خبرگزاری کار ایران

معاون وزیرراه و شهرسازی خبر داد:

اعطای وام بلاعوض یک میلیارد تومانی به بخش خصوصی / اعمال جدید قیمت‌های بلیت قطار از مهر ماه

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۱۷۴

وظیفه راه‌آهن ارائه خدمات نیست و این حوزه را به بخش خصوصی واگذار کرده است. توسعه زیربناهای ریلی ارائه سیاست‌های تشویقی و مجوزهای لازم به بخش خصوصی در حوزه باری و مسافری و همچنین نظارت بر عملکرد این بخش و دفاع از حقوق مردم از مهم‌ترین وظایف راه‌آهن است.

مدیرعامل راه‌آهن کشور صبح امروز در نشست خبری خود عملکردهای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران را در بخش‌های داخلی، بین‌المللی، ترانزیت و حوزه‌های مسافری و باری تشریح کرد و از اعطای وام بلاعوض یک میلیارد تومانی به بخش خصوصی که قصد افزایش واگن مسافری را دارد خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن پورسیدآقایی با اشاره به رشد آمارهای ترانزیتی، گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری میزان ترانزیت تا صددرصد افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اقدامات راه‌آهن در حوزه داخلی نیز اظهارداشت: وظیفه راه‌آهن ارائه خدمات نیست و این حوزه را به بخش خصوصی واگذار کرده است. توسعه زیربناهای ریلی ارائه سیاست‌های تشویقی و مجوزهای لازم به بخش خصوصی در حوزه باری و مسافری و همچنین نظارت بر عملکرد این بخش و دفاع از حقوق مردم از مهم‌ترین وظایف راه‌آهن است.

مشوق‌های راه‌آهن برای جذب بخش خصوصی

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اقدامات راه‌آهن برای جذب سرمایه‌گذار در حوزه بار و مسافر، تاکید کرد: یکی از مشوق‌های دولت در حوزه بار برای جذب سرمایه‌گذار پرداخت منابع مالی از محل صرفه‌جویی سوخت راه‌آهن است همچنین هر سرمایه‌گذاری منجر به افزایش جابجایی بار شود سه تا پنج سال از پرداخت حق دسترسی به راه‌آهن معاف می‌شود.

پورسیدآقایی ادامه داد: یکی دیگر از مشوق‌های راه‌آهن در حوزه سرمایه‌گذاری بخش بار این است که تا سال ۱۴۰۰ حق دسترسی به راه‌آهن را افزایش نخواهد داد. این در حالی است که حق دسترسی به را‌ه آهن از سال ۹۱ ثابت مانده است.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به مشوق‌های دولت در بخش حمل و نقل ریلی مسافر، تاکید کرد: علاوه بر معاف بودن سرمایه‌گذاران بخش مسافری ریلی از پرداخت حق دسترسی به راه‌آهن اعطای وام بلاعوض به سرمایه گذاران این حوزه است که پیشنهاد راه‌آهن پرداخت یک میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض است. هنوز این پیشنهاد به تصویب نرسیده اما ما این طرح را پیگیری می‌کنیم.

افزایش قیمت بلیت قطار در مهرماه

پورسیدآقایی با بیان اینکه راه‌آهن اجازه افزایش قیمت به هیچ شرکتی در ایام پیک سفر تابستان نداد، گفت: با افزایش قیمت بلیت قطار در ایام پیک مخالف هستیم همچنان که در نوروز هم هیچ افزایش قیمتی نداشتیم اما این افزایش قیمت از مهر ماه سال جاری در بلیت‌ها اعمال می‌شود که درصد افزایش نسبت به هر قطار و هر مسیر متفاوت خواهد بود.

ورود ۲ هزار واگن باری به شبکه ریلی

پورسیدآقایی با بیان اینکه در سال جاری ۴ قطار فرسوده از ناوگان خارج شد، گفت: در سال جاری صد واگن بازسازی شده به شبکه ریلی اضافه می‌شوند و همچنین دو هزار واگن باری هم خریداری شده که به زودی وارد شبکه خواهند شد.

۲ هزار میلیارد تومان سهم راه‌آهن از بودجه

پورسیدآقایی با بیان اینکه در حوزه زیربنا سهم راه‌آهن از بودجه دو هزار میلیارد تومان است، گفت: یکی از سیاست‌های ما افزایش اعتبارات و سهم راه‌آهن از بودجه است اما با همین بودجه مجموعه اقدامات وسیعی را انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: دو خطه کردن گلوگاه‌های راه‌آهن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این حوزه است که در برنامه‌های راه آهن در اولویت قرار دارد. همچنین دوخطه کردن مسیر بافق - اصفهان را شروع کرده‌ایم که مناقصات آن برگزار شده و در حال عملیات اجرایی آن هستیم. همچنین دو خطه کردن مسیر اردکان - چادرملو در بخش باری هم در برنامه کاری راه‌آهن قرار گرفته است. همچنین ۴۰ کیلومتر از پروژه دو خطه شدن مسیر اهواز - بندر امام به اجرا رسیده است.

راه‌اندازی قطار حومه‌ای تهران - کرج

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ظرفیت مترو تهران - کرج به نقطه اشباع رسیده است، گفت: با توجه به اینکه مشکلات زیادی در مسیر ریلی شهری تهران - کرج وجود دارد راه‌آهن برنامه چهار خطه کردن مسیر تهران - کرج و قزوین را در دستور کار خود قرار داده است و مسیر حومه‌ای تهران –کرج در محور جنوب کرج راه‌اندازی خواهد شد. همچنین اگر مسیر دو خطه میانه - تبریز افتتاح شود از ترافیک این مسیر حجم قابل توجهی کم می‌شود.

وی گفت: با افتتاح مسیر قزوین - رشت از ترافیک جاده‌ای این مسیر هم کم خواهد شد.

سیستم ایمنی ATC تنها در مسیر تهران - مشهد وجود دارد

پورسیدآقایی با اشاره به افزایش علائم ارتباطی در مسیرهای ریلی، تاکید کرد: بخشی از بودجه راه‌آهن صرف راه‌اندازی علائم ارتباطی جدید و سیستم ATC خواهد شد.
وی با اشاره به این سیستم کنترلی گفت: با ایجاد این سیستم سرعت قطار در مسیر ریلی کنترل خواهد شد و ایمنی سفر با قطار تا حد اعلایی افزایش پیدا می‌کند اما در حال حاضر تنها در مسیر تهران - مشهد این سیستم تا پایان تابستان به بهره‌برداری می‌رسد.
وی گفت: با راه‌اندازی سیستم ATC قطعا با راه‌اندازی این سیستم ریسک بروز سوانح ریلی ناشی از عدم کنترل قطار تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.

نوسازی ریل گرم برای اولین بار در ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده در سوانح ناشی از فرسودگی خط آهن است، گفت: راه‌آهن برای برطرف کردن این مشکل نوسازی خط آهن را در دستور خود قرار داده است و قرار شده نوسازی بر روی ریل گرم برای اولین بار در ایران انجام شود.

وی با توضیح درباره نوسازی ریل گرم ادامه داد: منظور از نوسازی ریل گرم این است در پروسه تعویض خط آهن هیچ مسیری مسدود و بسته نخواهد شد که این عملیات برای اولین بار در ایران انجام می‌شود.

پورسیدآقایی ادامه داد: به مردم جنوب وعده می‌دهم به زودی تمام خطوط ریلی این مسیر بازسازی شودو از این پس هیچ مشکلی در این مسیر بابت فرسودگی راه‌آهن پیش نیاید.

برقی کردن مسیر تهران - مشهد در عرض ۴۲ ماه

مدیرعامل راه‌آهن کشور با اشاره به برقی کردن مسیر تهران - مشهد و کاهش زمان سیر، تاکید کرد: قرارداد برقی شدن این مسیر منعقد شده و مادامی که تمام مقدمات نرم‌افزاری و پروسه اداری بانک عامل فراهم شود این پروژه کلید خواهد خورد که در عرض ۴۲ ماه به پایان می‌رسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر منتظر موافقت طرف چینی برای فاینانس هستیم و تا قبل از پایان امسال فاینانس نهایی خواهد شد. پروژه برقی شدن تهران - مشهد برای ۲۰۰ کیلومتر با ارزش قرارداد دو میلیارد دلار منعقد شده است.

رشد ۷ درصدی جابجایی بار در بحران اقتصادی

پورسیدآقایی گفت: با توجه به اینکه ایران در رکود اقتصادی به سر می‌برد و شاهد کاهش میزان جابجایی بار در چند سال گذشته بودیم خوشبختانه جابجایی بار از طریق راه‌آهن نسبت به سال گذشته ۷ درصد افزایش پیاده کرده است که برنامه راه‌آهن این است تا پایان سال میزان جابجایی بار را تا ۱۳ درصد افزایش دهد.

رتبه‌بندی شرکت‌های مسافری آغاز می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز رتبه‌بندی شرکت‌های مسافری در آینده نزدیک خبر داد و گفت: به زودی بسترهایی فراهم می‌شود تا شرکت‌های مسافری بر اساس رای مسافران و نظر بازرسان و کار‌شناسان همانند هتل‌ها درجه‌بندی شوند.

وی ادامه داد: قطعا در این سیستم جریمه‌های سنگینی برای شرکت‌هایی که تنزل داشته‌اند اعمال خواهیم کرد.

وی با اشاره به انحصاری شدن سیستم حمل و نقل ریلی تاکید کرد: هر چند سیستم حمل و نقل ریلی در بخش مسافری انحصاری شده است اما اجازه کاهش کیفیت خدمات به مسافران را نمی‌دهیم و جرایم و آیین‌نامه‌های انضباطی را برای شرکت‌های مسافربری تدوین کرده‌ایم.

افزایش صددرصدی آمار ترانزیت تا پایان سال

پورسیدآقایی با اشاره به اینکه خوشبختانه رشد ۷۴ درصدی در آمار ترانزیت را داشته‌ایم گفت: اگر ترانزیت نفت و سوخت را از آمار ترانزیت خارج کنیم ۷۴ درصد این امار به بخش ریلی برمی‌گردد که در نظر داریم با اجرای سیاست‌های تشویقی این عدد را تا پایان سال جاری به صددرصد برسانیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های زیادی درخواست استفاده از مسیر ریلی ایران برای جابجایی بار خود داده‌اند گفت: امسال بر اساس پیشنهاد کشور ازبکستان ۴ هزار تن پنبه تولید شده در این کشور از مسیرایران عبور خواهد کرد.

وی با اشاره به آمارهای ترانزیتی در بنادر کشور گفت: رشد آمار ترانزیتی در بندر امام ۱۴۰ درصد در بندر شهید رجایی ۴۶ درصد بوده است.

سال ۸۸ بد‌ترین سال ریلی مسافری

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه متاسفانه سوانح ریلی چند ماه گذشته پشت سر هم رخ داد گفت: مجموع سوانح ریلی در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته اما حتی یک سانحه هم عدد بزرگی است.

وی گفت: سال ۸۸ بد‌ترین سوانح ریلی در کشوررخ داد که منجر به کشته شدن ۷ فرد و مصدومیت ۶۳ نفر شد. همچنین در سال ۹۱ یک سانحه ریلی منجر به کشته شدن ۴نفر و مجروح شدن ۱۲ نفر شد.

برقراری مسیر توریستی تهران - بوداپست

معاون وزیر راه و شهرسازی از برقراری مسیر ریلی توریستی تهران - بوداپست خبر داد و گفت: بر اساس درخواست کشور لهستان قرار بر این شده است که مسیر تهران - بوداپست اجرایی شود ومذاکرات آن انجام شده است و در همین مرحله طبق اعلام این کشور هشتاد نفر هم بلیت بوداپست - تهران را هم رزرو کرده‌اند که هدف از برقراری این مسیر برای ایران جنبه تبلیغاتی دارد اینکه پای توریست‌ها به ایران باز شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز