خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

دولت جدید میراث‌دار مسکن مهر است / در بیابان بدون امکانات خانه ساخته‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۳۹۸

در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار تنها در یک اتاق زندگی می‌کنند / شهر تهران مانند سیبی است که از درون پوسیده شده و هر چقدر هم که این سیب بزرگ تر می‌شود پرسیدگی و پوکی آن بیشتر می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با تشریح سیاست‌های مسکن در دولت یازدهم از ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور خبر داد و گفت: با توجه به سهم یک سومی مسکن از بودجه خانوار تمام تلاش مان در راستای توانمندکردن طرف تقاضاست ودر این راستا تنها در تهران ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در مرکز شهر ساخته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در چهاردهمین همایش سیاست های توسعه مسکن در ایران به ارتباط گره خورده مسکن با سیاست اشاره کرده و گفت: متاسفانه بخش‌های مختلف مسکن به شکل گسترده‌ای با حوزه سیاست گره خورده که این ارتباط گسترده باعثشده بخش عمده‌ای از اندیشمندان حوزه مسکن را از دست بدهیم.

وی با اشاره به کاهش استقبال از چنین همایش‌هایی گفت: جای تاسف دارد که همایش‌هایی با این موضوع به دلیل یک نوع دلمردگی که در این حوزه وجود دارد با استقبال زیادی مواجه نمی‌شود و این نشان می‌دهد که جامعه علمی اعتمادش را به نظام سیاست‌گذاری که مدت‌هاست جامعه علمی را کنار گذاشته، از دست داده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موضوع اصلی در حوزه مسکن این است که شهرها باید قابلیت زندگی داشته باشند گفت: قابلیت جابجایی در شهرها نکته بسیار مهمی است اما متاسفانه در حال حاضر در شهری مثل تهران جابجایی از یک نقطه به نقطه دیگر بیش از دو ساعت طول می‌کشد که این کیفیت زندگی شهری را کاهش می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سهم مسکن در بخش‌های مختلف تاکیدکرد: بخش مسکن بخشی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت چرا که مسکن سهم ۳۰ درصدی در تشکیل سرمایه‌ ثابت، سهم ۱۲ درصدی از اشتغال، سهم ۲۵ درصدی از تسهیلات بانکی و سهم ۲۰ الی ۳۰ درصدی در گردش نقدینگی دارد.

آخوندی ادامه داد: حال نکته مهم این است که تمام بخش‌‌های مربوط به مسکن کاملا به بخش خصوصی وابسته است و تنها با دخالت دولت، سهم دولت از بخش مسکن چیزی حدود نیم تا ۳ درصد است. بنابراین مداخله بی‌جای دولت می‌تواند تبعات بسیار خطرناکی داشته باشد. کما اینکه چنین دخالتی در دولت دهم هم اقتصاد کلان و حوزه مسکن کشورمان را با مشکلات بسیار جدی رو به رو کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سهم یک سومی مسکن در بودجه خانوار تاکید کرد: مسکن بزرگترین اتفاق زندگی خانواده‌های شهری است.

وی ادامه داد: از جهت بهره‌وری یک واحد افزایش افزوده در بخش ساختمان و مسکن تولید ناخالص داخلی را ۲.۱ واحد افزایش می‌دهد همچنین ۶۹.۴ متر مربع ساخت مسکن، برای یک نفر شغل مستقیم و ۷ دهم نفر شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: از سال ۷۵ تا ۹۰ یعنی در یک دوره ۱۵ ساله جمعیت کشورمان از ۶۰ میلیون به ۷۵ میلیون نفر رسید که در این دوره رشد جمعیت داشتیم اما نکته بسیار مهم این است که رشد جمعیت با رشد خانوار همسو است یا خیر؟

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نکته بسیار مهم این است که سیاست‌های مسکن با توجه به نرخ رشد خانوار تعیین می‌شود و نه نرخ رشد جمعیت.

آخوندی تاکید کرد: نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است نحوه توزیع ساخت مسکن در کشور است. در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار تنها در یک اتاق زندگی می‌کنند حال باید دید که سیاست‌های دولت گذشته که بیشترین مداخله را در تاریخ حوزه ایران در حوزه مسکن داشته چقدر توانست این رقم را کاهش دهد. طبق آمار سال ۹۲، تعداد خانوارهای شهری در حال حاضر ۱۶.۲ میلیون خانوار است و ۱۵.۵ میلیون واحد مسکونی در مناطق شهری داریم که این نشان دهنده کمبود ۶۴۵ هزار واحد مسکن در نقاط شهری است و در جمع می‌توان گفت: در حال حاضر به یک میلیون و ۶۵ هزار واحد مسکن نیاز داریم.

آخوندی با اشاره به برنامه‌ریزی درازمدت در بخش مسکن تاکید کرد: چیزی که بسیار مهم است نظام برنامه‌ریزی مسکن برای دراز مدت است و قطعا نمی‌توان برای بخش مسکن در کوتاه مدت برنامه‌ریزی کرد و هر کسی که چنین ادعایی داشته باشد نتیجه همان هرج و مرج به وجود آمده در دولت قبل می‌شود.

وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: شعارهای سیاسی در حوزه مسکن می‌تواند بسیار خطرناک باشد و باعثپدید آمدن مشکلات بسیار جدی در این حوزه شود.

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به منابع تقاضا در دوره ۱۲ ساله گفت: در دوره ۱۲ ساله آینده سه منبع تقاضا در حوزه مسکن به وجود می آید. خانوار جدید که طبق پیش‌بینی ها تعداد آن ۶ میلیون خانوار است دومین منبع تقاضا کمبود مسکن موجود و سومین تقاضا تامین مسکن برای بافت‌های فرسوده است که نیاز به نوسازی دارند. بنابراین در مجموع در ۱۲ سال آینده به تامین ۱۲ میلیون واحد مسکونی نیاز داریم که میانگین تقاضا سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی است.

وی ادامه داد: از این یک میلیون واحد مسکونی مورد نیاز در سال، ۸۰۰ هزار واحد به حوزه شهری و ۲۰۰ هزار واحد به حوزه روستایی اختصاص دارد.

آخوندی با اشاره به مهمترین سیاست‌های توسعه مسکن در دولت یازدهم گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد جمعیت کشور متعلق به حوزه شهری است و باید بیاندیشیم این جمعیت را چگونه توزیع کنیم؟ این در حالی است که ۵۰ درصد جمعیت شهری کشورمان تنها در ۱۰ کلان شهر تمرکز یافته‌اند و ۵۰ درصد باقی در بیش از هزار شهر دیگر ایران زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین در حالی که سواحل شمالی کشورمان از شدت جمعیت به انواع مشکلات زیست محیطی دچار شده است در سواحل جنوبی با کمبود جمعیت مواجه هستیم. جایی که تمام ثروت کشورمان در آن نهفته است تقریبا خالی از سکنه شده است.
آخوندی تاکید کرد: در بخش شهری دچار هرج و مرج وحشتناکی هستیم که باید پیامدهای این هرج و مرج سیاست های شهری را تحمل کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه نظام پس‌انداز در تامین مسکن از بین رفته است و شعارهایی که در مسکن مهر داده شد اقتصاد کلان کشورمان را با مشکل زیادی مواجه کرد.

وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: در حالی که دولت قبل شعار تمرکز زدایی می‌داد و چند کارمند را از تهران به شهرستان‌ها منتقل کرد در بیخ گوش تهران ۴۰۰ واحد مسکونی در شهر پرند و ۴۰۰ واحد مسکونی در شهر پردیس ساخت.

وی با بیان اینکه باید اقتصاد خانوار را به حوزه اقتصاد کلان گره بزنیم گفت: در دولت قبل که شعار تامین مسکن داده شده است قیمت زمین ۹ برابر و قیمت واحد مسکونی ۶ برابر افزایش داشته و در نتیجه این سیاست ها بازار به سمت سوداگری رفت.

آخوندی با اشاره به دوره رکودی که صنعت ساختمان و معاملات املاک دچار آن شده تاکید کرد: فعالان این حوزه معتقدند یک سال و نیم است که حباب بازار مسکن در حال خروج از این بازار است و هنوز هم این تخلیه حباب از این بازار ادامه دارد.

وی با اشاره به ایجاد هرج و مرج در حوزه شهری تاکیدکرد: زمانی محله نیاوران تهران محل باغات این کلان شهر بزرگ بود اکنون به یک سری قفس‌های شیک و بسیار مجلل تبدیل شده اما زندگی کیفیتی ندارد و کیفیت زندگی و امکان تحرک و جابجایی وضعیت اسفباری را دارد.

وی تاکید کرد: ظرفیت تهران برای ۷.۵ میلیون نفر جمعیت طراحی شده است این در حالی است که این جمعیت به ۸.۶ میلیون نفر رسیده است و طبق پروانه‌هایی که برای ساخت و ساز صادر شده تهران چیزی حدود ۱۱.۵ میلیون نفر جمعیت دارد.

وی با اشاره به اقداماتی که در حوزه مسکن در دولت گذشته انجام شد گفت: اینکه در بیابانی بدون امکانات جابجایی بدون زیر ساخت‌های آب و برق امکانات ورزشی و بهداشتی خانه ساخته‌اند به این معنی است که یک ملتی باید تبعات سیاست‌های هرج و مرج طلبانه را تحمل کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر جامعه شهری ایران با چند مساله مهم و بنیادی مواجه شده است یکی از این مسائل قابل سکونت بودن شهرهای ایران است. نکته دیگر پیوند حمل ونقل و زندگی شهری است. نکته دیگری که در این مسائل وجود دارد به حوزه تولید برمی‌گردد که صندوق‌های زمین و مسکن را باید به عنوان عرضه‌کننده مسکن نگاه کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصمیماتی که در هیات وزیران درباره ابزارهای نوین مالی تامین مسکن طرح شده است، اظهار کرد: در آخرین جلسه هیات وزیران تصمیمات مهمی درباره به کارگیری روش‌های نوین مالی تامین مسکن گرفته شده است و تمام سعی ما بر این است که طرف تقاضا را برای ورود به حوزه خرید مسکن توانمند کنیم.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به تامین زیرساخت‌های مسکن مهر گفت: تاکید می‌کنم دولت جدید میراث‌دار مسکن مهر است و همواره خودم را جای کسانی می گذارم که مالک یکی از واحدهای مسکن مهر هستند و با آنها همدردی می‌کنم بنابراین موضوع مسکن مهر را به صورت روزانه رسیدگی می‌کنم.

وی ادامه داد: شهر تهران مانند سیبی است که از درون پوسیده شده و هر چقدر هم که این سیب بزرگ تر می‌شود پرسیدگی و پوکی آن بیشتر می‌شود.

وزیر راه وشهرسازی در پایان سخنان خود تاکید کرد: برنامه وسیاست وزارت راه و شهرسازی ساخت ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت مرکزی است به طوری که بتوانیم تقاضای مورد نیاز در بازار را تامین وکیفیت زندگی را اف زایش دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز