خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از بندر چابهار:

تعهد اپراتور هندی تا پایان سال محقق می‌شود/ همکاری با شرکت‌های بین‌المللی برای ماندگاری بندر اقیانوسی در تجارت دریایی

asdasd
کد خبر : ۹۹۲۹۲۱

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه افتتاح پروژه‌ها نشانه زنده بودن اقتصاد کشور است، گفت: افتتاح و بهره برداری از این پروژه ها نشان می دهد که دولت به تعهدات خود وفای به عهد کرده است.

به گزارش، ایلنا، محمد اسلامیدر مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت سیلوی ۱۰۰هزارتنی غلات در بندر شهید بهشتی با بیان اینکه در این ایام افتتاح چنین پروژه هایی در سیستان و بلوچستان نشان دهنده توسعه اقتصادی کشور است، اظهار داشت: در بندر چابهار شاهد بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی پروژه های بندری هستیم که امروز با لطف خدا و تلاش مضاعف مدیر عامل سازمان بنادر و مدیران استان سیستان و بلوچستان محقق شده و حدود ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری هزینه این پروژه  شده است.

وی با تاکید بر اینکه اجرا و افتتاح چنین پروژه های بندری نشانه‌ زنده بودن اقتصاد کشور است و این اقدامات نشان می‌دهد که دولت به تعهدات خود وفای به عهد کرده است، گفت: در راستای توسعه همه جانبه سواحل مکران شاهد پیشرفت اقتصاد کشور و منطقه هستیم و افتتاح این پروژه ها هم در این بخش ها تاثیر گذار بوده است.

اسلامی افزود: این پروژه ها در قالب تفاهمنامه با کشورهای همسایه ایجاد شده و با توجه به جذابیت این پروژه های تمامی اقدامات بندری همراه با کیفی سازی و ارازن سازی برای تجار فراهم شده است. 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز بسیاری از نقاط کشور تمایل دارند به بندر چابهار متصل شوند، ادامه داد:این بندر با تجهیزات کامل به بهره برداری رسیده وسهم بسیاری در ابقای کشور و شکوفایی اقتصادی منطقه دارد.

وی گفت: امروز در شرایط تحریم دشمنان سعی دارند با تحریم های ظالمانه به هدف‌های نا مطلوب خود برسند. آنها وسعی دارند باتحریم‌ها و اقداماتی که انجام می‌دهند مانع توسعه اقتصادی ایران شوند اما ما با اجرای این پروژه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های داخلی  آرزوی دشمنان را کور می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران دارای استعداد داخلی بی انتهایی است و ما با استفاده از ظرفیت های خود توانسته ایم تمامی نیازهای بندری خود را تامین کنیم، گفت: باید به سمتی پیش برویم که با ایجاد قابلیت توسعه صادرات برای تمامی تجهیزات بندر بی نیاز از خدمات خارجی باشیم. اجرای این اقدامات بسیار دشوار بوده ولی حلاوت آن برای ما بسیار شیرین و جذاب بوده و از سوی دیگر با توجه به جذابیت بنادر ایران استقبال برای سرمایه گذاری در این عرصه بسیار روز افزون شده است.

وی با اشاره به ساخت سیلوی 100 هزار تنی اظهار داشت:هر سیلوی ۱۰۰ هزار تنی غلات در بندر چابهار از کشتی تا نقطه انتهایی آن بدون دخالت دست بوده و به صورت اتوماتیک اقدام به تخلیه و بارگیری می‌کند و یکی از نکات مثبت و مهم آن این است که باعث ایجاد اشتغال هزار نفری در این بخش شده است.

اسلامی با بیان اینکه چابهار یکی از قطب های بزرگ اقتصادی کشور است، تاکید کرد: صادرات کالا و خدمات به بندر چابهار فرصتهای بسیار زیادی را برای بخش های اطراف ایجاد می کند و امروز ما در این استان شاهد رشد چشمگیر توسعه هستیم.

وی گفت:سهم بار در این بند در مقایسه با سایر بنادر بسیار زیاد است و باتوجه به آنکه یک بندر اقیانوسی به کار می رود روزانه شاهد شکوفایی و گسترش این بندر هستیم. باید با مشارکت شرکت های بین المللی کار کنیم و با مناطقی که در این بخش ایجاد می شودشاهد اجرای تعهدات در این پروژه‌ها هستیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره هماهنگی با گمرک در روند ترخیص کالا گفت: در بنادر ایران کالاها نگهداری می‌شود و ترخیص کالاها بایدبا هماهنگی صاحبان کالاها و از طریق تشریفات قانونی پیگیری شود.

اسلامی بیان کرد: برای رسوب کالا در بنادر رئیس جمهور دستور تسریع در روند تخلیه کالاها را دادند  و در سفر اخیر معاون اول رئیس‌جمهور هم دستورات لازم برای ترخیص کالا و همچنین تسهیلگری برای روند ترخیص این کالاها صادر شده است.

وی یادآوری کرد: برخی از صاحبان کالا با مشکلات ارزی روبرو بودند که باید بانک مرکزی منابع لازم برای تخصیص ارز  به این بخشها را تامین کند.

اسلامی افزود: در توسعه سواحل مکران بر اساس طرح ویژه مصوب که برای اولین بار در کشور مصوب شد، نگاه فرابخشی است و کل سواحل مکران را در قالب یک نگاه راهبردی و با توجه به ظرفیت سرزمین در نظر گرفته‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی  درخصوص اینکه اگر شرکت هندی در اپراتوری بندر چابهار حضور نمی‌یافت آیا با حضور شرکت‌های ایرانی اپراتوری این بندر فعال‌تر نمی‌شد، گفت: کار تجارت و بندر یک کار بین المللی است. اینجا بحث مشارکت بین المللی مطرح است که با این نگاه شرکت‌های بین المللی حضور می‌یابند و سهم بار و ترانزیت افزایش می‌یابد.

اسلامی ادامه داد: اگر می‌خواهیم بندر اقیانوسی ما گسترش یابد و در تجارت دریایی ماندگار باشد باید با شرکت‌های بین المللی کارکنیم. قرارداد ما با هندی‌ها در حال اجرا است و تعهدات آنها مبنی بر ورود تجهیزات تا پایان سال محقق می‌شود و یک گام به جلومی‌رویم.

وزیر راه و شهرسازی درباره فرودگاه بین المللی چابهار گفت: ساخت این فرودگاه از الزامات توسعه سواحل مکران است و در طرح مصوب هم دیده شده است.

وی بیان کرد: فرودگاه بین المللی چابهار مشکلی داشت که در حال بررسی و رفع است. موضوع در حیطه اختیارات سازمان هواپیمایی کشوری و نهادهای قضایی و در حال پیگیری است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز