خبرگزاری کار ایران

مدیر شبکه ملی اطلاعات خبر داد:

شبکه ملی اطلاعات با استاندارد OSI فاصله دارد

کد خبر : ۱۸۸۲۲۶

جهانگرد با احتساب اینکه دولت به مدت هشت سال روی کار باشد، عنوان کرد: در این صورت فاصله زمانی چندانی تا افق طرح‌ریزی شده ۲۰ ساله کشور نخواهیم داشت و از این رو اهداف کلی ترسیمی را در سه سطح برنامه پنجم، ششم و هفتم توسعه در نظر گرفته‌ایم تا در نهایت بتوانیم به اهداف ۲۰ ساله کشور برسیم.

مدیر شبکه ملی اطلاعات با بیان اینکه سطوح الزامات شبکه ملی اطلاعات منطبق با استاندارد OSI نیست، گفت: نیازمند ۱۸ میلیون پورت پرسرعت تا پایان برنامه پنجم هستیم که بر این اساس پهنای باند داخل و بین‌الملل نیز حداقل باید به ۲۰ و ۴ ترا برسد.
به گزارش ایلنا، نصر الله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و مجری شبکه ملی اطلاعات در تشریح مدل مفهومی شبکه ملی اطلاعات برای جمعی از فعالان بخش خصوصی با اشاره به اینکه از آغاز به کار دولت یازدهم، دکتر واعظی شبکه ملی اطلاعات را به عنوان مهم‌ترین برنامه خود معرفی کرد، گفت: بر این اساس کمیته‌ای درون سازمانی در راستای تبیین خطوط کلی و اصول طراحی این شبکه شکل گرفت تا خروجی آن برای اجرا در اختیار واحد اجرایی وزارتخانه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه ۶۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکارها باید به شبکه ملی اطلاعات متصل باشند، عنوان کرد: براساس محاسبات مقدماتی که داشتیم، تا پایان برنامه پنجم باید ۱۸ میلیون پورت پرسرعت به وجود آید در حالیکه تنها ۱۵ درصد امور در گذشته صورت گرفته است.
معاون وزیر ارتباطات افزود: علی‌رغم اینکه در ادبیات بین‌المللی پهنای باند غالب ۸ مگا بیت بر ثانیه است اما ما این ۱۸ میلیون پورت را با سرعت ۲ مگا بیت بر ثانیه در نظر گرفتیم؛ با این حساب ظرفیت‌های پهنای باند داخل و بین‌الملل نیز حداقل باید به ۲۰ و ۴ ترابیت بر ثانیه برسد که رشدی ۲۰ و ۵۰ برابری را به نسبت آغاز کار دولت نشان می‌دهد.
جهانگرد با احتساب اینکه دولت به مدت هشت سال روی کار باشد، عنوان کرد: در این صورت فاصله زمانی چندانی تا افق طرح‌ریزی شده ۲۰ ساله کشور نخواهیم داشت و از این رو اهداف کلی ترسیمی را در سه سطح برنامه پنجم، ششم و هفتم توسعه در نظر گرفته‌ایم تا در نهایت بتوانیم به اهداف ۲۰ ساله کشور برسیم.
مدیر شبکه ملی اطلاعات درباره این اهداف گفت: در نظر داریم تا پایان برنامه پنجم توسعه ۱۰۰ درصد کسب‌وکارها و ۶۰ درصد خانوارها را به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم. تا پایان برنامه ششم توسعه ضریب نفوذ صد درصدی پهنای باند ۲۰ مگابیت بر ثانیه و تا پایان برنامه هفتم توسعه نیز ضریب نفوذ صد درصدی پهنای باند ۱۰۰ مگا بیت بر ثانیه را داشته باشیم.

او یادآور شد: هم‌اکنون پهنای باند ۲۰ مگا بیت بر ثانیه در دنیا زیر بار است اما تعداد کمی از کشورها پهنای باند ۱۰۰ مگا بیت بر ثانیه را اجرایی کرده‌اند که عمومیت نیافته است.
وی با بیان اینکه طبق گزارش بانک جهانی به ازای هر ۱۰ درصد افزایش در ضریب نفوذ پهنای باند یک تا ۱.۲ درصد رشد تولید ناخالص داخلی را شاهد خواهیم بود، ابراز کرد: دسترسی اینترنت علاوه بر کاهش اتلاف زمان و تأثیرات زیست محیطی موجب ارتقای ۲.۶ درصدی فرصت‌های شغلی نیز می‌شود.
مجری شبکه ملی اطلاعات با اشاره به اینکه برای این شبکه ۵ سطح الزامات در نظر گرفتیم درباره آنها گفت: زیرساخت فیبرنوری، قرارگیری تجهیزات روی بستر فیبری، شبکه ملی IP کشور، شبکه ابری دیتا و خدمات و کاربردهای شبکه ملی اطلاعات سطوح تعریف شده در الگوی مفهومی شبکه ملی اطلاعات هستند که البته ادعایی هم مبنی بر مطابق بودن این الگو با استاندارد OSI نداریم.
*ظرفیت فیبرنوری به ۷۰ هزار کیلومتر می‌رسد*
او درباره برنامه توسعه فیبرنوری اظهار کرد: انتظار داریم تا پایان برنامه پنجم، زیرساخت فیبرنوری کشور به ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر برسد که مناقصه آن در مرحله اجراست.
به گزارش ایلنا، جهانگرد همچنین گفت: در راستای برنامه توسعه‌ای تا پایان مدت زمان برنامه پنجم توسعه، ۲۵ E۱ به ظرفیت انتقال کشور افزوده خواهد شد.
معاون وزیر ارتباطات اشاره‌ای هم به جایگاه دولت الکترونیک در مدل مفهومی شبکه ملی اطلاعات داشت و اذعان کرد: برنامه دولت الکترونیکی در لایه سرویس است و در این راستا همکاری و هماهنگی با معاونت توسعه و منابع انسانی ریاست جمهوری داشتیم تا خوشه‌بندی خدمات صورت گیرد و دستورات آن برای بهره‌برداری از دیتاسنترهای مشترک هر خوشه به کل کشور ابلاغ شود.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه برای اجرای این کار به ۱۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از قبیل مخابراتی، زیرساختی و شرکت‌های ارائه کننده خدمات نیاز داریم، درصدد تهیه هفت پیوست فرهنگی اقتصادی برای انجام این کار هستیم.
او همچنین اشاره‌ای به پیوست فرهنگی حوزه تکنولوژی و کسب‌وکار داخلی نیز داشت و گفت: اکنون ۵۰ میلیون گوشی دست مردم است که ۱۵ میلیون از آن هوشمند است و برآورد می‌شود که این تعداد به ۳۰ میلیون تا سال آینده برسد.
جهانگرد در پایان اشاره‌ای به برآورد اپراتورهای کشور از میزان عبوردهی ترافیک آنها بر روی این شبکه داشت و عنوان کرد: امکان هرگونه افزایش زیرساختی از سوی زیرساخت وجود دارد. دو اپراتور ارتباطی سیار برآورد دقیقی از ترافیک‌شان نداشته و ظرفیت زیرساختی حال حاضر جوابگوی ترافیک تولید شده روی بستر این شبکه نخواهد بود که بهتر است تجدید نظر کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز