خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت شایان دیزل مطرح کرد :

اولویت اول ما تامین نیاز بازار داخلی است / ایجاد بسترهای لازم برای تولید قطعات وظیفه دولت است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۳۸۹۵

سیاست‌های وزارت صمت با برنامه‌هایی که برای بومی‌سازی خودروهای تجاری و سنگین در کشور دیده شده همخوانی ندارد.

 

محمد مرتضایی، مدیرعامل شرکت شایان دیزل در  گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به فعالیت‌های غرفه این شرکت در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران گفت: خوشبختانه شرکت شایان دیزل در چند سالی که به عرصه تولید خودرو پا گذاشته است روند رو به رشد خوبی داشته و ما تلاش داریم تا به یکی از قطب‌های تولید خودرو در کشور تبدیل شویم.

وی ادامه داد: همه خودروسازان با مشکلات داخلی و خارجی متعددی رو به رو هستند اما ما توانستیم با برنامه‌ریزی خاصی که انجام بدهیم، بر مشکلات خارجی واقف شویم اما متاسفانه مشکلات داخلی همچنان وجود دارد و تولیدکنندگان را آزار می‌دهد.

وی ادامه داد: خودروهای سنگین یک محصول تجاری است اما متاسفانه باید جایگاه خودروهای سنگین با خودروهای سواری متفاوت دیده شوند اما متاسفانه چنین چیزی صورت نگرفته و سیاست‌های وزارت صمت با برنامه‌هایی که برای بومی‌سازی این خودروها در کشور دیده شده همخوانی ندارد. مثلا بر اساس قوانین زیست محیطی، خودروسازان باید یعنی خودرویی بسازند که بتواند از سوخت یورو 6 استفاده کند در حالی که ما در کشور هنوز توانایی تولید سوخت یورو 6 را نداریم و فقط در برخی جایگاه‌های خاص سوخت یورو 4 عرضه می شود

مرتضایی افزود : حالا سوال مهم این است که اگر خودرویی ساخته شود که باید  سوخت یورو 6 استفاده کند و این محصول موجود نیست، چه اتفاقی برای این محصول می‌افتد؟ پاسخ آن روشن است و ما مجبور هستیم برای استفاده از سوخت موجود، کاتالیست‌ها را از  خودرو قطع کنیمو در نتیجه شاهد الودگی زیست محیطی خواهیم بود .

وی ادامه داد: مشکل دیگر نبود لاستیک مناسب برای خودروهای سنگین است. امروز فقط یک شرکت لاستیک‌های قابل استفاده در خودروهای سنگین را تولید می‌کند که آن نیز از کیفیت لازم برخوردار نیست و ما شاهد اعتراض رانندگان هستیم و یا در بحث صنعت باتری، تولید آن فقط در اختیار چند شرکت است که ما مجبوریم از آنها استفاده کنیم.

مرتضایی با اشاره به اینکه ایجاد بسترهای لازم برای تولید قطعات و لوازم مورد نیاز خودروهای سنگین بر عهده دولت است، گفت: مثلا خودروهای جدید پیشرفته که ما تولید می‌کنیم باید خط‌ خوان جاده‌ای داشته باشند. لازمه استفاده از این سیستم این است که جاده‌های ما همه خط‌ کشی کاملا درستی داشته باشند اما در عمل اینگونه نیست و بسترهای مناسب برای تولید ماشین‌های سنگین پیشرفته جاده‌ای در کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه تمدید برخی مجوزها در وزارت صمت مدتها طول می‌کشد، افزود: وقتی تمدید مجوز زمانبر می‌شود محصول را نمی‌توانیم سر موعد تولید و ارائه کنیم و این مسئله نه تنها باعث می‌شود مشکلات دیگری همچون تورم به وجود بیاید بلکه باعث می‌شود تولیدکننده همیشه نگران باشد و نارضایتی مشتری به وجود بیاید.

مرتضایی با اشاره به اینکه باید قوانینی که برای خودروهای سواری تدوین می‌شود با خودروهای سنگین متفاوت باشد، گفت: باید بحث واردات خودرو بر اساس نیاز بازار باشد بر اساس تجربه من واردات خودروهای سبک می‌تواند صورت بپذیرد اما قطعا باید واردات خودروهای سنگین از پایان سال 1401 متوقف شود زیرا در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، تولیدکنندگان داخلی توانایی تولید خودروهای سنگین را نداشتند و دولت اجازه واردات خودروهای سنگین را صادر کرد اما متاسفانه این مسئله با مشکلات زیادی مواجه بود؛ اول اینکه اغلب خودروها خدمات پس از فروش مناسبی نداشتند. دوم آنکه خودروهایی که عمر آنها زیر 3 سال است با سوخت یورو 6 کار می‌کنند و ما در داخل کشور سوخت یورو 6 نداریم و در نتیجه مجبور هستند کاتالیست‌ها را قطع کنند و ما شاهد آلودگی‌های زیاد خواهیم بود.

وی ادامه داد: از سال 1400 تولید خودروهای تجاری در کشور توسط بخش خصوصی به صورت جدی آغاز شده و من به شما قول می‌دهم که از ابتدای سال 1402 با همکاری بخش خصوصی و دولتی تولید خودروهای تجاری به حد قابل قبولی خواهد رسید و نیاز بازار را تامین خواهیم کرد و اگر روند واردات ادامه داشته باشد قطعا تولیدکنندگان داخلی ورشکست خواهند شد.

مرتضایی با اشاره به اینکه ما به صادرات محصولات خود فکر کرده‌ایم، گفت: در حال حاضر تمرکز ما بر روی بازار داخلی است و زمانی صادرات را به صورت گسترده شروع خواهیم کرد که بتوانیم نیاز بازار داخلی را رفع کنیم و با توجه به منویات مقام معظم رهبری، اولویت ما این است که بتوانیم محصولات داخلی را با کیفیت بالا و قیمت پایین تولید و عرضه کنیم و در آینده‌ای نزدیک بعد از تامین نیاز داخلی قطعا صادرات گسترده به کشورهای دیگر فکر کرده و برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

وی با اشاره به کلنگ‌زنی فاز جدید کارخانه تولیدات شایان دیزل در منطقه ویژه اقتصادی شیراز  با حضور سعید محمد، رئیس دبیرخانه مناطق آزاد گفت: هم اکنون مسطح‌سازی خط تولید آغاز شده و امیدواریم تا پایان سال 1401 بتوانیم فاز جدید تولیدات را آغاز کنیم و همه عزم خود را جزم کردیم تا تبدیل به قطب صنعتی تولید خودروهای تجاری در جنوب کشویم بشویم.

مرتضایی با اشاره به اینکه در نمایشگاه خودرو، بازدیدکنندگان می‌توانند سوار خودروهای شایان دیزل شوند، گفت: شرایطی را ایجاد کردیم تا همه خانواده‌ها و افراد بتوانند با خودروهای ما از نزدیک آشنا شوند و قابلیت‌های آن را از نزدیک لمس کنند زیرا ما به کیفیت محصولات خود کاملا اطمینان داریم.

اولویت اول ما تامین نیاز بازار داخلی است / ایجاد بسترهای لازم برای تولید قطعات وظیفه دولت است

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز