خبرگزاری کار ایران

مدیرکل ترانزیت‌ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت‌و‌گو با ایلنا:

کامیون‌های ایرانی در ترکیه ۱۲ برابر ترک‌ها در ایران هزینه سوخت می‌پردازند

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۹۰۷

با ادامه ایران روند سیاست ایران این است که از ارائه سوخت به کامیون‌های ترک خودداری کند و از این پس باک کامیون‌های ترک پلمپ می‌شود.

مدیرکل ترانزیت‌ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه تردد کامیون‌ها پشت مرز ایران و ترکیه روان شد، ‌ گفت: ‌روزانه ۱۵۰ کامیونی ایرانی به سمت مرز ترکیه در حال تردد هستند که این میزان به دو برابر خود در روزهای اولیه افزایش نرخ عوارضی رسیده است و همچنین این رقم نسبت به وضعیت تردد قبل از افزایش نرخ عوارضی‌ها به ۵۰ درصد کاهش یافته است.

محمد جواد عطرچیان در گفت‌و‌گو با ایلنا با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی تردد کامیون‌های ترک در مرز ایران، اظهار کرد: با ادامه ایران روند سیاست ایران این است که از ارائه سوخت به کامیون‌های ترک خودداری کند و از این پس باک کامیون‌های ترک پلمپ می‌شود.

وی با اشاره به تفاوت نرخ سوخت در ایران و ترکیه، تاکید کرد: در حالی که کامیون‌ها ترک از گازوئیل‌های یارانه‌ای در ایران استفاده می‌کنند، قیمت گازوئیل در ترکیه برای هر لیتر برای کامیون‌های ایرانی ۶۵۰۰ تومان تمام می‌شود که این ۱۲ برابر قیمت گازوئیل درایران است.

عطرچیان ادامه داد: این در حالی است که کامیون‌های ترک در ایران هم مانند کامیون ایرانی در ترکیه برای هر ۱۰۰ کیلومتر ۵۰ یورو عوارضی می‌پردازند. از این پس اگر روند به همین منوال باشد، کامیون‌های ترک باید گازوئیل مصرفی خود را به همراه داشته باشند و ما هم به کامیون‌های ترک سوخت نمی‌دهیم.

مدیرکل ترانزیت‌ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه این عملکرد مسئولان ترک که بدون توافق قبلی اقدام به افزایش نرخ عوارضی کرده‌اند را به سازمان‌های مربوطه بین المللی و منطقه‌ای اطلاع داده‌ایم، ‌گفت: ‌ با این اقدام ترکیه هزینه واردات از ترکیه و صادرات به این کشور و ترانزیت از این طریق افزایش می‌یابد که در حال حاضر به فکر انتخاب مسیرهای جایگزین هستیم.

وی ادامه داد: ‌ مسیرهای جایگزین قطعا باید از نظر قیمت تمام شده رقابت پذیری با مسیر ترکیه داشته باشند که گزینه‌های ما مسیر ارمنستان، بندر پوتی، ‌ بندر باتومی، بندر بورگاس در بلغارستان، ‌مسیر تاجیکستان، ‌داغستان، ‌ روسیه و بلاروس هستند که در حال بررسی هزینه‌ها و قیمت‌های تمام شده هستیم.

عطرچیان با اشاره به ارائه پکیج جدید حمل و نقلی به ترکیه، تاکید کرد: در این پکیج ایران پیشنهادات جدیدی به طرف ترک در بخش دریایی، ‌جاده‌ای، ‌هوایی و ریلی ارائه کرده است که در این پکیچ تعادل سازی در تردد ناوگان تاکید شده است.

وی ادامه داد: در این پکیج جدید امده است که باید میزان تردد ناوگان ایرانی و ترکیه‌ای در جاده‌های دو کشور با هم یکسان باشد و یا اینکه تعداد پروازهای دو طرف هم یکسان باشد.

مدیرکل ترانزیت‌ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه حجم تجارت ایران و ترکیه در حال حاضر ۱۶ میلیارد دلار است، ‌گفت: در حالی که حجم تجارت دو طرف یه عدد ۱۶ میلیارد دلار رسیده است، پیش بینی سران دو کشور این بود که این نرخ به ۳۰ میلیارد دلار برسد اما این اقدام ترکیه تجارت با این کشور را غیر اقتصادی کرد.

وی با بیان اینکه ما این شرایط را فرصتی برای تولید داخل می‌دانیم، گفت: ‌ معتقدم در حال حاضر در شرایطی که محصولاتی ترکیه برای ایرانی‌ها به صرفه نیست، فرصت بسیار خوبی ایجاده شده که تولیدات داخل جایگزین محصولات ترکیه باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز