خبرگزاری کار ایران

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی:

شاخص دسترسی به مسکن از ۱۲ سال به ۸ سال کاهش می‌یابد

کد خبر : ۲۳۳۳۷۵

میانگین متراژ واحدهای مسکونی از ۱۴۷ متر به ۱۱۰ متر رسیده است / ۲۱ میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند / یک سوم جمعیت شهرهای بزرگ در حاشیه شهر‌ها سکنی گزیده‌اند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تشریح چالش‌هایی که سیاست‌های مسکن را تهدید می‌کند به شاخص دسترسی مسکن اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی این است که شاخص دسترسی به مسکن را از ۱۲ سال به ۸ سال کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مظاهریان در چهاردهمین‌ همایش سیاست‌های مسکن در ایران با بیان اینکه چهار دوره رکود و رونق را پشت سر گذاشته‌ایم گفت: متاسفانه در حال حاضر زمین به کالا تبدیل شده است و این کالای سرمایه‌ای را می‌توان فقط با مالیات کنترل کرد.

وی ادامه داد: تا سال ۱۴۰۵ به ۴۵ هکتار زمین شهری نیاز داریم که رسیدن به این هدف باید بدون تغییر سیاست‌های اتخاذ شده در حوزه زمین باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات شهرسازی گفت: معتقدم اگر شهرسازی درست باشد مشکل مسکن هم حل خواهد شد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از چالش‌های موجود در سیاست‌های مسکن عدم وجود نظام تعریف شده در مسکن اجتماعی است، گفت: دولت باید مسئولیت خود را بپذیرد و با توجه به اختلافاتی که در سطح کشور‌ها و استان‌ها وجود دارد باید سیاست‌های توزیع مسکن تغییر کند.

مظاهریان ادامه داد: در حال حاضر استانی وجود دارد که ۳۰ درصد جمعیت آن به دهک‌های پایین یک، دو و سه اختصاص دارد در حالی که استان دیگر تنها ۳ درصد جمعیتش به این دهک‌ها اختصاص دارد. بنابراین باید سیاست‌های توزیع مسکن در استان‌های مختلف متفاوت باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شاخص دسترسی به مسکن تاکید کرد: در حال حاضر شاخص دسترسی به مسکن برای خانواده‌ها به ۱۲ سال رسیده است و اهداف برنامه‌ای ما این است که این رقم را به ۸ سال برسانیم.

وی با اشاره به چالش دیگر حوزه مسکن گفت: چالش دیگر در رابطه با مدیریت شهری با مسکن اجتماعی است که باید این رابطه مشخص و مبین شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حالی که جمعیت کشور ۱۲۵ درصد افزایش داشته تعداد خانوار در کشور افزایش ۷۵ درصدی مواجه شد.

مظاهریان با اشاره به تعداد خانه‌های خالی در کشورمان تصریح کرد: در حال حاضر بیش از یک میلیون خانه خالی در کشورمان وجود دارد که از این تعداد ۳۵ هزار واحد در تهران و ۴۵ هزار واحد در استان البرز و تهران وجود دارد و این نشانگر این است که بدون توجه به تقاضا ساخت و ساز انجام شده است.

معاون مسکن وساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به حضور بانک‌ها در حوزه ساخت و ساز مسکن تاکید کرد: در حال حاضر سرمایه کلانی از بانک‌ها به ساخت مسکنی اختصاص یافته که تقاضایی ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود بافت‌ فرسوده در کشور گفت: در حال حاضر ۷۷ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد همچنین ۵۶ هزار هکتار اراضی مسکونی غیررسمی در کشورمان پدید آمده که ۲۱ میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

مظاهریان افزود: همچنین یک سوم جمعیت شهرهای بزرگ در حاشیه شهر‌ها سکنی گزیده‌اند که خطرات عجیب و غریبی این افراد را تهدید می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به صنعتی سازی در حوزه مسکن گفت: متاسفانه هنوز راهی برای رشد و افزایش صنعتی سازی در ساخت و ساز‌ها باز نشده است.

وی بیان کرد: مقوله خانه یک امر بسیار مهم است و یک مقوله رضایت از زندگی است که اگر از این طریق تامین نشود از طرق دیگر زیر سوال می‌رود. وقتی خواسته یک عروس در شهرهای شمالی کشورمان داشتن آپارتمان است این نشان می‌دهد که الگوهای زندگی تغییر کرده است.

وی با اشاره به بحثمسکن حداقل تاکید کرد: در حال حاضر میزان مسکن حداقل خانوار به ۱۷ متر مربع برای هر نفر رسیده است و در پروسه سه دهه گذشته میانگین متراژ واحدهای مسکونی از ۱۴۷ متر به ۱۱۰ متر رسیده است. این در حالی است که ایران بعد از امریکا و کانادا بزرگ‌ترین کشور است.

وی تاکیدکرد: کوچک‌سازی به معنای کوچک کردن مردم نیست واگر خانه مردم کوچک شد باید خواسته‌های افراد در جای دیگری پاسخ داده شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز