خبرگزاری کار ایران

با ابلاغ معاون اول رئیس جمهور

ساخت آزادراه ۶خطه کنارگذر جنوبی تهران مجوز گرفت

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۳۰۴

مجوز واگذاری ساخت آزادراه شش خطه کنارگذر جنوبی تهران صارد شد.

با ابلاغ معاون اول رئیس جمهور، دولت مجوز واگذاری ساخت آزادراه شش خطه کنارگذر جنوبی تهران حدفاصل آبیک تا چرمشهر(اتصال به آزاد راه قم - گرمسار) را به وزارت راه و شهرسازی داد.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، متن مصوبه هیأت وزیران به شرح زیر است:

۱ - وزارت راه و شهرسازی که از این پس «وزارت» نامیده می‌شود، مجاز است برای اجرای آزادراه شش خطه کنارگذر جنوبی تهران حدفاصل آبیک تا چرمشهر(اتصال به آزادراه قم گرمسار) به طول حدود(۱۵۶) کیلومتر شامل طراحی، مطالعات، آزادسازی مسیر، احداثآزادراه و تأسیسات جانبی خاص و نگهداری و بهره‌برداری از آن نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت احداث، نگهداری و بهره‌برداری از آزادراه کنارگذر جنوبی تهران که از این پس به اختصار «طرف مشارکت» نامیده می‌شود، با رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی اقدام نماید. در اجرای ماده(۱۲) آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده، این مشارکت از نوع(الف) است.

۲ - وزارت سی درصد منابع مالی لازم برای احداثآزاد راه و تأسیسات جانبی خاص آن و تملک اراضی را از محل ردیف اعتباری(۴۰۷۰۲۸۱۷) و سایر منابع مصوب مربوط، تأمین و در مدت اجراء متناسب با پیشرفت کار و طبق مفاد قرارداد به حساب مشترک طرح واریز می‌نماید. طرف مشارکت نیز تأمین هفتاد درصد منابع مالی لازم برای احداثآزاد راه و تأسیسات جانبی خاص و تملک اراضی را تعهد، تأمین و متناسب با پیشرفت کار به حساب مشترک طرح واریز می‌کند.

تبصره۱ وزارت می‌تواند همزمان با عقد قرارداد مشارکت یا پس از آن امور طراحی، انجام مطالعات و پیمانکاری اجرای آزاد راه و تأسیسات جانبی آن را با رعایت ترتیبات مقرر در ماده(۲۷) و پس از تأیید کمیسیون بند(و) ماده(۲۸) قانون برگزاری مناقصات مصوب ۱۳۸۳ به روش ترک تشریفات مناقصه به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) واگذار نماید، مشروط بر آنکه قیمت‌های پیشنهادی و ضرایب مربوط مورد تأیید وزارت قرار گیرد.

تبصره۲ سهم‌الشرکه وزارت در درجه اول صرف تأمین هزینه‌های تملک اراضی مسیر به نام دولت با نمایندگی وزارت می‌شود و باقی‌مانده آن نیز در دوران اجراء حسب نیازهای مالی طرح تخصیص یافته و به حساب مشترک طرح واریز می‌شود. طرف مشارکت نیز به تناسب سهم خود را تأمین و به حساب مشترک طرح واریز می‌کند.

۳ - پیش‌بینی اولیه دوران مشارکت معادل بیست و چهار سال مشتمل بر چهار سال دوران احداثو بیست سال دوران بهره‌برداری خواهد بود، لیکن مشارکت واقعی منوط و محدود به استهلاک کامل سرمایه و سود مورد انتظار(مصوب) است.

تبصره جداول گزارش هزینه درآمد پروژه مورد تأیید وزارت و طرف مشارکت مبنای محاسبه اولیه دوران احداثقرار می‌گیرد. هرگونه هزینه مازاد بر برآورد اولیه باید به تصویب کارفرما(وزارت راه و شهرسازی) برسد.

۴ - سود قطعی مورد انتظار سرمایه‌گذاری معادل سود سپرده‌های بلند مدت نزد بانکهای دولتی به علاوه پنج درصد می‌باشد.

تبصره چنانچه دوره احداث، بر اثر قصور یا تعلل طرف مشارکت بیش از چهار سال به طول انجامد، در دوره تأخیر نه تنها هیچ‌گونه سودی برای آورده طرف مشارکت منظور نخواهد شد بلکه نسبت به محاسبه سود برای آورده وزارت(معادل نرخ سود مصوب طرف مشارکت) اقدام و عیناً به عنوان خسارت دولت از سود طرف مشارکت کسر خواهد شد و چنانچه به دلیل تأخیرهای یاد شده و یا انصراف طرف مشارکت، پروژه متوقف گردد، از تاریخ توقف، سودی برای طرف مشارکت محاسبه نشده و وزارت مجاز است ضمن محدود نمودن قرارداد مشارکت، تکمیل پروژه را به سایر متقاضیان سرمایه‌گذاری واگذار نماید. در این صورت پروژه پس از تکمیل، ابتدا برای بازگشت اصل و سود در اختیار سرمایه‌گذار جدید قرار می‌گیرد و پس از استهلاک کامل آن، برای بهره‌برداری به سرمایه‌گذار اولیه تحویل خواهد شد.

۵ - مسئولیت نگهداری و بهره‌برداری از آزادراه و تأسیسات جانبی خاص آن در دوران مشارکت بر عهده طرف مشارکت می‌باشد و پس از آن آزادراه و تأسیسات جانبی به وزارت انتقال می‌یابد. چنانچه به دلیل دخالت دولت، تعرفه عوارض عبور کمتر از مقادیر پیش‌بینی شده در گزارش هزینه درآمد تعیین گردد، مابه‌التفاوت نرخ عوارض ضربدر ترافیک عبوری از طرف دولت با رعایت قوانین و مقررات مربوط قابل جبران خواهد بود و یا به مدت زمان بهره‌برداری اضافه خواهد شد.

تبصره مرجع تأیید هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری و همچنین استهلاک سرمایه و سود مورد انتظار طرف مشارکت، حسابرس مورد تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

۶ - بیمه، مالیات و سایر حقوق و عوارض ناشی از اجرای آزادراه، تابع قوانین و مقررات طرح‌های عمرانی است.

۷ - وزارت موظف است در قرارداد مشارکت منعقده، نحوه استیفای حقوق دولت را در صورت خودداری و یا ناتوانی طرف مشارکت در اجرای قرارداد به گونه‌ای پیش‌بینی نماید که در اجرای پروژه و تکمیل آن خللی بوجود نیاید.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور این مصوبه را در تاریخ ۱۷/۸ / ۱۳۹۳ برای اجرا به وزارتخانه های راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ابلاغ کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز