خبرگزاری کار ایران

جشنواره عطر سیب در آخرین روزهای برگزاری

کد خبر : ۱۱۷۹۳۹

سال گذشته بیش از ۱۳ هزار هیات از این نمایشگاه بازدید کردند و پیش بینی می‌شود تعداد هیات‌های بازدیدکننده از نمایشگاه یازدهم، بیش از ۱۵ هزار هیات باشد.

ایلنا: یازدهمین نمایشگاه عطر سیب در حالی به آخرین روزهای برگزاری خود می‌رسد که آب و هوای بارانی، حال و هوای دیگری به فضای نمایشگاه داده است. با وجود باران پاییزی استقبال هیات‌های عزاداری از غرفه‌های نمایشگاه قابل توجه است و تا روز یکشنبه ۱۲ آبان بیش از ۱۳ هزار هیات از این نمایشگاه بازدید کرده‌اند.
چند روزی بیشتر به آغاز ماه محرم باقی نمانده و هیات‌ها مشغول راه انداختن بساط عزاداری هستند. نمایشگاه عطر سیب بهترین امکان را برای فراهم کردن اقلام موردنیاز هیات‌ها ایجاد کرده است. مسئولان هیات‌ها با چرخ‌های پر از محصولات غذایی از سالن عرضه مواد غذایی خارج می‌شوند.
غرفه فروش برنج ایرانی یکی از شلوغ‌ترین غرفه‌های نمایشگاه عطر سیب است، کیسه‌های برنج کالایی است که در سبد خرید بیشتر مراجعه کنندگان دیده می‌شود. یکی از اعضای هیات‌ها که در صف ایستاده و منتظر است نوبت دریافت برنج او برسد می‌گوید: «تعداد افرادی که متقاضی دریافت کالا‌ها هستند زیاد است به همین دلیل بی‌نظمی‌هایی اتفاق می‌افتد. برای دریافت برخی کالا‌ها باید زمان زیادی منتظر بمانیم. شاید اگر زمان برگزاری بیشتر از ۱۰ روز بود این مشکل هم برطرف می‌شد.»
به گفته مسئولان برگزاری نمایشگاه اما تمهیدات لازم برای پذیرش همه ۱۷ هزار هیاتی که در سازمان تبلیغات اسلامی به ثبت رسیده‌اند اندیشیده شده است. سال گذشته بیش از ۱۳ هزار هیات از این نمایشگاه بازدید کردند و پیش بینی می‌شود تعداد هیات‌های بازدیدکننده از نمایشگاه یازدهم، بیش از ۱۵ هزار هیات باشد.
سیدهادی ایازی، معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران در نخستین روز برگزاری نمایشگاه تاکید کرد که در این دوره نمایشگاه، تمرکز بر اجرای برنامه‌های فرهنگی بیشتر خواهد بود. با همین هدف هم مراجعه کنندگان به یازدهمین نمایشگاه عطر سیب شاهد اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوعی هستند که هر روز برگزار می‌شود. برگزاری مراسم زنده سنج و دمام و تعزیه از برنامه‌های روزانه نمایشگاه است که با استقبال قابل توجه شهروندان مواجه شده است به طوری که صندلی‌هایی که مقابل مرکز اجرای زنده تعزیه و سنج و دمام چیده شده در تمام ساعات اجرای این برنامه‌ها پر است و بسیاری از بازدید‌کنندگان هم ایستاده این مراسم را تماشا می‌کنند. پخش زیارت عاشورا، اجرای دمام و سنج، اجرای پرده خوانی، شعر خوانی عاشورایی، روضه خوانی و نمایشنامه خوانی با موضوع عاشورا، اجرای تعزیه خوانی، معرفی ادعیه خوانی عاشورایی و زندگی نامه خادمان اباعبدالله الحسین(ع) بخشی از برنامه‌های فرهنگی است که به طور روزانه در نمایشگاه برگزار شده است.
به گفته علی اکبر محمدی دارانی، مدیر اجرایی یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی عطر سیب، یکی از مهم‌ترین اهدافی که مدیریت شهری از برگزاری نمایشگاه عطر سیب دنبال می‌کند توجه مردم به فلسفه و فرهنگ عاشوراست و برنامه‌های متنوع فرهنگی که در این دوره در محوطه باز نمایشگاه عطر سیب اجرا شده در همین راستا اجرا شده و استقبال مردم هم نشان می‌دهد که جامعه برای این فرهنگ از دل و جان مشتاق است.
مرتضی طلایی نایب رییس شورای شهر تهران هم در بازدید از نمایشگاه با تاکید بر لزوم توجه به فرهنگ عاشورایی می‌گوید: «در برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی باید به تقویت معرفت حسینی هم توجه شود تا علاوه بر پرشور برگزار شدن مراسم عزاداری ماه محرم شاهد افزایش شعور حسینی در هیات‌ها باشیم.»
به گفته عبادالله رمضانی مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران نمایشگاه عطر سیب در فضایی به وسعت ۱۲ هزار متر مربع و با حضور ۱۲ اتحادیه و ۲۰۰ غرفه درحال برگزاری است. همین حضور گسترده شرکت‌ها و موسسات مختلف یک فضای رقابتی و متنوع را ایجاد کرده و باعثرونق نمایشگاه شده است.
به گفته رمضانی برای آگاهی از نظر بازدیدکنندگان از نمایشگاه عطر سیب واحد نظر سنجی در نمایشگاه فعال شده است تا با اجرای طرح نظر سنجی از مراجعان نسبت به رفع کاستی‌ها و افزایش کیفیت خدمات ارائه شده اقدام شود. امسال یازدهمین تجربه برگزاری نمایشگاه عطر سیب است که نسبت به دوره نخست گسترده‌تر شده و تفاوت قابل مشاهده‌ای وجود دارد.
مراجعه کنندگان به نمایشگاه هم معتقدند توجه به مسائل فرهنگی در نمایشگاه اقدام لازم و ارزنده‌ای است. یکی از جوانان بازدیدکننده از غرفه نرم افزارهای عاشورایی می‌گوید: «تنوع محصولات فرهنگی امسال بهتر از دوره‌های قبلی است اما فکر می‌کنم باز هم جای کار وجود دارد. خیلی از جوان‌ها تشنه این هستند که شناخت خود را از واقعه عاشورا و امامشان افزایش دهند. به نظرم این نمایشگاه فرصت خوبی برای پاسخ دادن به این نیاز است.»
یازدهمین نمایشگاه عطر سیب در حالی دوشنبه ۱۳ آبان به کار خود پایان می‌دهد که شهر در آستانه ماه محرم سیاه پوش شده و صدای عزاداری سالار شهیدان به گوش می‌رسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز