خبرگزاری کار ایران

هیأت وزیران مصوب کرد

جزئیات سهمیه نفت گاز ناوگان حمل و نقل بار و مسافر / سوخت بر اساس میزان پیماش هر وسیله نقلیه

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۶۶۵

سوخت خودروهای کامیون، کامیونت، اتوبوس، مینی بوس های حمل بار و مسافر درون شهری با سوخت مصرفی نفت گاز بر اساس اطلاعات سامانه موقعیت یاب جغرافیایی(GPS) و اسناد جابه‌جایی کالا و مسافر میزان پیماش هر وسیله نقلیه را در دوره زمانی مشخص، محاسبه و تعیین می شود

هیأت وزیران مصوب کرد: سوخت خودروهای کامیون، کامیونت، اتوبوس، مینی بوس های حمل بار و مسافر درون شهری با سوخت مصرفی نفت گاز بر اساس اطلاعات سامانه موقعیت یاب جغرافیایی(GPS) و اسناد جابه‌جایی کالا و مسافر میزان پیماش هر وسیله نقلیه را در دوره زمانی مشخص، محاسبه و تعیین می شود.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، مصوبه هیأت وزیران توسط معاون اول رئیس جمهور که ۱۴/۱۱ / ۹۳ به وزارتخانه‌های نفت، راه و شهرسازی و وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ابلاغ شده است.

جزئیات این مصوبه به شرح زیر است:

هیأت وزیران در جلسه ۵/۱۱ / ۱۳۹۳ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های نفت و راه و شهرسازی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور روان سازی تأمین سوخت مورد نیاز ناوگان حمل و نقل بار و مسافر تصویب کرد:

۱ - خودروهای مشمول این تصویب نامه عبارت است از کامیون، کامیونت، اتوبوس، مینی بوس های حمل بار و مسافر درون شهری با سوخت مصرفی نفت گاز.

۲ - در این تصویب نامه منظور از سامانه جامعه پیمایش، سامانه ای است که بر اساس اطلاعات سامانه موقعیت یاب جغرافیایی(GPS) و اسناد جابجایی کالا و مسافر میزان پیماش هر وسیله نقلیه را در دوره زمانی مشخص، محاسبه و تعیین می کند.

۳ - وزارت راه و شهرسازی(سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای) و وزارت کشور(سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور) مکلفند حسب مورد و به ترتیب در بیرون و درون شهرها تا پایان نیمه اول سال ۱۳۹۵ نسبت به تجهیز کلیه خودروهای مشمول به سامانه جامع پیمایش اقدام نمایند.


۴ - میزان مصرف سوخت خودروهای مشمول این تصویب نامه در(۱۰۰) کیلومتر(با بار و بدون بار) متناسب با نوع، ظرفیت، تعداد محور و سال ساخت خودرو تعیین خواهد شد.


کارگروه موضوع بند(۶) میزان مصرف سوخت هر دسته از وسایل نقلیه را جهت تأیید و تصویب به وزیر نفت پیشنهاد می دهد.
تبصره - حداکثر سن قابل پذیرش خودرو برای تعیین میزان مصرف آن، بر اساس سن فرسودگی موضوع تصویب نامه شماره ۹۲۳۰۸ / ت ۴۰۵۸۷ ه مورخ ۷/۶ / ۱۳۸۷ و اصلاحیه های بعدی آن می باشد.

۵ - تحویل سوخت به هر خودروی مشمول تابع مقدار پیمایش آن است. شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، مکلف است بر اساس مقادیر پیمایش اعلام شده به تفکیک هر وسیله نقلیه، میزان سوخت مربوط را در مقاطع زمانی قابل تعریف، محاسبه و در کارت سوخت خودرو ثبت نماید.

مبنای محاسبات شرکت ملی پخش فرآورده هایی نفتی ایران، اطلاعات دریافتی از سامانه جامع پیمایش می باشد.


تبصره – از ابتدای اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ تا زمان آماده سازی کامل سامانه جامع پیمایش، وزارت نفت مکلف است تمهیدات لازم را جهت توزیع نفت گاز برای بخش حمل و نقل برون شهری با استفاده از داده های موجود در سامانه بارنامه صورت وضعیت(سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای) به عمل آورد. با اجرای این مرحله، سهمیه سوخت حمل و نقل عمومی درون شهری نیز به تناسب توسط کارگروه موضوع بند(۶) تعدیل خواهد شد.

۶ - کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه های نفت‌(شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران – رییس کارگروه)، راه و شهرسازی(سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای) و کشور(سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور) و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، مسئولیت تعیین میزان مصرف سوخت، پایش و نظارت بر اجرای این تصویب نامه را به عهده دارد.

۷ - وزارت نفت(شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران) مکلف است از ابتدای مهرماه ۱۳۹۵ برای خودروهای برون و درون شهری، بر مبنای پیمایش ثبت شده به وسیله سامانه جامع پیمایش، سوخت مورد نیاز خودروهای مشمول این تصویب نامه را توزیع نماید.

۸ - هفتاد و پنج درصد(۷۵%) از منابع مورد نیاز برای سامانه موقعیت یاب جغرافیایی(GPS) برای پرداخت به مالکان خودروهای مشمول، ‌ به پیشنهاد وزارت نفت از محل بند(ق) تبصره(۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور تأمین خواهد شد.

۹ - وزارتخانه های نفت، راه و شهرسازی(سازمان بنادر و دریانوردی) و کشور مکلفند در مورد شناورهای باری، مسافری و صیادی ترتیبات مناسب برای تحویل سوخت به این شناورها را به نحوی که تحویل سوخت به شناورها نیز بر پایه پیمایش آنان صورت گیرد، تا پایان سال ۱۳۹۴ طراحی و اجرا کنند.

تبصره ۱ - در کارگروه موضوع بند(۶)، نماینده وزارت راه و شهرسازی برای تعیین میزان مصرف سوخت شناورها و پایش و نظارت بر اجرای این بند، سازمان بنادر و دریانوردی خواهد بود.

تبصره ۲ - در اجرای این بند، گمرک جمهوری اسلامی ایران و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(گارد ساحلی) موظف به همکاری با وزارتخانه های نفت، ‌ راه و شهرسازی و کشور می باشند.

۱۰ - وزارتخانه های راه و شهرسازی و کشور(حسب مورد) مکلفند به منظور تحقق بندهای(۵) و(۹)، ‌کلیه تمهیدات و نظارت های لازم جهت ثبت، صحت و اعتبارسنجی، امنیت و ارسال اطلاعات برای وزارت نفت را به عمل آورند.

۱۱ - در اجرای این تصویب نامه، پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی موظف به همکاری با وزارت راه و شهرسازی و کشور می باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز