خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته:

راندمان بنادر ایران بسیار ضعیف است

asdasd
کد خبر : ۱۸۲۵۴۲

رئیس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با اشاره به راندمان بسیار پایین و گران بودن بنادر ایران در مقایسه با بنادر خارجی بر ضرورت بازنگری سریعتر تعرفه های بندری برای تاکید کرد و گفت: هزینه‌های بندری در ایران ۳.۵ برابر تایوان است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا و به نقل از مانا، حمزه کشاورز با بیان اینکه در این مقایسه هزینه های بندری کشورها طبق صورتحساب هایی که گرفته شده با هزینه های بندری بنادر خودمان مقایسه شده است گفت: این مقایسه در شرایط مساوی صورت گرفته به گونه ای که هزینه بندری یک روز اقامت کشتی ها در بنادر محاسبه شده است.

وی با اشاره به هزینه های بندری که شامل هزینه ورود به بندر راهنمایی، یدک کشی، طناب کشی و اقامت دراسکله، و… می شود تصریح کرد: به عنوان مثال مجموع هزینه های بندری استخراج شده از صورتحساب ها نشان می دهد بندرعباس برای همان کشتی تقریبا ۳.۵ هزینه های کمترین بندر، یعنی تایوان بوده است. این هزینه ها سه برابر مالزی، جبل علی و هنگ کنگ و نزدیک به ۱.۵ برابر بندر شانگهای است.

کشاوز کندی عملیات بندری و طولانی شدن ماندگاری کشتی در بندر و افزایش هزینه مالک کشتی را از دیگر مشکلات بنادر کشور اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه برخی از مؤلفه های هزینه ای بر اساس مدت اقامت کشتی در بندر دریافت می شود و اینکه راندمان بنادر ما پایین است به تبع هزینه اقامت در بنادر ایرانی بالاتر هم می رود.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در بنادر خارجی هر اندازه عملیات کشتی بیشتر باشد با برنامه ریزی صحیح جرثقیل های بیشتری در اختیار کشتی گذاشته می شود. به عبارتی دیگر با حداکثر تجهیزات، کشتی در حداقل زمان ممکن عملیات تخلیه و بارگیری را انجام می دهد و بنادر خارجی بین خودشان در رقابت برای ارائه بیشترین راندمان و کمترین اقامت بندری برای کشتی ها هستند.

رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته افزود: متاسفانه در بنادر ایران راندمان بسیار ضعیف است و همین مساله باعثشده در عمل مدت اقامت کشتی ها بسیار بالاتر از معمول باشد و هزینه کشتی ها هم بیشتر شود.

کشاورز با اشاره به هزینه یک روز اقامت کشتی در بندرعباس گفت: در سال ۹۳ این هزینه حدود ۳۶ هزار دلار و برای سال ۹۲ حدود ۳۲ هزار دلار بوده است در صورتیکه همین هزینه در تایوان ۹ هزار دلار، مالزی ۱۰ هزار دلار، جبل علی ۱۱ هزار دلار، هنگ کنگ ۱۲ هزار دلار، سنگاپور ۱۸ هزار دلار و شانگهای ۲۸ هزار دلار است. لازم به ذکر است در عمل به دلیل اقامت طولانی مدت کشتی در بندرعباس هزینه پرداختی برای هر کشتی بیش از ۵۰ هزار دلار می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز