خبرگزاری کار ایران

بررسی بهار در ادبیات ایران و صربستان

کد خبر : ۱۵۵۹۷۶

سومین شب از مجموعه شب‌های ادبی ایران و صربستان با عنوان " نوروز، جشن آفرینش، بررسی شعر بهار در ادبیات ایران و صربستان " برگزار شد.

ایلنا: رایزن فرهنگی سفارت کشورمان در بلگراد در سومین شب از مجموعه شب‌های ادبی ایران و صربستان که با عنوان " نوروز، جشن آفرینش، بررسی شعر بهار در ادبیات ایران و صربستان " برگزار شد، گفت: بهار در شعر شاعران عارف ایرانی، آیینه تمام نمایی از معاد و رستاخیز الهی است.

به گزارش ایلنا؛ رایزن فرهنگی سفارت کشورمان در صربستان در این محفل ادبی و عارفانه ضمن تبریک سال نو، نوروز را فرصتی مناسب برای نو شدن، نو دانستن و نو اندیشیدن دانست و ابراز امیدواری کرد که در سال جدید هجری شمسی، پیوندهای دوستی و صلح در جهان تقویت شده و همگی با الهام از رویش و رشد طبیعیت، در مسیر رشد و تعالی الهی قرار گیرند.

محمود شالویی جایگاه بهار در ادبیات فارسی را قابل تامل دانست و گفت: از آنجایی که تغییر طبیعت و شکوفایی آن در فصل بهار برای ایرانیان اهمیت ویژه ای دارد، تقریباً بیشتر شاعران بلند آوازه ایران نیز به این موضوع پرداخته اند، در دیوان برخی از شعرای فارسی زبان، بخشی با عنوان بهاریه وجود دارد و این امر بیانگر توجه و اهمیت شاعر به موضوع بهار و تغییر طبیعت است.
وی با بیان اینکه شاعران بزرگ فارسی زبان تغییر بزرگ طبیعت را در شکوفایی و رشد مجدد، سیر تغییر و تکامل روحی و معنوی انسان مهم می دانند، گفت که شاعران تغییر بزرگ طبیعت را با زبان شعر و استعاره به تصویر کشیده اند.
این برنامه با استقبال علاقه مندان به فرهنگ و ادب ایران و چهره های فرهنگی، ادبی، هنری، استادان دانشگاه های صربستان، دانشجویان و فارسی آموزان در کتابخانه مرکزی شهر بلگراد برگزار شد.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم ضمن بررسی شعر بهار در ادبیات ایران و صربستان، اشعاری از شاعران صرب به زبان فارسی و همچنین اشعاری از مولانا جلال الدین محمد بلخی و سعدی توسط چند تن از فارسی آموزان مرکز آموزش زبان فارسی رایزنی فرهنگی کشورمان در بلگراد قرائت شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز