خبرگزاری کار ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛

سامانه ۱۹۵ از طریق پیامک، تلفن و ایمیل به شکایت مردم رسیدگی می کند

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۹۵۶

محمود واعظی صبح امروز در نشست خبری تحت عنوان ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد به طرحی اشاره کرد که بر اساس آن شفاف سازی حضور کاربران اینترنت و هویت بخشی به آنها اجرایی شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به راه اندازی سامانه ۱۹۵ که از طریق پیامک، تلفن و ایمیل امکان دریافت شکایت ها و رسیدگی به آنها را برای کاربران فراهم می کند، گفت: در همین حال بازرسی های وزارت ارتباطات که در بخش های مختلف فعال شده و نیز لینک مبارزه با ارتشاع و فساد که در سایت رسمی این وزارتخانه وجود دارد، باعثمی شود بسیاری از مشترکان بتوانند شکایات خود را در خصوص شرکت های این وزارتخانه و اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اعلام کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود واعظی صبح امروز در نشست خبری تحت عنوان ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد به طرحی اشاره کرد که بر اساس آن شفاف سازی حضور کاربران اینترنت و هویت بخشی به آنها اجرایی شود.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در مورد این که افراد زیر ۱۸ سال مجاز به خرید سیم کارت نیستند اظهار داشت: برای اینکه خانواده‌ها بتوانند استفاده فرزندان خود از موبایل را کنترل کنند، فعالیت جدیدی برای اپراتورها در نظر گرفتیم که سیم کارت های نوجوانان را به فروش برسانند تا دیگر شاهد استفاده نامناسب از موبایل و نیز دریافت پیامک ها بدون در نظر گرفتن شرایط سنی نباشیم.

سلامت اداری و مبارزه با فساد در وزارت ارتباطات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به همایشی که تحت عنوان ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد روز دوشنبه با حضور سران قوا برگزار می شود، به موضوع تبعیض، رانت‌خواری، فساد اداری و جعل به عنوان موضوعاتی اشاره کرد که نظام با آن مبارزه کرده و دولت یازدهم نیز برای آن برنامه‌ریزی‌های منظمی دارد.
واعظی با اشاره به تصویب و ابلاغ قانون دسترسی آزاد به اطلاعات که از سال ۸۸ مسکوت مانده بود، اجرای این قانون را ایجاد ارتباط روشن میان مردم و دولت و نیز علنی شدن تکالیف دستگاه های اجرایی عنوان کرد و گفت: اجرای دولت الکترونیک نیز می تواند یکی از گام های مهم در این زمینه باشد که وزارت ارتباطات با وجود تمام محدودیت های بودجه ای به سرعت در حال فراهم کردن زیرساخت های این طرح است و در سال ۹۴ امیدواریم این طرح در قالب شبکه ملی تعریف شود. در همین حال، رشد دو برابری دسترسی به اینترنت و راه اندازی نسل ۳ و ۴ موبایل در کشور می تواند زمینه را برای اجرای دولت الکترونیک فراهم کند.
میزان اعلام شکایت از خدمات ارتباطات در کشور

واعظی در خصوص میزان شکایات اعلام شده به این وزارتخانه گفت: روزانه به صورت میانگین حدود یک‌هزار تا ۱۲۰۰ مورد تماس تلفنی با سامانه ۱۹۵ اعلام می شود که صرفا اغلب این موارد با اطلاع رسانی به مخاطب برطرف شده و چیزی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ مورد شکایت روزانه ثبت می شود.
وی افزود: بیشتر این موارد شکایاتی است که در حوزه اینترنت، تلفن همراه و اختلالات موجود اعلام می شود و میانگین پاسخگویی به آن ۱۴ روز خواهد بود و این در حالی است که پیش از این ۲۰۰ روز زمان برای پاسخگویی به شکایات ثبت می شد.
وزیر ارتباطات تاکید کرد: اغلب مردم شکایات خود را به شرکت های ارائه دهنده خدمات و سازمان تنظیم مقررات اعلام می کنند و در صورتی که از این سازمان ها پاسخ نگیرند، به سامانه ۱۹۵ مراجعه می کنند.

نیمی از مکالمات بین الملل قاچاق می شد

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به سوالی که درباره قاچاق مکالمه پرسیده شده بود، توضیح داد: در حال حاضر بیش از ۷۰۰ شرکت آی اس پی در حال فعالیت هستند که البته اکثر این شرکت ها شرکت هایی هستند که سالم کار می کنند و ما هم ارتباط خوبی با آن ها داریم و حتی در تلاش هستیم که در پروانه های جدید آن ها را تقویت کنیم. اما به هر حال در میان این شرکت ها برخی هم به جای ارائه خدمات به مردم کار قاچاق ترافیک انجام می دهند که ما در تلاش هستیم که ابتدا از طریق خود صنف این موضوع را پیگیری کنیم و اگر این شرکت ها تغییر رویه ندادند با توجه به آن که شناسایی هم شده اند پروانه آن ها را ابطال کنیم.

واعظی گفت: در دوره ای حجم فعالیت های این شرکت ها به گونه ای بود که به اندازه ای که تماس های مجاز برقرار می شد به همان اندازه هم ترافیک قاچاق می شد اما اکنون با پیگیری‌های صورت گرفته این رقم کمتر شده و از ۵۰ – ۵۰ به ۶۵ - ۳۵ رسیده است.

اپراتورها موظف به ثبت هویت مالکان سیم کارت شدند

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه تمامی سیم کارت های موبایل باید دارای هویت باشند، گفت: تا پیش از این، تمامی اپراتورها مبادرت به فروش فله ای سیم کارت کرده بودند که در یکسال گذشته آنها را موظف کردیم مالکان این سیم کارت ها را شناسایی کنند و این رقم هم اکنون کم شده است و امیدواریم در آینده به صفر برسد. در همین حال، با آئین نامه ای که در کمیسیون تنظیم مقررات به تصویب رسیده دستورالعمل جدیدی برای استفاده نوجوانان از موبایل داریم.

وزیر ارتباطات در مورد پیامک های ناخواسته و هزینه آنها بر روی قبوض تلفن همراه نیز گفت: هیچ شرکتی حق ندارد بدون رضایت مردم اس ام اس تبلیغاتی بفرستد و مردم نیز یک ریال بابت پیامک های تبلیغاتی بدون آگاهی پرداخت نخواهند کرد، از طرفی دیگر، آئین نامه ای در دستور شورای عالی فضای مجازی است که به این وضعیت سامان دهد.

هویت‌بخشی به کاربران اینترنت

وزیر ارتباطات یکی از ابزارهای الکترونیکی برای شفافیت در این حوزه را هویت‌بخشی به استفاده از ابزارهای ارتباطی عنوان کرد و گفت: با اجرای طرحی که هم اکنون بخش فنی آن در حال انجام است، قصد داریم جلوی استفاده غیرمجاز و کلاهبرداری را در فضای اینترنت بگیریم به این ترتیب هیچ کاربری نخواهیم داشت که با هویت نامعلوم وارد فضای اینترنت شود.
واعظی در این باره توضیح داد: به این ترتیب کاربر با یک تابلو و هویت مشخص از اینترنت استفاده می‌کند و همانطور که شماره تلفن و موبایل به مشترکان هویت می بخشد، شماره اینترنت نیز می تواند به کاربری که از این فضا استفاده می کند، هویت بدهد.
وی تاکید کرد: ما در این طرح به هیچ وجه قصد ورود به حریم شخصی افراد را نداریم و تنها جلوی کلاهبرداری ها و ورود غیرمجاز در این عرصه فراهم می شود.

کاربر اینترنت بدون هویت نخواهیم داشت

وی اظهار کرد: با تلاش هایی که صورت گرفته، در آینده شرایط به گونه ای خواهد شد که در حوزه اینترنت افراد حتما پیش از ورود به فضای مجازی احراز هویت می‌شوند و کاربری با هویت نامشخص در این شبکه نخواهیم داشت.

واعظی ادامه داد: متاسفانه گاه ممکن است در حوزه جعل و سوء استفاده در فضای مجازی مشکلاتی پیش آید که با احراز هویت امکان پیگیری در برای تمام این موضوعات وجود خواهد داشت.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در پاسخ به اینکه آیا این موضوع به معنای آن خواهد بود که تمام فعالیت های افراد در فضای اینترنت رصد خواهد شد، تصریح کرد: ما به حریم خصوصی افراد کاری نخواهیم داشت. بلکه تلاش بر آن است که تمام افرادی که از اینترنت استفاده می کنند با هویت مشخص وارد این فضا شوند. ما به هیچ عنوان بیش از این نمی خواهیم و در دولتی که شعار آن حقوق شهروندی است قرار باشد ارتباط مردم رصد شود عمل خلاف این حقوق صورت گرفته است. علاوه بر این قصد داشتیم چنین کاری کنیم لزومی به اعلام آن وجود نداشت.

وی افزود: اکنون افراد وقتی که از تلفن استفاده می کنند با یک شماره مشخص این کار را می کنند که آن شماره معین و مشخص است و طرح ما این است که در فضای اینترنت نیز وضعیت به همین شکل باشد.

فروش فله‌ای سیم کارت تعطیل می شود

واعظی در خصوص سیم کارت های فعالی که گاه در بازار ارائه می شوند و برای خرید آن ها کاربر ملزم به احراز هویت نیست، توضیح داد: تمام سیم کارت های موجود در بازار لازم است هویت داشته باشند و افراد پیش از خرید آن‌ها مشخصات خود را به طور کامل وارد کنند. البته در گذشته تمام اپراتورها دردوره ای خاص شروع به فروش فله ای سیم کارت کرده اند. البته این مشکل بیشتر مربوط به سیم کارت های اعتباری این موضوع کمتر شده و در آینده این مشکل به طور کامل برطرف خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات یادآور شد: در دوره ای نیز سیم کارت ها بسیار زیاد و حتی می شد هر دکه ای بدون ارائه مشخصات و احراز هویت به راحتی سیم کارت خرید اما اکنون این روند کاهش پیدا کرده است. البته نمی خواهیم به گونه ای اقدام کنیم که مردم اذیت شوند اما با این حال جلوی این مشکل گرفته خواهد شد.

قول و قرار وزارت ارتباطات با شرکت های اینترنتی

واعظی در خصوص کم فروشی اینترنت و اختلالات موجود در این زمینه گفت: برخی شرکت‌ها کم فروشی دارند و بر این اساس جلسه ای ۲ ساعته با اپراتورهای اینترنتی با مخابرات داشته ایم و قول و قرار گذاشته ایم که ما به آنها امکانات دهیم و آنها نیز مشکلاتشان را در خصوص کم فروشی پهنای باند حل کنند که اگر این چنین نشود، به نوعی جریمه خواهند شد.
وزیر ارتباطات ادامه داد: ما وارثیک شبکه وصله پینه ای اینترنت هستیم که از سال های گذشته به ما به ارثرسیده است از این رو، باید در سه مرحله این شبکه را ترمیم کنیم به نوعی که گروهی در حال طراحی شبکه جدید هستند، همزمان گروهی اشکالات شبکه فعلی را حل می کنند و گروهی نیز این شبکه را توسعه می‌دهند، اگرچه نمی توان زمان مشخصی برای رفع اختلالات داد، اما امیدواریم با گذشت زمان این مشکلات حل شود.

احتمالا بودجه ۹۴ حداقل یک سوم کمتر از پیش بینی‌هاست

وی در خصوص بودجه ۹۴ مطرح شده بود، اظهار کرد: ‌ امسال به دلیل برخی کمبودها دولت در بودجه نتوانستیم برنامه ریزی های خود را در حوزه بودجه عملیاتی کنیم و اکنون فکر می کنم تا به حال یک سوم آنچه ما برای بودجه سال ۱۳۹۴ برنامه ریزی کرده ایم، زده شده است. البته هنوز بودجه ۱۳۹۴ برای مجلس فرستاده نشده و این مباحثدر زمان اجرایی شدن جای بحثبیشتر دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز