خبرگزاری کار ایران

ناگفته‌های مدیرعامل سابق شرکت زیرساخت درباره آزادراهی که آزاد نشد؛

بلاتکلیفی آزادراه تهران - شمال ۲۰ سال دیگر تمدید شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۲۷۴

بنیاد مستضعفان نتوانست قطعات ۲و۳ و سایر قطعات پروژه را انجام دهد، از این رو با شرکت‌های خصوصی دیگری مانند کیسون وپرلیت صحبت کردیم اما این شرکت‌ها اصرار داشتند تا بنیاد از پروژه آزادراه تهران - شمال کنار نرود، این کار را انجام نمی‌دهند.

مرور نزدیک به سه دهه اخبار و گزارش‌ها پیرامون ساخت آزادراه شمال - تهران نشان می‌دهد این آزادراه هنوز آزاد نشده و این موضوع که پروژه؛ مدام از دولتی به دولت دیگر واز پیمانکاری به سازنده‌ای دیگر منتقل می‌شود، شکل طنزگونه دیگری از قانون اول نیوتن را به یاد می‌آورد که آزادراه تهران شمال تمام نمی‌شود، بلکه از دولتی به دولت دیگر منتقل می‌شود!

به گزارش خبرنگار ایلنا، ‌ وضعیت رها شده این آزاد راه همچنان در دولت یازدهم ادامه دارد لذا برای تببین و روشن شدن این موضوع گفت وگویی با صادقی(مدیرعامل سابق شرکت زیرساخت وزارت راه وشهرسازی) انجام دادیم که در زیر می‌خوانید.

* اگر دولت دهم معتقد بود بنیاد مستعفان ضعیف عمل کرده؛ چرا پروژه خیلی دیر از بنیاد گرفته شد؟

_ _ علت اینکه ما پروژه آزادراه شمال – تهران را به خاتم الانبیاء دادیم، اولا بنیاد مستضعفان نتوانست قطعات ۲و۳ و سایر قطعات پروژه را نتوانست انجام دهد، ازاین رو ما با شرکت‌های خصوصی دیگری مانند کیسون وپرلیت صحبت کردیم اما این شرکتها به دو دلیل حاضر به همکاری نشدند چون اصرارداشتند تا بنیاد از پروژه آزادراه تهران - شمال کنارنرود، این کار را انجام نمی‌دهند. زیرا از تبعات بعدی که بنیاد به آنها وارد می‌کرد، حذر داشتند. دومین دلیلشان برای عدم مشارکت در قطعات ۳ و۴ بودجه ۵هزارمیلیاردی بود که این شرکتها باید ۵۰ درصد آن را تامین می‌کردند و این احتمال را می‌دادند که نتوانند از پس این بودجه برآیند.

بنابراین قرارگاه خاتم الانبیاء بهترین گزینه برای این موضوع بود که باتوجه به اینکه با این حوزه آشنا بود و امکانات زیادی هم داشت، دولت برای سهولت و تسریع کار سهم مشارکت را از ۵۰ درصد به ۷۵ درصد رساند تا آنها بتوانند پروژه‌ها را اجرا کنند.

* گویا دولت یازدهم این مصوبه را لغو کرده است؟

_ _ باید از آنها بپرسید، که چرا این پروژه را از خاتم الانبیاء گرفته‌اند و قرار است به بنیاد بدهند.

* اگر این پروژه دوباره به بنیاد داده شود؛ چه اتفاقی خواهد افتاد؟

_ _ فکر نمی‌کنم تا ۲۰ سال دیگر این پروژه به اتمام برسد. در واقع این حرکت؛ مرگ قطعات ۲ و ۳ را به دنبال خواهد داشت. قطعات ۲ و۳ حدود ۵ هزار میلیارد تومان نیاز دارد که چون خاتم الانبیاء می‌توانست ۲۵ درصد از حجم مالی این پروژه را که نزدیک به ۲۵۰۰ میلیارد تومان است؛ بپردازد، اجازه فعالیت به آنها داده شد. درحال حاضر نیز یک چند ماهی است که مشغول به کارند.

* خاتم الانبیاء چند درصد در پروژه پیش رفته یا هزینه کرده که دولت باید بابت آن به آنها خسارت بدهد؟

_ _ هنوز چند ماه است که کار شروع شده و خاتم الانبیاء هزینه چندانی برای این پروژه نکرده است.

* چرا این پروژه ۲۷ سال طول کشیده است؟

_ _ وزارت راه و بنیاد مستضعفان؛ هر دو در طولانی شدن این پروژه مقصرند. زیرا به عنوان یک پروژه‌ی اولویت‌دار به آن نگاه نکردند. ما در دولت دهم با کار شبانه‌روزی و اختصاص اعتبار از طریق اوراق مشارکت تلاش زیادی کردیم که یکی از این قطعات آزادراه به بهره‌برداری برسد. طراحی ما به گونه‌ای بود که قطعه یک آزادراه از محل همین منابع درحال تمام شدن بود و منطقه ۲ و ۳ نیز درحال اجرایی شدن بود. متاسفانه وقتی باخبرشدیم این پروژه قرار است از خاتم‌الانبیاء گرفته شود، شوکه شدیم، زیرا به نظر می‌رسد صورت مسئله را قرار است دولت جدید پاک کند و اتمام کار را با چالش ۲۰ ساله مواجه کند.

* گفته بودید که به جز آقای احمدی نژاد کسی حریف بنیاد نبوده است؟

_ _ بله همینطور است، اما کار دوباره برعکس شده و قرار است پروژه از خاتم الانبیاء گرفته شده و به بنیاد مستضعفان داده شود.

* آیا احتمال می‌دهید پروژه دوباره به بنیاد داده شود یا به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی؟

_ _ ما گردن کلفت‌ترین شرکت‌های خصوصی همچون کیسون و پرلیت را دعوت به همکاری کردیم و تا پای قرارداد هم رفتیم، اما این شرکت‌ها از ترس بنیاد مستضعفان از ما عذرخواهی کردند و گفتند " اول دولت تکلیفش را با بنیاد مشخص کند، بعد ما مشارکت می‌کنیم " الان هم به نظر می‌رسد این واسپاری مجدد پروژه به بنیاد در جهت حمایت از بنیاد است. آقای احمدی نژاد با شجاعت، پروژه را از بنیاد گرفت و به سپاه داد. حال دوباره با تغییر دولت این پروژه از سپاه گرفته شده و به بنیاد تفویض می‌شود. از این رو ۲۰ سال دیگر باید منتظر ماند تا کسی دوباره حاضر به مشارکت در آزادراه تهران – شمال باشد، چون بنیاد کمافی‌السابق این پروژه را ناقص خواهد گذاشت.

* چرا کل کار به پیمانکار خارجی یا چینی واگذار نمی‌شود؟

_ _ پیمانکارهای ایرانی از پس کار برمی‌آیند و نیازی نیست کار به خارجی‌ها واگذار شود. اما چون بنیاد عین بختک روی این پروژه افتاده است، کسی اظهار تمایل نمی‌کند.

* نگفتید چرا این پروژه ۲۷ سال در دولت‌های مختلف طول کشید؟

_ _ طی ۸ سال دولت نهم و دهم که تلاش شبانه‌روزی برای این کار شد، هیچ دولتی جسارت آن را نداشت تا کار را از بنیاد بگیرد. از طرفی طولانی شدن پروژه ناشی از این بود که دولت‌ها تکمیل پروژه را در دستورکار خود قرار نداده بودند، درحالیکه دهها پروژه‌ها مانند پل زال – اندیمشک، پل زال - خرم آباد در کشور داشتیم که سالها پس از پروژه آزادراه شروع شدند و امروز بهره‌برداری شده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز