خبرگزاری کار ایران

عباس آخوندی:

با شعار و سخنرانی نمی‌توان مشکلات اقتصادی کشور را حل کرد

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۰۷۴

در حالی که رشد اقتصادی کشورمان در طول چند سال اخیر هیچ گاه از ۴ درصد بالاتر نرفته تمام برنامه‌های اقتصادی کشورمان بر مبنای رشد اقتصادی حداقل ۴ تا ۸ درصدی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس آخوندی با بیان اینکه در چهار دهه اخیر رشد اقتصادی کشور همواره منفی یا به صورت میانگین ۲ تا ۴ درصد بوده، گفت: در حالی که رشد اقتصادی کشورمان در طول چند سال اخیر هیچ گاه از ۴ درصد بالاتر نرفته تمام برنامه‌های اقتصادی کشورمان بر مبنای رشد اقتصادی حداقل ۴ تا ۸ درصدی است.

وی ادامه داد: اگر سرمایه‌گذاری در ایران ۱۲ درصد رشد پیدا کند باز هم امکان دستیابی به رشد اقتصادی ۷ درصدی وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر تاثیر افزایش بهره‌وری مجموعه عوامل اقتصادی در نرخ رشد اقتصادی کشور، گفت: افزایش رشد سرمایه‌گذاری در نرخ اقتصادی عامل تعیین‌کننده نیست و رشد سرمایه گذاری به رشد تولید رهنمون می‌شود و شرایط حال حاضر کشورمان سخت‌تر از آن است که با روش‌های ساده سرمایه‌گذاری ‌های مادی به رشد اقتصادی در خور دست یابیم.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین مساله حال حاضر کشورمان مساله بهره‌وری است، گفت: بهره‌وری را باید در دو بحثاقتصاد خرد و کلان ارزیابی کنیم.

آخوندی ادامه داد: بحثخرد به اقتصاد خرد و اقتصاد بنگاه‌ها و مساله رقابت بین بنگاه‌ها می‌پردازد. اما در بحثکلان به محیط های کسب و کار، رقابت و بهره وری تولید و عوامل انسانی و فضای رقابتی اقتصاد ایران باید توجه کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: متاسفانه ما وارثدوره‌ای هستیم که ارزش اندیشه و علم در کشور بسیار کاهش یافته است و مسائل پیچیده به قدری به مسائل پیش‌ پا افتاده تبدیل شده که گمان می‌کنیم با سخنرانی و شعار می‌توانیم مسائل را حل کنیم.

آخوندی با بیان اینکه متاسفانه با انباشت عادات غلط مواجهیم گفت: ساده‌انگاری‌های بیش از حد مشکلات بسیاری برای اقتصاد کشورمان به وجود آورده است.

وی ادامه داد: وقتی اقتصاددان‌های کشورمان معتقدند رشد سرمایه‌گذاری اگر با ۱۲ درصد افزایش یابد که اصلا چنین منابعی را در اختیار نداریم رشد اقتصادی بیش از ۳ درصد افزایش نمی‌یابد این بدین معناست که نباید با مشکلات اقتصادی ساده‌انگارانه برخورد کرد.

وزیر راه و شهرسازی چرخه فرایند کار و نیروی انسانی در کشورمان باید مورد بازبینی قرار بگیرد، گفت: یک اندیشه‌ای تحت عنوان خصوصی سازی در ایران شکل گرفت که نتیجه آن واگذاری بنگاه‌‌های دولتی بدون ارزیابی بازار و محیط رقابتی بود.
وی با بیان اینکه در پروسه واگذاری‌ها تنها انحصارات واگذار شد ادامه داد: انحصارات طبیعی و غیرطبیعی بدون ساماندهی بازار باعثشد صد میلیارد دلار در جریان خصوصی‌سازی از سرمایه در کنترل دولت خارج شود.

وی ادامه داد: صنعت خصوصی‌سازی از ده سال گذشته در کشورمان آغاز شد اما در مورد خصوصی سازی در صنعت ریلی هیچ رشدی حاصل نشد و هنوز هم از اصطحلاک سرمایه‌های اولیه استفاده می‌کنیم.

آخوندی تاکید کرد: صنعت ریلی به نهادهای عمومی واگذار شد که رشد سرمایه‌گذاری همزمان با خصوصی‌سازی صورت نگرفت و در حال حاضر شاهد خوردن اصل سرمایه از صنعت ریلی هستیم و رشدی در این صنعت حاصل نشده است.

وی ادامه داد: خصوصی‌سازی در صنعت هوانوردی هم باعثرشد این صنعت نشد باید ببینیم ارزش همه هواپیماهای ایران معادل چند هواپیمای مدرن و به روز است.

وی ادامه داد: معتقدم خصوصی سازی امری بسیار ضروری و پسندیده است.

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه نکته بسیار مهم بحثفرایندها، ریسک و عدم قطعیت است، گفت: با شناخت دقیق فرایندها می‌توان ریسک احتمالی را هم کنترل کرد.

وی با بیان اینکه افزایش تولید منجر به رفاه ملی می‌شود ادامه داد: بحثبهره وری، شایسته سالاری وقدرت جذب قابلیت های انسانی در سازمان ها و اطمینان دادن به نیروی انسانی و اینکه افراد بدون ارتباط می‌توانند سلسله مراتب رشد را طی کنند باید در اولویت قرار بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر رشد سرمایه‌گذاری به ۱۲ درصد هم برسد نمی‌توان انتظار افزایش رشد اقتصادی به ۷ درصد را داشته باشیم، گفت: با شعار وسخنرانی نمی‌توان مشکلات اقتصادی کشور را حل کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز