تحقیق برای یافتن پاسخ این سوالات و بسیاری دیگر هستند.

کتاب زمینه روانشناسی هیلگارد و اتکینسون

روانشناسی همچنین از طریق تأثیرگذاری بر قوانین و سیاست‌های عمومی ‌بر زندگی ما تأثیر می‌گذارد. نظریه‌ها و تحقیقات روانشناختی بر قوانین مربوط به تبعیض، مجازات اعدام، اعمال دادگاه، پورنوگرافی، رفتار جنسی و مسئولیت شخصی در قبال اعمال تأثیر گذاشته است. به عنوان مثال، آزمایش‌های به اصطلاح دروغ سنج در دادگاه‌های ایالات متحده شواهد قابل قبولی نیستند زیرا تحقیقات روانشناسی غیر قابل قبول بودن آن‌ها را نشان داده است.

از آنجا که روانشناسی بسیاری از جنبه‌های زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، حتی افرادی که قصد تخصص در آن را ندارند لازم است چیزی در مورد این رشته پویا بدانند. یک دوره مقدماتی روانشناسی باید به شما درک بهتری از چرایی فکر کردن، احساس کردن و عمل کردن افراد مانند آن‌ها و همچنین بینش در مورد نگرش‌ها و واکنش‌های خود شما بدهد.

این دوره همچنین به شما کمک می‌کند تا بسیاری از ادعاهای مطرح شده به نام روانشناسی را ارزیابی کنید. همه عناوین روزنامه‌هایی مانند این را دیده‌اند:

•    شکل جدید روان درمانی، بهبودی را تسهیل می‌کند

•    خاطرات سرکوب شده

•    اضطراب کنترل شده توسط خودتنظیم امواج مغزی

•    اثبات تله پاتی ذهنی

•    نوزادان هنگام چرت زدن صداهای گفتاری را یاد می‌گیرند

•    ثبات عاطفی که تقریباً به اندازه خانواده مربوط می‌شود

•    نوشیدنی شیرین ممکن است عملکرد آزمون را افزایش دهد

•    مراقبه ماورایی عمر را افزایش می‌دهد

•    نگرانی‌های ظاهری آسیب روحی می‌بیند

کتاب زمینه روانشناسی هیلگارد جلد اول

چگونه می‌توانیم تصمیم بگیریم که این ادعاها را باور کنیم؟ برای ارزیابی صحت ادعاهای روانشناسی باید دو چیز را بدانید. اول، شما باید بدانید که چه واقعیت‌های روانشناختی به طور قاطع ثابت شده‌اند. اگر ادعای جدید با آن واقعیت‌ها سازگار نیست، باید محتاط باشید. دوم، شما باید دانش لازم را داشته باشید تا مشخص کنید آیا استدلال‌هایی که ادعای جدید را تأیید می‌کنند از استانداردهای شواهد علمی ‌برخوردار هستند. اگر این کار را نکنند، باز هم شما دلیل شک و تردید دارید. هدف این کتاب تأمین هر دو نیاز است. نخست، وضعیت کنونی دانش روانشناسی را مرور می‌کند. این مهم‌ترین یافته ها را در این زمینه ارائه می‌دهد تا شما از حقایق ثابت شده مطلع شوید. دوم، این ماهیت تحقیق را بررسی می‌کند (اینکه یک روانشناس چگونه یک برنامه تحقیقاتی را طراحی می‌کند که می‌تواند شواهد محکم یا موافق فرضیه‌ای را ارائه دهد) بنابراین شما می‌توانید نوع شواهد مورد نیاز برای تهیه یک ادعای جدید را بدانید.

در این فصل، ما با در نظر گرفتن انواع مباحثی که در روانشناسی مورد مطالعه قرار می‌گیرند، شروع می‌کنیم. پس از بررسی مختصر ریشه‌های تاریخی روانشناسی، ما در مورد چشم اندازهایی که روانشناسان در بررسی این موضوعات اتخاذ می‌کنند بحث می‌کنیم. سپس ما روش‌های تحقیق تحقیق روانشناختی، از جمله رهنمودهای اخلاقی را که برای چنین تحقیقاتی پیشنهاد شده است، توصیف می‌کنیم.

کتاب زمینه روانشناسی هیلگارد جلد دوم

حوزه روانشناسی

روانشناسی را می‌توان مطالعه علمی ‌رفتار و فرایندهای ذهنی دانست. تنوع حیرت‌انگیز مباحث متناسب با این تعریف است، همانطور که در مثال‌های مختصر ارائه شده بعدی قابل مشاهده است. (همه این مباحث در بخش‌های مختلف این کتاب با جزئیات بیشتری مورد بحث قرار گرفته است)

دانلود کتاب زمینه روانشناسی هیلگارد

اثرات خشونت رسانه‌ای بر پرخاشگری کودکان

این سوال که آیا تماشای خشونت در تلویزیون باعث پرخاشگری کودکان می‌شود مدت‌ها بحث برانگیز بود. اگرچه بسیاری از ناظران بر این باورند که خشونت تلویزیونی بر رفتار کودکان تأثیر می‌گذارد، اما برخی دیگر معتقدند که تماشای خشونت تأثیرات کلیسایی دارد. این ممکن است در واقع با اجازه دادن به کودکان برای بیان صحیح آن و «بیرون کشیدن از سیستم»، پرخاشگری را کاهش دهد. اما شواهد تحقیق از دیدگاه اثر کاتارتیک پشتیبانی نمی‌کند. در یک آزمایش، گروهی از کودکان کارتون‌های خشونت‌آمیز را تماشا کردند در حالی که گروه دیگر کارتون‌های غیر خشونت‌آمیز را برای همان مدت تماشا کردند. کودکانی که کارتون‌های خشونت‌آمیز را تماشا می‌کردند در تعامل با همسالان پرخاشگرتر می‌شدند، اما کودکانی که کارتون‌های بدون خشونت را مشاهده می‌کردند هیچ تغییری در رفتار پرخاشگرانه نشان نمی‌دادند. این تأثیرات می‌توانند به مرور زمان ادامه داشته باشند: هرچه برنامه‌های خشونت‌آمیز پسری در ۹ سالگی تماشا کند، احتمالاً در ۱۹ سالگی نیز پرخاشگری بیشتری خواهد داشت (شکل ۱.۳ را ببینید).

دانلود کتاب زمینه روانشناسی هیلگارد

روانکاوی

روانکاوی هم نظریه شخصیت است و هم روشی از روان درمانی که توسط زیگموند فروید در حدود قرن بیستم آغاز شد.

در مرکز نظریه فروید مفهوم ناخودآگاه است (افکار، نگرش‌ها، انگیزه‌ها، آرزوها و احساساتی که ما از آن‌ها بی‌اطلاعیم). فروید معتقد بود که خواسته‌های غیرقابل قبول (ممنوع یا مجازات شده) کودکی از آگاهی آگاهانه رانده می‌شود و به بخشی از ناخودآگاه تبدیل می‌شود، جایی که آن‌ها همچنان بر افکار، احساسات و اعمال ما تأثیر می‌گذارند. افکار ناخودآگاه در خواب، لغزش زبان و رفتارهای بدنی بیان می‌شوند. در طی درمان با بیماران، فروید از روش ارتباط آزاد استفاده کرد، که در آن به بیمار دستور داده شد هر آنچه را که به ذهن شما خطور می‌کند به عنوان راهی برای آگاهی از خواسته‌های ناخودآگاه بیان کند. تجزیه و تحلیل رویاها نیز به همین هدف انجام شد.

در نظریه کلاسیک فرویدی، انگیزه‌های پشت خواسته‌های ناخودآگاه تقریباً همیشه شامل جنسیت یا پرخاشگری است. به همین دلیل، نظریه فروید هنگامی ‌که برای اولین بار مطرح شد، چندان مورد قبول واقع نشد. روانشناسان معاصر نظریه فروید را به طور کامل نمی‌پذیرند، اما آن‌ها متفق القولند که عقاید، اهداف و انگیزه‌های افراد در بعضی مواقع می‌توانند خارج از آگاهی آگاهانه عمل کنند.

تحولات بعدی در روانشناسی قرن بیستم

علی‌رغم کمک‌های مهم روانشناسی و روانکاوی گشتالت، تا زمان جنگ جهانی دوم روانشناسی تحت سلطه رفتارگرایی، به ویژه در ایالات متحده قرار داشت. پس از جنگ، علاقه به روانشناسی افزایش یافت. ابزارهای پیشرفته و تجهیزات الکترونیکی در دسترس قرار گرفتند و می‌توان طیف وسیعی از مشکلات را بررسی کرد. آشکار شد که رویکردهای نظری قبلی بسیار محدود کننده بودند.

این دیدگاه با توسعه کامپیوترها در دهه ۱۹۵۰ تقویت شد. رایانه ها قادر به انجام کارهایی بودند (مانند بازی شطرنج و اثبات قضیه‌های ریاضی) که قبلاً فقط توسط بشر انجام می‌شد. آن‌ها ابزاری قدرتمند برای نظریه‌پردازی درباره فرایندهای روانشناختی به روانشناسان ارائه دادند. در مجموعه مقالاتی که در اواخر دهه ۱۹۵۰ منتشر شد، هربرت سایمون (که بعداً به وی جایزه نوبل اهدا شد) و همکارانش نحوه شبیه سازی پدیده‌های روانشناختی با رایانه را شرح دادند. بسیاری از مسائل روانشناختی از نظر مدل‌های پردازش اطلاعات، که انسان‌ها را پردازنده اطلاعات می‌دانستند و رویکردی پویاتر نسبت به رفتارگرایی در روانشناسی داشتند، دوباره اصلاح شد. به همین ترتیب، رویکرد پردازش اطلاعات امکان تدوین دقیق‌تری از ایده‌های روانشناسی و روانکاوی گشتالت را فراهم کرد. ایده‌های قبلی در مورد ماهیت ذهن را می‌توان با اصطلاحات مشخص بیان کرد و در برابر داده‌های واقعی بررسی کرد. به عنوان مثال، ما می‌توانیم عملکرد حافظه را مشابه روش ذخیره و بازیابی رایانه بدانیم. همانطور که یک کامپیوتر می‌تواند اطلاعات را از ذخیره موقت در تراشه‌های حافظه داخلی (RAM) خود به حافظه دائمی‌تر بر روی هارد دیسک انتقال دهد، بنابراین، حافظه فعال ما نیز می‌تواند به عنوان ایستگاه انتقال حافظه طولانی مدت عمل کند (اتکینسون و شیفرین، ۱۹۷۱الف؛ رایجمیکرز و شیفرین، ۱۹۹۲).

تأثیر مهم دیگر در روانشناسی در دهه ۱۹۵۰ توسعه زبانشناسی مدرن بود. زبان شناسان شروع به نظریه‌پردازی درباره ساختارهای ذهنی لازم برای درک و صحبت کردن به یک زبان کردند. نوآم چامسکی پیشگام در این زمینه بود، که کتاب او ساختارهای نحوی، منتشر شده در سال ۱۹۵۷، اولین تجزیه و تحلیل روانشناختی قابل توجه در مورد زبان و ظهور رشته روانشناسی را تحریک کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز