خبرگزاری کار ایران

کارشناس اقتصاد مسکن در گفت وگو با ایلنا:

ثبات در اقتصاد کلان حاکم شود، احتمال برگشت قیمت مسکن وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۹۳۸

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه اگر شرایط اقتصاد کلان و مولفه های سیاسی و اقتصادی به سمت آرامش حرکت کنند، در بازار مسکن حتی می توان انتظار برگشت قیمت ها را داشت، گفت: پیش بینی می شود در سال 98 نرخ اجاره به صورت افسارگسیخته افزایش نیابد چراکه توان خرید مردم فرقی نکرده است.

محمد مهدی مافی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره وضعیت بازار مسکن در سال 98 اظهار داشت: اینکه گفته می شود قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم افزایش پیدا خواهد کرد را قبول ندارم و اساسا مقایسه این دو شاخص با یکدیگر درست و علمی نیست.

وی با بیان اینکه نرخ تورمی که بانک مرکزی اعلام می کند، در برخی مواقع با اعداد و ارقامی که در واقعیت وجود دارد مطابقت نمی کند، تصریح کرد: نمی توان گفت قیمت مسکن متناسب با نرخ تورم تغییر می کند.

این کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه اگر شرایط اقتصاد کلان و مولفه های سیاسی و اقتصادی به سمت آرامش حرکت کنند،  در بازار مسکن حتی می توان انتظار برگشت قیمت ها را داشت، ادامه داد: با ایجاد ثبات در اقتصاد کلان در بازار مسکن هم شاهد پایداری قیمت ها خواهیم بود.

مافی با اشاره وضعیت بازار اجاره در سال آینده گفت: بازار اجاره، کشش افزایش قیمت را ندارد و هر چند مهم ترین ملاک تعیین نرخ اجاره بهای ملک است اما حتی در صورت افزایش بهای ملک هم نرخ اجاره نمی تواند از حدی بالاتر برود.

وی با بیان اینکه قدرت مالی مردم تغییری نکرده است و نمی توانند اجاره بهای بیشتری را بپردازند، ادامه داد: موجران به دنبال بهره وری از سرمایه هستند که بخشی از آن را از افزایش تورم و رشد قیمت مسکن کسب کرده اند.

 این کارشناس اقتصاد مسکن تاکید کرد: پیش بینی می شود در سال 98 نرخ اجاره به صورت افسارگسیخته افزایش نیابد چراکه توان خرید مردم فرقی نکرده است. از سوی دیگر با افزایش نرخ اجاره و کاهش مشتری این شرایط به نفع موجران و مالکان هم نخواهد بود.

مافی ادامه داد: در سال 97 شاهد آن بودیم که موجران برای افزایش درآمد خود رو به افزایش سقف اجاره بها و کاهش سقف رهن کردند که این موضوع با توجه به شرایط اقتصادی کشور متغیر خواهد بود.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز