خبرگزاری کار ایران

درد و دل های اساتید معماری و شهرسازی با وزیر

کد خبر : ۱۳۲۴۸۸

آقای وزیر اگر صحبت از مشارکت دارید بهتر است شورای محلات قانونی شود. در واقع از شورای محلات شورای مناطق و شورای شهر به صورت سلسله وار انتخاب شود تا شوراها از گزند مسائل سیاسی درامان باشد.

ایلنا: اساتید معماری و شهرسازی در نشست صمیمی با وزیر راه و شهرسازی خواستار راه اندازی انجمن معماری توجه به مسئله آلودگی هوا، بازنگری اساسی قانون، پرهیز از کلی گویی در مسائل مهم شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اساتید حوزه معماری و شهرسازی امروز در دانشگاه تهران دیداری با وزیر راه و شهرسازی داشتند. در این میان هرکدام از اساتید با اشاره به مشکلات موجود از وزیر راه و شهرسازی خواستند تا مشکلات را حل و فصل کند.

کیفیت بخشیدن به کیفیت زندگی مردم از جمله مواردی بود که در این جلسه به آن اشاره شد. یکی از اساتید دانشگاه تهران با اشاره به دو طرفه کردن بزرگراه صدر، اظهار کرد: شهرداری تهران نسبت به توسعه شهر نگاه متفاوت دارد. دوطبقه کردن بزرگراه صدر نشان داد که کیفیت بخشیدن به زندگی چقدر اهمیت دارد.

از دیگر مواردی که در این جلسه مطرح شد بی توجهی به دانشگاهیان در حوزه شهرسازی و مسائل اصلی کشور در این حوزه بود که یکی از اساتید دانشگاه تهران گفت: متأسفانه بسیاری از این پروژه ها از طریق مناقصه واگذار می شود درحالی که باید از تخصص دانشگاهی در این حوزه بهره جست.

تغییر کاربری موضوع دیگری بود که در این جلسه به آن اشاره شد. چند نفر از اساتید در این‌باره اعلام کردند که این تغییر کاربری ها به هیچ وجه مورد تأیید نیست و باید حتما در ارائه خدمات شهری دقت نظر بیشتری داشت.

بنیادی از مرکز تحقیقات معماری و شهرسازی که در این جمع حضور داشت به مسئله حقوق شهروندی و اینکه این مبحثرا در بحثعمران و توسعه در کجا می توان متجلی کرد گفت: هم اکنون مشکلات زیادی در کشور وجود دارد اما آلودگی هوا موضوعی است که سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته است. شرکت های اتومبیل ساز با در اختیار داشتن برخی فرصت ها سلامت فرزندانمان را نشانه گرفتند حتی در بخش ساخت و سازها نیز امتیازاتی که از سوی شهرداری ها در شهرهای بزرگ تعریف شده است موجب شده تا برخی از افراد در صنعت ساخت و ساز رانت خواری کنند.

وی ادامه داد: با نگاه نظارتی می توان دست عوامل سودجو را محدود کرد و نظارت را افزایش داد. ایجاد یک نظام یکپارچه در مدیریت توسعه عمران چاره ساز است.

جاویدی نژاد از دانشگاه آزاد اسلامی نیز با طرح کردن سوالات متعددی از جمله مباحثدر مورد توجه به ارتقای محیط زیست، حریم مسکونی، آرامش روحی و روانی در شهرها اظهار کرد: آنچه که بعنوان برنامه معماری و شهرسازی شهرها در دنیا وجود داشت، در ۵۰ سال گذشته کشورمان تاحدودی اجرایی شد اما امروز پس از گذشت سالها می بینیم که از برنامه شهرسازی دنیا عقب افتاده ایم و بزرگراه صدری را می سازیم که در آن حریم مردم رعایت نمی شود.

وی ادامه داد: هنوز دیر نشده است و می توان با برنامه، شهرها را ساخت. سوال اینجاست شهرداری تهران چقدر در توسعه شهری خود طبق برنامه عمل کرده است.

حیدری دیگر استاد دانشگاه تهران نیز نسبت به مصرف انرژی و تولید گازهای گلخانه ای شهرها اشاره کرد و گفت: ۲ / ۴۸ مصرف انرژی ها مربوط به شهرهاست و ۷ / ۵۲ درصد گازهای گلخانه ای نیز از مصرف انرژی شهرها تولید می شود. این یعنی ما هم زیاد مصرف می کنیم و هم نوع مصرف‌مان اشکال دارد.

وی ادامه داد: درحالی که در دنیا اکثر کشورها به دنبال کاهش آلودگی و تولید گازهای گلخانه ای هستند، روند ما افزایشی است بهتر است فکری برای این موضوع شود.

ادیبی دیگر استاد دانشگاه تهران نیز با ابراز خرسندی از اینکه پس از ۸ سال چنین جلسه هم اندیشی مهیا شده است، از اینکه وزیر راه و شهرسازی به شعار مشارکت مردم توجه دارد گفت: بهتر است به جای کلی گویی به دنبال راهکار باشیم. از مجموع مطالعات دو هزار صفحه ای، دو صفحه نیز قابل قبول نیست که به مرحله اجرا برسد. اگر واقعا شعار مشارکت می دهیم از مردم استفاده کنیم.

در ادامه این نشست چند تن از اساتید به تشکیل انجمن معماران اشاره کردند و از وزیر خواستند تا شرایطی برای فعالیت انجمن معماران فراهم شود. البته مسئله بازنگری اساسی قوانین موضوع دیگری بود که اساتید به آن اشاره و از وزیر خواستند تا نسبت به آن تعامل بیشتری صورت گیرد.

فلامکی دیگر استاد دانشگاه تهران نیز معتقد بود با بازنگری قوانین می توانیم گام اساسی برداشت و افزود: ما چندین دهه از دنیا عقب هستیم نمونه این عقب ماندگی در این است که برای ساخت پل صدر، بودجه چند هزار میلیارد تومانی هزینه می کنیم اما حاضر نیستیم حمل و نقل عمومی را بیش از این توسعه دهیم.

وی ادامه داد: آیا در ساخت پروژه صدر از مردم سوال شد که دوست دارید حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم یا پل صدر ساخته شود. متأسفانه همچنان در نظام سنتی شهرسازی وامانده ایم.

" زبردست " دیگر استاد این جمع با اشاره به نبود طرح آمایش سرزمین در ایران گفت: اگر امروز شاهد مطرح شدن موضوع انتقال پایتخت هستیم، تنها ریشه آن نبود طرح های کاربردی از جمله طرح آمایش سرزمین است. از سویی، موضوع مهمتر این است که فرآیند تهیه، تصویب و اجرای ما یک فرآیند معیوب است و نظارت دقیقی بر عملکرد شهرداری ها صورت نمی گیرد.

" میترا حبیبی " استاد دانشگاه هنر تهران نیز که در این جمع حضور داشت، با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا یک موضوع وهم انگیز شده است، از وزیر خواست تا توسعه حمل و نقل عمومی را در دستور کار عاجل قرار دهد، گفت: ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه برای صدر داریم اما ۸۰ میلیارد تومان برای مترو هزینه نمی کنیم یادمان باشد پای سلامت مردم در میان است.

وی ادامه داد: آقای وزیر اگر صحبت از مشارکت دارید بهتر است شورای محلات قانونی شود. در واقع از شورای محلات شورای مناطق و شورای شهر به صورت سلسله وار انتخاب شود تا شوراها از گزند مسائل سیاسی درامان باشد.

حبیبی با اشاره به فروش تراکم و تغییر کاربری ها اظهار کرد: بهتر است فکری برای این موارد کنیم چرا که استثنا ها تبدیل به قاعده عادی در تغییر کاربری‌ها شده است.

" برک پور " دیگر استاد حاضر در این جمع با اشاره به مباحثشهرسازی و برنامه ریزی شهری گفت: در سال ۹۱ پس ازسال‌ها تلاش، طرح تفصیلی شهر تهران دستخوش تغییراتی می شود. اینکه به راحتی تعداد طبقات خانه‌ها را افزایش می دهند، من در تهیه سند برنامه پنج ساله شهر تهران تاحدودی حضور داشتم اما آنچه که بعنوان سند پنج ساله ارائه می شود با آنچه که تهیه شده متفاوت است.

وی ادامه داد: بسیاری از طرح های ما تهیه شده‌اند، باید مکانیزیمی طراحی شود که رفتارهای شخصی را از برنامه ها خارج سازیم. از این رو پیشنهاد می کنم مکانیزم ملی تأیید شود تا معیاری برای بسیاری از فعالیت ها در این حوزه باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز