خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا:

زیر بار قراردادی که به نفع نظام نیست، نمی‌رویم / دیدارمان سر پل صراط

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۶۸۸

موضوع واگذاری مهاب قدس هیچ ارتباطی به وزارت راه و شهرسازی ندارد / آقای ثروتی سر پل صراط همدیگر را می‌بینیم / عده‌ای در این قرارداد که به سه برابر قیمت منعقد شده منافعی دارند و فشارهای سیاسی بر روی وزارت راه و شهرسازی برای قبول این قرارداد وارد کرده‌اند.

معاون وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه قرارداد پروژه راه آهن بجنورد مشهد بیش از ۵۰ مورد مشکل حقوقی و قراردادی دارد، گفت: قراردادی را که با ۵۷۰ میلیون یورو می‌توان ساخت آقایان قرارداد ۹۶۰ میلیون یورویی برایش بسته‌اند.

علی نورزاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به اظهارات ثروتی نماینده مجلس گفت: موضوع واگذاری مهاب قدس هیچ ارتباطی به وزارت راه و شهرسازی ندارد.

وی با بیان اینکه قرار داد پروژه راه آهن گرگان بجنورد مشهد اشکالات فنی و حقوقی بسیاری دارد، گفت: این قرارداد با شرکت چینی ساینا هیدرو برای ساخت ۳۰۰ کیلومتر منعقد شده است در حالی که طول پروژه راه آهن گرگان بجنورد مشهد ۵۷۰ کیلومتر است و این اولین نکته مبهم قرارداد محسوب می‌شود.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به سایر مشکلات قرارداد گفت: مبلغ این قرارداد درحالی در سال ۹۱ به مبلغ ۹۶۰ میلیون یورو منعقد شده است که با برآورد امروز وزارت راه و شهرسازی برای ساخت تمام مراحل این پروژه مبلغ ساخت ۵۷۰ میلیون یورو است و نه این مبلغی که آقایان در سال ۹۱ به امضا رسانده‌اند.

وی تاکید کرد: با آنالیز دقیق وزارت راه وشهرسازی مبلغ ۵۷۰ میلیون یورو برای ۵۷۰ کیلومتر یعنی تمام مسیر پروژه برآورد شده است و نه فقط ۳۰۰ کیلومتر از پروژه.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این قرارداد از نظر وزارت راه و شهرسازی به نفع جمهوری اسلامی ایران نیست، گفت: به همراه وزیر راه و شهرسازی و آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به بررسی این قرارداد پرداختیم و بیش از ۵۰ مورد نقص و اختلاف قراردادی که در این قرارداد منعقد شده در دولت قبل وجود دارد را بررسی کردیم آقای لاریجانی هم خطاب به آقای ثروتی که نمی‌دانیم دنبال چه موضوعی هستند گفتند این قرارداد به نفع نظام جمهوری اسلامی ایران نیست و در این باره از وزارت راه و شهرسازی دفاع می‌کنیم.

وی درباره اظهارات ثروتی نماینده مجلس گفت: واگذاری مهاب قدس هیچ ارتباطی به وزارت راه و شهرسازی ندارند و اظهارات آقای ثروتی درست نیست و ایشان را حلال نمی‌کنم. آقای ثروتی آن دنیا سر پل صراط همدیگر را می‌بینیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با اشاره به اصلاح قرارداد پروژه راه آهن گرگان بجنورد مشهد گفت: چندی پیش با آستان قدس و شرکت چینی ساینا هیدرو مذاکراتی را در راستای اصلاح قرارداد انجام داده‌ایم که ساینا هیدرو هم این اصلاحات را پذیرفته و قبول دارد که این قرارداد به نفع جمهوری اسلامی ایران نیست چرا که این قرارداد عین کلاه برداری است.

وی ادامه داد: همه می‌دانند که قرارداد به دو و یا سه برابر قیمت بسته شده است و وزارت راه و شهرسازی هم زیر بار این قرارداد نخواهد رفت.

نورزاد در پاسخ به گفته‌های ثروتی مبنی براینکه اگر قرارداد اصلاح و به روز شود هزینه ساخت به دو برابر افزایش می‌یابد و در این صورت به روز شدن قرار داد به نفع کشورمان نیست، گفت: تاکید می‌کنم این قرارداد در صورت اصلاح با احتساب قیمت امروز سال ۹۳ به نصف کاهش پیدا می‌کند البته عده‌ای در این قرارداد که به سه برابر قیمت منعقد شده منافعی دارند و فشارهای سیاسی بر روی وزارت راه و شهرسازی برای قبول این قرارداد وارد کرده‌اند که وزارت راه زیر بار این فشارهای سیاسی هم نمی‌رود از سوی دیگر این قرارداد به صورت ریالی نوشته نشده است که نوسانات ارز بخواهد روی آن تاثیر بگذارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اصلا این ۹۶۰ میلیون یورویی که برای ساخت ۳۰۰ کیلومتر راه آهن به امضا رسیده هیچ مبنایی ندارد و بار‌ها از آقایان پرسیده‌ایم این ۹۶۰ میلیون یورو را بر چه مبنایی قیمت گذاری کرده‌اید.

نورزاد با بیان اینکه قرارداد توسط شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل ونقل در دولت دهم و مهاب قدس تنظیم شده است، گفت: خود مدیر عامل شرکت مهاب قدس معتقد است این قرارداد مشکل حقوقی و فنی دارد و باید اصلاح شود ارگانهای نظارتی هم بار‌ها به وزارت راه و شهرسازی نامه ارسال کردند مبنی براینکه این قرارداد با چنین اشکالاتی نباید به اجرا برسد و ما تمام این مدارک و اسناد را به آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی داده‌ایم.

وی گفت: وزارت راه حاضر است هر زمانی که شرکت ساینا هیدرو و آستان قدس آمادگی دارند قرارداد را اصلاح کند.

وی با اشاره به توان داخلی برای ساخت این مسیر گفت: قطعا در این شرایط با شرکتهای معتبرتری می‌توانیم برای ساخت و تامین مالی پروژه به مذاکراه بپردازیم و شرکتهای داخلی هم توان ساخت این مسیر را دارند و قرارگاه خاتم الانبیاء هم به طور رسمی برای ساخت این پروژه اعلام آمادگی کرده است.

وی درباره حضور شرکت ساینا هیدرو در این پروژه گفت: چینی‌ها از اول هم قرار نبود نقشی در ساخت داشته باشند و تنها تامین مالی پروژه را برعهده داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز