خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

قطعا مقصران اصلی ناامنی در جاده‌ها معاونت نظارت راهبردی و مسئولان وزارت راه و شهرسازی هستند

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۴۴۷

طبق تعریفی که وجود دارد هر روستا باید ۲۰ خانوار یا ۱۰۰ نفر ساکن داشته باشد که طبق این تعریف از ۱۷۸ هزار آبادی در کشور ما ۳۷ هزار روستا تعریف شده است.

معاون راه های روستایی وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری خود که صبح امروز در ساختمان شهید دادمان برگزار شد درباره عدم خطوط در راه‌های روستایی گفت: درصد بالایی از جاده‌های کشور خط جاده‌ای و علائم راهنمایی ندارند که قطعا مقصرین اصلی ناامنی جاده‌ها ناشی از این موارد معاونت نظارت راهبردی و مسئولان وزارت راه و شهرسازی هستند.

به گزارش ایلنا، حسین میرشفیع در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷ هزار راه آسفالت روستایی نیمه تمام در کشور وجود دارد گفت: ۱۲ هزار کیلومتر راه روستایی در دست ساخت داریم که در مجموع ۱۷ هزار کیلومتر از پروژه‌های نیمه تمام در حوزه راه‌های روستایی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد از راه های روستایی غیراستاندارد هستند گفت: قطعا اینکه بگوییم راه غیراستاندارد در کشور نداریم دروغ است اما غالب راهی‌های روستای کشور برای سرعت ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده ‌اند و استاندارد این سرعت را دارند و برای این سرعت تعریف شده قطعا تلفاتی نخواهیم داشت.

تلفات راههای روستایی ۱۲.۷ نفر در هر هزار کیلومتر

میرشفیع در مورد آمار سوانح جاده‌ای در راه‌های روستایی گفت: خوشبختانه آمار تلفات جاده‌های روستایی کاهش پیدا کرده است به طوری که در ۵ ماهه اخیر ۵ درصد کاهش در تلفات راهی‌های روستایی داشتیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بیشترین آمار تلفات راه‌های روستایی گفت: بیشترین آمار تلفات راههای روستایی به سال ۸۵ برمی گردد که میزان تلفات ۳۰.۶ در هر هزار کیلومتر بودکه خوشبختانه این عدد به ۱۲.۷ در هزار کیلومتر رسیده است.

وی ادامه داد: درسال ۸۸ نسبت جاده های برون شهری به جاده های روستایی ۱۳.۸ درصد بود که امروز به ۱۰.۸ درصد کاهش پیدا کرده است البته این کاهش میزان تلفات را با توجه به اینکه منابع محدودی در اختیار داشتیم را باید قدر دان اصلاح رانندگی مردم باشیم.

میر شفیع با بیان اینکه ۴۵ درصد از تلفات جاده ای مربوط به عابران پیاده وموتورسوار ها هستند گفت: معتقدم که این آمار بسیار بالایی است که باید کاهش پیدا کند.

وی همچنین با اشاره به میزان تلفات سوانح راههای روستایی اظهار کرد: سال گذشته ۶۵۸ نفر در تصادفات راههای روستایی کشته شدند که البته امسال با توجه به کاهش ۵ درصدی این آمار در ۵ ماه اول به ۶۰۰ نفر رسیده است.

تضمین کیفیت راههای روستایی باید ۲۵ ساله باشد

معاون راههای روستایی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر تضمین کیفیت راههای ساخته شده در کشور ۵ ساله است گفت: این تضمین تضمین قابل اتکا و مفیدی نیست که با توجه به تورم و هزینه تمام شده این ۵ درصد مبلغ ناچیزی است که سرمایه گذاران آن را نادیده می گیرند.

وی با بیان اینکه تضمین کیفیت سرمایه گذاری ساخت راههای روستایی باید ۲۵ ساله باشد گفت: قطعا باید نوع تضمین سرمایه گذاران و طول مدت تضمین تغییر یابد چرا که در حال حاضر این تضمین کار آمد نیست.

۲۰۰ میلیارد تومان از منابع استانی برای تکمیل راههای روستایی اختصاص می یابد

میرشفیع با بیان اینکه اعتبارات برای ساخت راههای روستایی به صورت استانی توزیع می شود گفت: کمیته مناطق استانی اعتبارات را پیش بینی و اطلاعات دراین موردر ا جمع آوری می کند که باتوجه به تبصره ۲۲ درقانون بودجه ۱۵۰ تا ۲۰۰میلیارد تومان از منابع استانی برای ساخت راههای روستایی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: همچنین ۳۰۰ میلیارد تومان از محل فروش سهام برای تکمیل پروژه های راههای روستایی کنار گذاشته شده است.

همه راههای روستایی استاندارد نیستند

معاون راه های روستایی وزارت راه و شهر سازی با اشاره به تعریف روستا در کشور ما گفت: طبق تعریفی که وجود دارد هر روستا باید ۲۰ خانوار یا ۱۰۰ نفر ساکن داشته باشد که طبق این تعریف از ۱۷۸ هزار آبادی در کشور ما ۳۷ هزار روستا تعریف شده است.

وی با بیان اینکه تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار در کشور از راههای دسترسی وروستایی برخوردارند گفت: همه این تعداد روستا دسترسی به راه آسفالت دارند اما همه این راهها استاندارد نیستند که باید ۲۳ هزار کیلومتر راه روستایی دیگر ساخته شود.

ساخت راههای روستایی تا افق چشم انداز شش هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد

معاون وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۴ برنامه های راه سازی در حوزه راههای روستایی به ۶۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد گفت: البته این اعتبارات با توجه به قیمت تمام شده و نرخ تورم متغییر است که تکمیل اهداف برنامه ۶هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد که ۵ هزار میلیارد آن در دو سال آینده برای ۱۷ هزار کیلومتر اختصاص می یابد.

هر کیلومتر راه روستایی ۳۰۰میلیون تومان ارزش دارد

میر شفیع با اشاره به ارزش ریالی راههای روستایی موجود در کشور گفت: در حال حاضر به طور میانیگن هر کیلومتر از راههای روستایی کشورمان ۳۰۰ میلیون تومان ارزش دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راههای روستایی موجود در کشور گفت: در حال حاضر ۱۳۰ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود دارد این در حالی است که این میزان قبل از انقلاب تنها ۸ هزار کیلومتر بوده است.

سالانه باید هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای نگهدرای راههای روستایی هزینه شود

معاون راههای روستایی وزارت راه و شهرسازی در باره هزینه های نگهداری جادههای روستایی گفت: سالانه باید هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای نگهداری را ههای روستایی هزینه شود که البته این اعتبار روند کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: به طور معمول ۴.۵ درصد از ارزش هزینه ساخت یک راه روستایی باید صرف نگهداری آن شود.

میر شفیع با بیان اینکه اعتبارات موجود کفاف تکمیل پروژه های راههای روستایی را نمی دهد گفت: درحال حاضر با این اعتبارات موجود ۶۰ درصد از پروژه های راههای روستایی تا پایان سال نیمه تمام باقی می ماند.

حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه روستایی ۴۰میلیارد تومان رسید

میر شفیع با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در ساخت راههای روستایی گفت: مشارکت بخش خصوصی در ساخت راههای روستایی را از سه ماه گذشته آغاز کرده ایم که در استان مازندران به صورت نمونه ۱۷۰کیلومتر راه روستایی با مشارکت مردم و بخش خصوصی در دست ساخت و بهره برداری است.

وی با اشاره به حجم سرمایه گذاری های بخش خصوصی در این حوزه تاکید کرد: با وجود اینکه سه ماه از این دستورالعمل نمی گذرد اما تاکنون حجم مشارکت بخش خصوصی در ساخت جاده های روستایی به ۴۰ میلیارد تومان رسیده است که برای جاده های استان مازندران پیشنهادات بسیار زیادی داریم.

آسفالت ۵۴ هزار کیلومتر از راههای روستایی عمر بالای ده سال دارند

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به برخی از پروژه های راه سازی در کشورما گفت: متاسفانه با توجه به کمبود اعتبارات دراین حوزه آسفالت ۵۴ هزار کیلومتر راه روستایی عمر بالای ده سال دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز