خبرگزاری کار ایران

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه در گفت‌و‌گو با ایلنا:

دلالان مرز بازرگان، ‌ باعثبحران دیپلماسی اقتصادی ایران و ترکیه شدند ‌

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۵۰۷

از ۶ ماه گذشته عده‌ای دلال وابسته به شرکت‌های حمل و نقل ایراین در مرز بازرگان مبالغی را به عنوان حق واسته‌گری برای تسهیل در انجام کار‌ها از راننده کامیون‌های ترک اخذ کردند که این اقدام اولین جرقه‌های اختلافات را زد

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه با بیان اینکه دلالان ایرانی به اتفاقات اخیر در مرز بازرگان و تعطیلی این مرز دامن زدند، گفت: کامیون داران ترک زیر بار اخذ حق واسطه‌گری در مرز ایران نرفتند و در واقع خلف وعده از سوی ایرانی‌ها بود.

علی دیلمقانیان در گفت‌و‌گو با ایلنا با اشاره به آخرین توافقنامه بین ایران و ترکیه در مورد اخذ عوارضی در پایانه‌های مرزی ادامه داد: طبق آخرین توافقنامه نرخ توافقی برای اخذ عوارضی برای هر ۱۰۰ کیلومتر ۲۵ یورو بود که در حال حاضر به ۵۰ یورو رسیده است.

وی اظهار داشت: این مبلغ به صورت توافقی از رانندگان دو طرف گرفته می‌شد و هیچ مشکلی از این بابت وجود نداشت نبود اما از ۶ ماه گذشته عده‌ای دلال وابسته به شرکت‌های حمل و نقل ایراین در مرز بازرگان مبالغی را به عنوان حق واسته‌گری برای تسهیل در انجام کار‌ها از راننده کامیون‌های ترک اخذ کردند که این اقدام اولین جرقه‌های اختلافات را زد.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه گفت: این اقدام دلالان ایرانی در مرز به مقامات ترک منتقل شد و طبیعتا اتفاقی که در خاک ایران می‌افتد بر روابط دیپلماسی اقتصادی دو کشور هم تاثیر می‌گذارد و این اقدامات به پای دولت ایران تمام شد و نه عده‌ای دلالان.

دیلمقانیان با تاکید بر اینکه در واقع خلف وعده از طرف کشور ایران بوده و نه ترکیه، اظهار کرد: طرف ترک مدعی است وقتی عوارضی برای کامیون‌هایش ۵۰ یورو تمام می‌شود پس ایران هم باید آمادگی پذیرش رفتار متقابل را داشته باشد.

وی ادامه داد: مسئولان کشورمان در ایران هم این ادعا را داشتند که بنابر توافقنامه، طرف ترک نمی‌تواند این افزایش قیمت را اعمال کند، بنابراین ترکیه این شرایط را گذاشت که کامیون‌های ترک از جایگاه داران ترکیه‌ای سوخت دریافت کنند.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه با بیان اینکه کامیون‌های ترک در ایران سوخت را با قیمت فوب خلیج فارس خریداری می‌کردند یعنی برای هر لیتر ۳۵۰۰ تومان، اظهار کرد: حتی برابر مصوبه شرکت پخش و پالایش فراورده‌های نفتی سوخت به کامیون‌های ترک در حال خروج از مرز ایران که خالی می‌رفتند تا ۶ هزار تومان به ازای هر لیتر گازوئیل فروخته می‌شد که این خود جای سوال دارد.

پملپ باک سوخت، قاچاق را افزایش داد

دیلمقانیان با اشاره به افزایش قاچاق سوخت توسط مرزنشینان این منطقه تاکید کرد: پس از اقدام ایران به پلمپ باک سوخت کامیون‌های ترک قاچاق سوخت بسار افزایش یافت در حال حاضر کامیون‌های ترک با سوخت قاچاق ایران وارد مرز می‌شوند.
وی ادامه داد: پیش از این سوخت را به قیمت فوب خلیج فارس به کامیون داران ترک می‌فروختیم اما در حال حاضر که تقاضا برای سوخت افزایش یافته مرزنشینان به راحتی آن را قاچاق می‌کنند و سوخت را با قیمت بسیار کمتر از ۳۵۰۰ تومان به طرف ترک می‌فروشند.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه ادامه داد: متاسفانه این بی‌تدبیری و بی‌توجهی مسئولان ضمن اینکه بحثحمل و نقل و ترانزیت را در مرز بازرگان به شدت با مشکل مواجه کرد، بحثقاچاق سوخت را هم به شدت افزایش داد.
وی با بیان ایناینکه اختلافات دو کشور به این پیچیدگی نبود، اظهار کرد: اگر نظارتی وجود داشت و سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها سریع‌تر اقدام و موضوع را مدیریت می‌کردند و اجازه فعالیت به دلال‌ها را نمی‌دادند، این اختلاف به یک بحران دیپلماسی تبدیل نمی‌شد.

افزایش ۴۰ درصدی قیمت کالا برای مصرف کننده

دیلمقانیان تاکید کرد: چند روز است که هیچ کامیونی از مرز‌ها عبور نمی‌کند مگر اینکه بارش مواد فاسدشدنی باشد و هزینه عبور هم بسیار افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه با ادامه این روند مزیت رقابتی خود را از دست می‌دهیم، گفت: در حال حاضر ترانزیت از مرز بازرگان چیزی حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است که این افزایش قیمت دقیقا به قیمت نهایی برای مصرف کننده اضافه می‌شود.

عبور از مسیر گرجستان به صرفه نیست

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه با بیان اینکه عده‌ای نفع شخصی از این شرایط به وجود آمده دارند، ادامه داد: مسیرهای جایگزین معرفی شده که یکی از این مسیر‌ها گرجستان است اما در این این مسیر انواع سنگ اندازی‌ها و موانع برای ترانزیت کامیون‌های ایرانی وجود دارد.
وی تاکید کرد: در حمل و نقل سه فاکنور به صرفه بودن، سرعت و روند انجام تشریفات در مبادی ورودی و گمرکبسیار مهم است که مسیر گرجستان این سه فاکتور را ندارد.
دیلمقانیان با بیان اینکه با ادامه این شرایط، ایران فرصت‌های اقتصادی خود را از دست می‌دهد، ادامه داد: در حال حاضر تعداد کل کامیون‌های یخچال دار فعال در ناوگان ایران به انداز تعداد کامیون‌های یخچالدار یک شرکت در مرسین هم نمی‌رسد و تنها در بندر مرسین شرکتی فعال است که بیش از ۸۰۰ کامیون یخچالدار دارد که ایران فرصت تردد این کامیون‌ها را از دست می‌دهد.
وی ادامه داد: در حال حاضر فعالان ایرانی برای ارسال بار با کامیون ترک ۲ هزار ۵۰۰ دلار می‌پردازند این در حالی است که برای ارسال همین بار با کامیون‌های ایرانی باید ۴ هزار دلار پرداخت شود.
دیلمقانیان با بیان اینکه نیاز ما به مرز بازرگان و ایجاد ارتباطات خوب با ترکیه را کسی نمی‌تواند انکار کند، اظهار کرد: در تمامی ارتباطات بحثهزینه و فایده وجود دارد که باید ببینیم این رفتار‌ها برای ایران هزینه دارد یا فایده؟

بخش خصوصی ایرانی از طریق ترکیه تحریم‌ها را دور می‌زنند

عضو هیات رییسه بازرگان ادامه داد: بسیاری از کالاهای صادراتی به مرکز اروپا از طریق بنادر جنوبی ترکیه ترانشیپ می‌شود و در زمان تحریم بازرگانان ایرانی کالای خود را به مرسین ارسال و با پرداخت سودی به شرکت‌های ترک کالای ایرانی به نام کالای ترک وارد بازار جهانی می‌کنند که این امر‌‌ همان دور زدن تحریم‌ها است و بنابراین با این اختلافات این منافع بخش خصوصی هم به خطر می‌افتد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز