خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر ارتباطات:

رومینگ ایرانسل و همراه اول تا پایان هفته تکمیل می‌شود

کد خبر : ۱۸۶۶۲۷

همراه اول از سوئیچ‌های توزیع شده استفاده می‌کند و از این حیثتا جداول سوئیچ‌ها بروزرسانی شود کمی زمان خواهد برد؛ از دیروز ۲۰۰ تا ۳۰۰ مشترک همراه اول با رومینگ از شبکه ایرانسل استفاده کرده‌اند.

معاون وزیر ارتباطات در بهره‌برداری از فاز نهایی رومینگ ملی گفت: تا پایان هفته مشکلات رومینگی دو اپراتور همراه اول و ایرانسل که هر کدام به ترتیب درخواست پوشش‌دهی ۱۳۰ و ۹ هزار نقطه را از دیگری داشته‌اند، حل می‌شود.

به گزارش ایلنا، علی‌اصغر عمیدیان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صبح امروز در مراسم بهره‌برداری از فاز نهایی رومینگ ملی بین همراه اول و ایرانسل با اشاره به اینکه رومینگ بین این ۲ اپراتور تا پایان هفته تکمیل می‌شود، اظهار کرد: با این طرح مشترکانی از این دو اپراتور که در برخی مناطق آنتن‌دهی نداشته باشند، می‌توانند از شبکه یکدیگر استفاده کنند.

وی ادامه داد: بر مبنای این طرح ۱۱۶۹ شهر و ۷ هزار کیلومتر از جاده‌های اصلی، فرعی و ریلی تحت پوشش رومینگ اپراتورها قرار می‌گیرد که این موضوع از دیروز بین ۲ اپراتور اجرایی شده و تا به امروز بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ مشترک از خدمات اپراتور مقابل استفاده کرده‌اند.

او با اشاره به اینکه کامل شدن رومینگ بین همراه اول و ایرانسل کمی زمانبر است گفت: همراه اول از سوئیچ‌های توزیع شده استفاده می‌کند و از این حیثتا جداول سوئیچ‌ها بروزرسانی شود کمی زمان خواهد برد؛ از دیروز ۲۰۰ تا ۳۰۰ مشترک همراه اول با رومینگ از شبکه ایرانسل استفاده کرده‌اند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره درخواست اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در ارتباط نقاط تحت پوشش رومینگ ملی اعلام کرد: ایرانسل ۹۰۰۰ و همراه اول ۱۳۰ نقطه را درخواست داشته است که تا آخر این هفته کلیه موضوعات و مشکلات حل خواهد شد.

*رایتلی‌ها در رومینگ ملی بیشتر از ایرانسل استفاده کردند*

عمیدیان همچنین با اشاره به برقراری ارتباط رومینگ رایتل با همراه اول و ایرانسل از حدود یک ماه گذشته گفت: ۳۷ هزار و ۹۴۰ مشترک رایتل از شبکه همراه اول و ۶۳ هزار و ۲۰۰ از شبکه ایرانسل به صورت رومینگ استفاده کردند.

*ترابردپذیری شماره‌ها از ملزومات ارائه پروانه نسل سوم است*

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ادامه به خدمات نسل سوم ارتباطی اشاره کرد و گفت: در مصوبه ۱۸۶ کمیسیون تنظیم مقررات شرایطی برای نسل سوم و نسل‌های بالاتر در نظر گرفته شده که یکی از آنها اجرای رومینگ بین اپراتورها و خدمات ترابردپذیری شماره‌های همراه(مشترکان یک اپراتور می‌توانند با حفظ شماره از خدمات اپراتور دیگر استفاده کنند) است.

معاون وزیر ارتباطات افزود: برای ارائه خدمات نسل بالاتر اپراتورها، برخی مفاد به پروانه آنها اضافه می‌شود و البته قبل از آن باید شرایط اپراتورهای کشور را از منظر تعهدات مالی و پوششی در کمیسیون تنظیم مقررات بحثو بررسی کنیم تا در نهایت بتوانیم فرکانس نسل بالاتر را در اختیار اپراتورها قرار دهیم.

*اپراتورهای مجازی فعال می‌شوند*

وی همچنین با اشاره به اینکه اشتراک سایتهای اپراتورها مدنظر ما قرار دارد، ابراز کرد: با تسهیم سایتها و رومینگ ملی می‌توانیم اپراتورهای مجازی را فعال کنیم و کیفیت خدمات WLL(ارتباطات روستایی) را ارتقا بخشیم.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره پوشش خدمات ارتباطی نقاط روستایی نیز گفت: پوشش روستایی در برنامه ما وجود دارد اما به دلیل مشکلاتی که در سوئیچ‌های WLL وجود دارد در حال کار کردن روی این موضوع هستیم و نشست‌های کارشناسی در حال انجام است. حداکثر بین ۲ تا ۳ هفته دیگر مسئله حل خواهد شد.

عمیدیان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مشترکان همراه اول و ایرانسل هم می‌توانند در رومینگ ملی از شبکه رایتل که خدمات نسل سوم را ارائه می‌دهد استفاده کنند گفت: امکانات فنی همراه اول و ایرانسل قادر به پشتیبانی نسل سوم نیست اما بعد از ارائه پروانه خدمات این نسل به این ۲ اپراتور که اگر ضوابط را رعایت کنند شهریورماه صورت می‌گیرد قادر خواهد بود از شبکه رایتل نیز استفاده کنند.

*تعرفه‌های رومینگ رایتل با دو اپراتور قالب هنوز مشخص نشده است*

عمیدیان درباره تعرفه رومینگ بین همراه اول و ایرانسل نیز گفت: طبق مصوبه کمیسیون میزبان باید رقمی را از میهمان دریافت کند که این معمولاً با توافق بین اپراتورها صورت می‌گیرد اما در صورتیکه به توافق نرسند، سازمان تنظیم مقررات برای تصویب تعرفه‌ها ورود خواهد کرد.

وی افزود: بحثتعرفه‌های رایتل در رومینگ با دو اپراتور قالب همچنان حل نشده و ما درصدد برگزاری نشستی هستیم تا تعرفه‌ها را برای آن مشخص کنیم.

*پروانه همراه اول و ایرانسل ممکن است الحاقیه بگیرد*

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است برای ارائه خدمات نسل‌های بالاتر به ۲ اپراتور همراه اول و ایرانسل در مفاد پروانه آنها نیز تغییراتی صورت گیرد، گفت: بر اساس مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات که به رگولاتوری به عنوان مجری اعلام می شود، الحاقیه‌هایی برای ۲ اپراتور طراحی کرده‌ایم و هر کدام زودتر موفق به دریافت خدمات نسل بالاتر شدند به آنها ارائه می‌دهیم.

*اصول اپراتورهای مجازی هنوز تصویب نشده است*

عمیدیان همچنین درباره اینکه اپراتورهای مجازی با توجه به اینکه هزینه سخت‌افزاری بابت شبکه‌شان نداشته و سرمایه‌گذاری خاصی نکرده‌اند در حوزه تعرفه‌گذاری همچون اپراتورهای دیگر خواهند بود، گفت: نحوه فعالیت اپراتورهای مجازی استفاده از ظرفیت خالی یا باقیمانده اپراتورهای موجود در شبکه اشتراکی است اما اصول کلی اپراتورهای مجازی هنوز تصویب نشده چه برسد به اینکه بخواهیم در مورد تعرفه‌ آنها صحبت کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز