خبرگزاری کار ایران

خط آهن ایران - ترکمنستان، گلستان را به مسیر بازرگانی آسیای میانه تبدیل می کند

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۸۷۵

افتتاح خط آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان، استان گلستان را به کریدور بازرگانی و اقتصادی کشورهای آسیای میانه تبدیل می کند.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی گفت: افتتاح خط آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان، استان گلستان را به کریدور بازرگانی و اقتصادی کشورهای آسیای میانه تبدیل می کند.

به گزارش ایلنا، عیسی امامی شب گذشته در جمع کارآفرینان برتر استان گلستان اظهار کرد: با توجه به سفر رییس جمهوری و هیات دولت در روزهای آینده به گلستان، زمینه حضور روسای جمهور کشورهای ترکمنستان و قزاقستان به گلستان برای افتتاح این پروژه به خوبی فراهم شده است.

امامی در عین حال افزود: هنوز بستر لازم برای توسعه اقتصادی و صادرات محصولات و کالاهای ایرانی به خصوص تولیدات بومی گلستان به کشورهای همسایه، بازاریابی و بازرگانی حرفه ای در این استان وجود ندارد.

وی در این نشست که با حضور کوروش پرند رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور برگزار شد، از وی خواست تا مقدمات دوره های آموزشی بازاریابی حرفه ای را در این استان فراهم کنند.

این نماینده مجلس با یادآوری این که گلستان به دلیل مولد نبودن نتوانسته منابع درون استانی قوی داشته باشد، گفت: باید به استان هایی که نرخ رشد اشتغال پایین تر از میانگین کشوری است، نگاه ویژه ای داشت.

امامی با نقد طرح بنگاه های زودبازده که در دولت های نهم و دهم پیگیری و اجرا شد، گفت: زمانی که این طرح مطرح شد همه از آن استقبال کردند و گمان می رفت که با اجرای آن مشکل اشتغال در کشور حل شود اما هم تقاضا دهندگان و هم ارزیابی کنندگان این طرح با سوء برداشت ها مانع اجرای صحیح آن شدند و این طرح شکست خورد و نتیجه آن ۷۰ هزار میلیارد تومان طلب دولت و ۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی مردم شد.

نماینده مردم گرگان در مجلس با بیان این که هنوز دولت با کسانی که صاحبان پول در کشور هستند هماهنگی کامل ندارد، گفت: فضای کسب و کاری که دولت یازدهم با توازن، امید و تعادل در کشور ایجاد کرده، باید بتواند با عزم عمومی و وفاق ملی نرخ اشتغال را ارتقا دهد.

امامی خواستار مشارکت مردم، سرمایه گذاران و بانک ها برای رشد اشتغال در کشور شد و از مسوولان خواست تا در بیان نرخ رشد بیکاری استان گلستان واقع بین باشند و آمار صحیح ارایه کنند.

وی خاطر نشان کرد: آمارهای اشتغال در گلستان واقعی و به روز نیست و این مهم قدرت برنامه ‎ریزی را در سطح کلان می‎ گیرد و نمی توان به درستی مطالبات اجتماعی را پاسخگو بود.

این نماینده مجلس گفت: به نظر می رسد گزارش مربوط به افزایش اشتغال و مشارکت بانک ها در زمینه اشتغال به واقعیت نزدیک نیست زیرا هنوز سیاست های پولی و مالی مشخصی از دولت ندیده ایم و بانک ها و دولت توافق خاصی با هم نداشته اند.

نماینده مردم گرگان در مجلس، حجم سرمایه گذاری را یکی از شاخص های ارزیابی میزان اشتغال صورت گرفته در کشور دانست و گفت: متاسفانه این سرمایه گذاری در استان گلستان کمتر صورت گرفته و به علت مشکلات عدیده ای از جمله ارایه نشدن تسهیلات بانکی و همکاری با سرمایه گذاران، کسی راغب به این کار نیست.

امامی از اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان خواست تا سرمایه گذاری های موفق در این استان را اعلام کند.

وی گفت: گلستان استانی با محوریت اقتصاد کشاورزی است و همین رویکرد در زمینه جذب سرمایه گذاری در حوزه صنعت و خدمات محدودیت هایی را ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از سازمان فنی و حرفه ای خواست تا در زمینه آموزش های مبتنی بر کشاورزی در این استان فعال شود.

امامی خاطر نشان کرد: با توجه به ارایه نشدن آموزش های لازم کشاورزی و حضور نداشتن سرمایه گذار در بخش صنعت و خدمات در استان، هنوز اتفاق خاصی در کاهش سرانه اشتغال رخ نداده و توفیقی در این زمینه دیده نمی شود.

وی با یادآوری آخرین وضعیت پتروشیمی استان گلستان گفت: بخش های مربوط به فعالیت های ارزی این پروژه به پایان رسیده است و اکنون منتظر امضای بانک ملی ایران به عنوان بانک عامل برای دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی هستیم.

به گفته امامی، تا یک ماه دیگر عملیات اجرایی ساختمان و فونداسیون های دستگاه های این پروژه به پایان می رسد و دیگر مشکلی در این بخش وجود نخواهد داشت.

وی با یادآورس سفر رییس جمهوری به استان گلستان در آینده نزدیک اظهار داشت: از آنجا که طرح پتروشیمی گلستان چندین هزار شغل در استان ایجاد می کند، از دولت می خواهیم با شتاب بیشتری سرمایه ‎گذاری این پروژه را به سرانجام برساند و آن را جزو اولویت های خود در گلستان بداند.

این نماینده مجلس، جذب و اشتغال بومی ۱۰۰ درصدی در این پروژه را مهم تلقی و اظهار کرد: ظرفیت های پتروشیمی گلستان در زمان بهره برداری قابل توجه است و اید سازمان فنی و حرفه ای در زمینه استعدادیابی علاقه مندان به کار در پتروشیمی وارد شود و آموزش های تخصصی را به افراد مستعد ارابه کند تا آن اشتغال بومی صورت گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز