خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل سازمان بنادر:

بخش خصوصی در بنادر ۹۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۱۱۵

بخش خصوصی در ۱۰ سال گذشته ۲۵۰۰ میلیارد تومان در بنادر کشور سرمایه‌گذاری کرده است.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی از سرمایه‌گذاری ۹۵۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی طی سه ماهه امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد سعید نژاد در نشست خبری بیست و دومین همایش ارگان های دریایی کشور، ‌ اظهار کرد: در طول برگزارری این همایش تعداد زیادی شرکت های فعال در زمینه دریا حضور دارند و ۵۴ شرکت، سازمان و نهاد فعال در زمینه دریا مشارکت کرده اند.
وی با بیان این‌که همایش بیستم با هدف ایجاد هماهنگی، سیاستگذاری بخش بندری و دریایی کشور، توسعه پایدار در حوزه دریا، تدوین ارتقای جایگاه کشور، اشاعه فرهنگ دریایی و توسعه دریا محور، هماهنگی و ارائه راهکار برای تسهیل قوانین ملی برای توسعه و ایجاد زمینه برای جذب سرمایه برگزار شده است گفت: امسال این همایش توسط پژوهشکده ملی اقیانوس‌شناسی برگزار شده است.
وی با اشاره به این‌که روز دریانوردی در ایران برگزار می‌شود، تصریح کرد: ۵۰ نفر از دریانوردان برتر کشور در روز ملی دریانورد معرفی و از آنها قدردانی می‌شود.
حمید چگینی، رئیس مرکز اقیانوس شناسی و علوم جوی نیز در این نشست گفت: همایش با شعار نقش موثر مقررات در توسعه دریامحور برگزار می‌شود که ۴ پنل اصلی در این همایش داریم.
وی تصریح کرد: نقش اجرای موثر مقررات در تامین ایمنی و حفظ محیط زیست دریایی، منابع انسانی دریایی و اجرای موثر مقررات، اقتصاد حمل و نقل دریایی و نقش بنادر در توسعه دریا محور و نقش علوم و فنون دریایی در توسعه اقتصادی دریایی کشور چهار پنل همایش بیست و دوم خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: ۸۰ مقاله به دبیرخانه ارسال شده که از بین اینها ۱۶ سخنرانی در نظر گرفته شده که یکی از آنها ذخیره است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که در همایش های گذشته شعار جهانی محور اصلی بوده است، گفت: در بخش های مختلف مقررات حمل و نقل دریایی گردشگری به گونه ای تنظیم می شود که در میان ارگان های دریایی هماهنگی ایجاد شود. از سوی دیگر توجه به دریاها هم یکی از اهداف همایش‌های قبلی بوده که در قالب آن بر توسعه دریا محور تاکید شده است.
به گفته سعیدنژاد، این نتایج در قالب بیانیه ها و مقالات و قطعنامه ها منتشر و ۷۰ درصد آن محقق شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی سیاست کلی کشور بر این عقیده است که فعالیت های دولت باید کاهش یابد و فعالیت بخش خصوصی افزایش یابد. وی اظهار کرد: در سال های گذشته، سازمان سهم زیادی در جذب سرمایه گذاری های بخش خصوصی داشته است. بر اساس گزارش متن قراردادها در ده سال گذشته حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در بنادر توسط بخش خصوصی انجام شده است.
سعیدنژاد با بیان این‌که این ارزش دفتری قراردادهاست، افزود: در همین بنادر، سازمان نیز ۳۵۰۰ میلیارد تومان در بنادر سرمایه گذاری کرده است.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این بخش خصوصی در بخش دریایی سرمایه گذاری خوبی داشته اند. سیاست ما کاملا مشخص است و در بخش دریا ایجاد اسکله ها توسط دولت انجام می‌شود که البته به مفهوم ایجاد مانع برای بخش خصوصی نیست. به دلیل این‌که دولت خود را ملکف به سرمایه گذاری مستقیم کرده است اسکله ها را خودمان می‌سازیم و در پس کرانه ها تمام سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد.
وی افزود: تامین وجوه اداره شده در بخش سرمایه گذاری در دریاست. الان بخش قابل توجهی از وجوه را در بانک‌ها سپرده گذاری کرده‌ایم. همچنین در تبصره ۸ قانون بودجه امسال پیش بینی شده سازمان می‌تواند سرمایه گذاری کسانیکه را در دریا حضور دارند در بانک ها تضمین کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: مجلس اختیار خاص تضمین سرمایه گذاری‌ها را به سازمان بنادر و دریانوردی داده است.
سعیدنژاد با بیان این‌که تعداد زیادی قرارداد در دست بررسی داریم، اظهار کرد: در سه ماه گذشته ۹۵۰ میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری تنظیم شده است و پیش بینی می‌کنیم انعقاد قرارداد در امسال به ۲۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.
وی با اشاره به این‌که برخی شرکت‌های هندی برای سرمایه گذاری در بندر چابهار ابراز تمایل کرده‌اند، تاکید کرد: دولت جدید هند نیز در این رابطه تمایل خود را اعلام کرده و مذاکرات زیادی در این رابطه بین دو کشور انجام شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که در مذاکرات دو موضوع خاص را پیگیری می‌کنیم، گفت: میزان سرمایه‌گذاری و دوره آن به همراه میزان باری که به ظرفیت بندر چابهار اضافه می‌شود دو موضوعی است باید مشخص شود.
سعیدنژاد با اشاره به این‌که در بقیه موارد با طرف هندی به تفاهم رسیده‌ایم، افزود: تفاهمنامه اولیه سرمایه گذاری هند در بندر چابهار در حال آماده شدن است و فکر می‌کنم با انتخاب دولت جدید هند بحثسرمایه گذاری آنها در ایران جدی‌تر شده است.
وی با تاکید بر این‌که این مسئله در مجموع عملکرد بنادر را کاهش داد، تصریح کرد: با توجه به توافقات ژنو رایزنی ها برای بازگشت کشتیرانی های بزرگ دنیا فراهم شده است و در این رابطه به نتایج مشخصی رسیده‌ایم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: کشتیرانی هایی از کشورهای هند، چین، تایوان و کره جنوبی برای بازگشت به بنادر ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که هیچ پیمانکار منتسب به سپاه در بندر شهید رجایی نداریم، گفت: با توافق و تفاهم با تاید واتر خاورمیانه بندر شهید رجایی را ترک کردند. در حال حاضر دو شرکت پیمانکاری در بندر شهید رجایی فعال هستند که به سپاه و تاید واتر منتسب نیستند.
قرارداد این پیمانکار یکساله است که پس از آن مزایده برای تعیین پیمانکار برگزار می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ما از نظر استانداردهای عملکردی با دیگران شرایط مشابهی داریم، گفت: باید استاندارد ها و روش کار را در بنادر ارتقا دهیم و بنادر ایرانی ظرفیت ورود کالاها را دارد.
وی یادآور شد: ظرفیت جابجایی کالای بندر شهید رجایی ۱۰۰ میلیون است که ۸۰ میلیون تن آن عملیاتی شده است. برای حل مشکل کمبود تجهیزات بندر مذکور دولت اقداماتی را در دستور کار قرار داده است. رئیس جمهوری دستور اکید داده تا تجهیزات ترمینال شماره ۲ بندر شهید رجایی تامین شود و تلاش می‌کنیم تا پایان سال آینده این تجهیزات را تکمیل کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز